در معرفی خدایی که فیروز نادری به او باور داشت

به گزارش فارس کلوب، از قضا فرومایگانی البته زشت رو، تمسخر می کردند که خدا جزایِ او را داد. البته صورت بخشیِ هرکس به آنچه صورت ندارد (به امر بی شکل/ formless) خبر از کیستی و درونمایۀ ذهنیِ او می دهد. بنگر چه تصوری از خداوندت داری تا بگویم چگونه کسی هستی.

در معرفی خدایی که فیروز نادری به او باور داشت

مبلغ نوشت: کاوه بهبهانی پژوهشگر فلسفه در صفحه شخصی خود در خصوص فیروز نادری، دانشمند ایرانی ناسا که چند روز پیش درگذشت و به وسیله بعضی یک خداناباور نامیده شد نوشته است:

فیروز نادری مذهب را عامل جدایی و نزاع میان آدمیان می پنداشت و به تصویری که ادیان از خداوند می دهند اعتقادی نداشت. این دانشمند محترم و فرهیخته و البته خوش تیپِ ایرانی خودش را spiritualist (اهل معنویت، که به خطا به آن می گفت spiritual و به خطا ترجمه می کرد عرفانی) می دانست.

می گفت چیزهایی هست که علم با همۀ قدرت نمی تواند بداند و این یعنی آراسته بود به فضیلت مهم تواضع معرفتی. او به چیزی باور داشت که به آن می گفت ناشناخته است (به قولِ فیلسوف متأله مدرن، سورن کیرکگور به unknown something). می دانست که بسیاردانیِ عالمان دربرابر جهالتِ انسان هیچ است: درست مثل هر عددی، هراندازه بزرگ، در پیشگاهِ بی نهایت.

از قضا فرومایگانی البته زشت رو، تمسخر می کردند که خدا جزایِ او را داد. البته صورت بخشیِ هرکس به آنچه صورت ندارد (به امر بی شکل/ formless) خبر از کیستی و درونمایۀ ذهنیِ او می دهد. بنگر چه تصوری از خداوندت داری تا بگویم چگونه کسی هستی.چه کین توز و فرومایه است آن کس که به خدایگانی مؤمن باشد که بی اعتقادان به خودش را کیفر دهد و مجازات کند. حقیرتر اما آن کسی است که تصویری چنین نازل و مبتذل از امر بی صورت ساخته باشد و آن را به خورد مردمان دهد.

مراقبِ ایمانتان باشید، ایمانِ هرکس بسی بیش از آنکه از غیب و ماورا خبر دهد، اگر اصلاً خبر دهد، از روانشناسیِ مؤمن، از گیروگرفتاری های شخصیِ او، از ساحتِ پنهانِ روانِ او حکایت می نماید.

منبع: خبرآنلاین

به "در معرفی خدایی که فیروز نادری به او باور داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در معرفی خدایی که فیروز نادری به او باور داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید