موارد مصرف و عوارض جانبی زولپیدم

به گزارش فارس کلوب، زولپیدم برای درمان مشکل بی خوابی در بزرگسالان استفاده می شود. اگر در به خواب رفتن مشکل دارید، این دارو به شما کمک می کند تا سریع تر به خواب بروید، بنابراین می توانید استراحت شبانه بهتری داشته باشید. زولپیدم متعلق به دسته ای از داروهای موسوم به آرامبخش و خواب آور می باشد. این دارو بر روی مغز شما اثر می گذارد و باعث آرامش می شود.

موارد مصرف و عوارض جانبی زولپیدم زولپیدم با نام تجاری آمبین (Ambien) دارویی ضد تشنج، ضد اضطراب و آرامبخش است. امروزه عده بسکمک از افراد دچار مشکل بی خوابی هستند و برای حل این مشکل به استفاده از قرص های خواب آور روی می آورند. یکی دیگر از مصارف درمانی زولپیدم، درمان بی خوابی است که در مدت زمانی کوتاه بین 2 تا 6 هفته اثربخشی آن معین می گردد. البته با توجه به وابستگی های دارویی، می توانید از روش های غیر دارویی درمان بی خوابی نیز استفاده کنید. با مشاوره روانشناسی و آگاهی از علت زیر بنایی بی خوابی، تلاش در جهت رفع آن ها و سبک زندگی سالم، بدون مصرف داروها و متحمل شدن پیامدهای منفی احتمالی، می توانید ساعاتی از شب را بدون فکر و خیال در خوابی عمیق فرو روید.

اندازه و نحوه مصرف داروی زولپیدمزولپیدم یا آمبین دارویی ضد اضطراب، خواب آور، ضدتشنج و آرام بخش است که بر سیستم اعصاب مرکزی اثر می گذارد و می توان از آن در درمان بی خوابی و آرام کردن افراد قبل از انجام عمل جراحی نیز استفاده کرد. البته مصرف این دارو در افراد افسرده می تواند باعث عمیق تر شدن دلسردی و ایجاد افکار خودکشی در آنها گردد. این دارو برای دوره درمانی کوتاه و حداکثر 10 روز استفاده می گردد. زولپیدم به سرعت عمل کرده و به همین علت لازم است که حتما حدود نیم ساعت قبل از خواب و در منزل از آن استفاده گردد. 1

عوارض جانبی زولپیدمزولپیدم ممکن است باعث یک واکنش آلرژیک شدید گردد. در این صورت مصرف زولپیدم را متوقف کنید و اگر شما هر یک از این نشانه ای از واکنش های آلرژیک: کهیر، اشکال در تنفس؛ تورم صورت، لب ها ، زبان و یا گلو را داشتید، از اورژانس پزشکی کمک بگیرید.

هر گونه علائم تازه یا تشدید علائمی مانند: افسردگی، اضطراب، پرخاشگری، اضطراب، سردرگمی، افکار غیر معمول، توهم، مسائل حافظه، تغییر در شخصیت، رفتار پرخطر، کاهش کمرویی، نداشتن از خطر، و یا افکار خودکشی یا صدمه زدن به خودتان، را به دکتر خود اطلاع دهید.

از هر یک از موارد زیر استفاده از زولپیدم را متوقف کرده و با دکتر خود تماس بگیرید:

درد قفسه سینه، بی نظمی درضربان قلب، احساس تنگی نفس

مشکل در تنفس یا بلع

اگر شما حس می کنید که ممکن است بیهوش شوید.

عوارض جانبی شایع زولپیدمخواب آلودگی در طول روز، سرگیجه، ضعف، احساس تخدیر و گیجی و حواس پرتی

احساس خستگی، از دست دادن هماهنگی

گرفتگی بینی، خشکی دهان، بینی یا گلو

تهوع، یبوست، اسهال، ناراحتی معده

سردرد، درد عضلانی

نکاتی که در رابطه با مصرف این دارو باید بدانیددر صورتی که شما علایمی نظیر تغییرات خلقی شدید، افسردگی غیر معقول، توهم، هذیان گویی، افکار خودکشی، کاهش حافظه، تغییر در بینایی و یا تغییر در ضربان قلب خود شدید بلافاصله به یک مرکز درمانی مجهز و یا پزشک خود مراجعه نمایید و از راهنمایی وی بهره مند گشت.

قبل از مصرف این دارو شما بایستی پزشک خود را از سایر بیماری های خود از قبیل سابقه تشنج، افکار خودکشی، مسائل روانپزشکی نظیر افسردگی، بیماری کبدی و کلیوی و مسائل ریوی باخبر سازید.

مصرف این دارو به بچه ها و سالمندان توصیه نمی گردد چرا که این افراد بیش از سایر گروه های سنی به این دارو حساس می باشند و مستعد عوارض جانبی این دارو می باشند.

در صورت قصد شیردهی به فرزند خود با پزشک خود مشورت نمایید.

هرگونه داروی دیگری که مصرف می گردد باید به پزشک یا دکترداروساز اطلاع داده گردد. این داروها شامل هرگونه داروی بدون نسخه، داروهای گیاهی و مکمل ها است.

داروی زولپیدم خواب آور است. اگر بیمار در روز بعد هنوز حالت خواب آلودگی دارد نباید رانندگی کند همینطور بیمار نباید با ابزار وماشین آلاتی که نیاز به دقت دارند کار کند.

دارو باید در جای خشک و خنک و دور از حرارت و نور مستقیم ذخیره گردد. 2

علائم آلرژی به داروی زولپیدم برخی افراد که دارای حساسیت دارویی هستند ممکن است پس از مصرف این دارو دچار علائم آلرژیک شوند. از جمله مهم ترین علائمی که در پی حساسیت به زولپیدم بروز می یابند باید به بروز مسائلی در تنفس، حالت تهوع، استفراغ، احساس گیجی یا خواب آلودگی مفرط و ایجاد تغییراتی در سطح هوشکمک اشاره کرد. در این شرایط لازم است حتما به پزشک خود در جریان بگذارد و برای دریافت فوریت های پزشکی مورد نیاز به اورژانس مراجعه نمایید.

علائم اعتیاد به زولپیدم اعتیاد به زولپیدم زمانی که دوز مصرف هنوز بالا نرفته ممکن است تظاهرات رفتاری چندانی نداشته باشد و در نتیجه سخت بتوان آن را تشخیص داد. اما با توجه به اثر تحمل؛ یعنی نیاز افراد مبتلا به سوءمصرف زولپیدم به افزایش دوز؛ روز به روز علائم رفتاری بیشتری بروز پیدا می کنند که نشان می دهند اعتیاد در حال پیش روی است. برای مثال به مرور زمان ناهماهنگی هایی در حرکت پدید می آیند و مسائل شناختی متعددی ظاهر می شوند. از جمله این مسائل می توان به کاهش تمرکز، احساس گیجی و خواب آلودگی مفرط در طول روز اشاره کرد.

همچنین افرادی که درگیر اعتیاد به زولپیدم شده اند برای مصرف آن در خود احساس فشار می کنند و زمانی که دارو در دسترس آن ها قرار ندارد علائمی نظیر عصبی بودن، تحریک پذیری و بی قراری را نشان می دهند و ممکن است افکار خودکشی به سراغ فرد بیاید. در واقع آن ها زمانی که از مصرف دارو محروم می شوند علائم جسمانی و روانی ناخوشایندی را تجربه می کنند که همگی تحت عنوان سندروم ترک شناخته می شوند.

عوارض اعتیاد به زولپیدم در بلند مدت اعتیاد به زولپیدم در بلند مدت منجر به بروز علائم ناخوشایند بسیار متنوعی می گردد که از جمله مهم ترین آن ها باید به احساس درد در قفسه سینه، بالا رفتن تپش قلب، تجربه کابوس های شبانه، مسائل حافظه، یبوست، گلو درد، خشکی دهان و علائم شبه آنفولانزا اشاره کرد. همچنین سوء مصرف زولپیدم در دراز مدت برای بسکمک از افراد به افسردگی می انجامد. این مسئله هم می تواند به طور مستقیم از اثرات شیمیایی دارو بر مغز نشات بگیرد و هم ممکن است تحت تاثیر عوارض منفی که به خاطر اعتیاد در زندگی فرد ایجاد شده اند به وجود آید. به همین علت لازم است به متخصص روانشناسی جهت دریافت مشاوره افسردگی مراجعه کرد. 1

تداخلات داروییتداخلات دارویی ممکن است اثر متقابل داروها و نحوه عملکرد داروها را تغییر دهند یا خطر ابتلا به عوارض جدی را افزایش دهند. این مقاله شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی / بدون نسخه و محصولات گیاهی) تهیه و آن را به پزشک و داروساز خود ارائه دهید. بدون تایید پزشک مصرف هیچ دارویی را شروع یا متوقف نکنید یا دوز دارو را تغییر ندهید.

محصولی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشد عبارتند از: سدیم اکسی بات.

سایر داروها می توانند حذف زولپیدم را از بدن شما تحت تاثیر قرار دهند، که ممکن است بر نحوه کارکرد زولپیدم تاثیرگذار باشد. نمونه چنین داروهایی ضد قارچ های آزول (مانند کتوکونازول)، ریفامپین، گل راعی و غیره هستند. 3

پی نوشت:

1.www.honarehzendegi.com

2.www.saednews.com

3.www.rastineh.com

منبع: راسخون

به "موارد مصرف و عوارض جانبی زولپیدم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موارد مصرف و عوارض جانبی زولپیدم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید