از آشفتگی تا نظم؛ راهنمای مدیریت زمان برای دانش آموزان

به گزارش فارس کلوب، دوران مدرسه و دانشگاه و به خصوص روزهای امتحان، می تواند دوره پراسترسی باشد و مدیریت زمان یکی از ضروری ترین، اما دشوارترین مهارت هایی است که باید یاد بگیرید. شرکت در کلاس ها، مطالعه برای امتحانات، دوست یابی و زمان گذاشتن برای استراحت و سرگرمی، می تواند به سرعت وقت شما را پر کند. اگر شما هم آرزو می کنید که کاش زمان بیشتری در طول شبانه روز داشته باشید، راهنمای کاربردی مدیریت زمان برای دانش آموزان را از دست ندهید.

از آشفتگی تا نظم؛ راهنمای مدیریت زمان برای دانش آموزان

در این مقاله، 8 راه چاره به شما معرفی می کنیم تا با یاری آن بتوانید کارهای اصلی و ضروری خود را انجام دهید، با دوستانتان وقت بگذرانید و در نهایت زمان ارزشمندی را برای خودتان به دست آورید.

1. تقویم خودتان را بسازید

با یک مقاله یا پروژه مهم که زمان تحویل آن دو روز دیگر است، یا یک مهمانی در همان شبی که برای مطالعه گروهی با دوستانتان برنامه ریزی نموده اید، غافلگیر نشوید. یک تقویم برای خودتان بسازید، و در آن تمام کارهای ضروری، امتحانات، رویدادهای مهم، قرارهای خانوادگی و محبت آمیز و سایر کارهای خود را که محدودیت زمانی دارند، معین کنید. به این ترتیب می توانید از قبل متوجه، حجم کارها و مهلت انجام آن ها شوید.

تقویم خود را در جایی قرار دهید که بتوانید هر روز آن را ببینید؛ مثلا داخل پلنر دفتر برنامه ریزی خود بنویسید یا آن را به دیوار بالای میزتان بچسبانید. اگر تقویم دیجیتالی را ترجیح می دهید، هر روز قبل از انجام هر کاری، آن را آنالیز کنید تا کارها و رویدادهای مهم را از قلم نیاندازید. برای تاثیر و بازدهی بیشتر می توانید آن را با ابزارهای دیگر مانند ایمیلتان همگام سازی کنید.

گزینه هایی برای تقویم های دیجیتال:

2. برای یادآوری، آلارم تنظیم کنید

بعد از این که تقویم خودتان را ساختید، باید به صورت دوره ای به خودتان یادآوری کنید تا از مسیر درست کارها خارج نشوید. مانند مطالعه امتحان از چند روز قبل. آگاهی از موعد برگزاری رویدادها و قرارها یا زمان تحویل پروژه deadline، بسیار مهم است، اما تقسیم کار اصلی به چند وظیفه کوچک تر و انجام آن ها نیز، به همان مقدار اهمیت دارد. برای این کار می توانید زنگ هشدار گوشی خود را تنظیم کنید، آن را در گوشه ای از دفتر برنامه ریزی خود بنویسید یا یادآورِ تقویم دیجیتال خود را فعال کنید. این یادآوری ها در روزهای شلوغی که ممکن است برخی از چیزها را فراموش کنید، یاری بزرگی به شما می نمایند.

مطمئن شوید که زمان کافی به مطالعه برای امتحان، انجام دادن یک پروژه یا تکلیف درسی اختصاص داده اید. مدیریت زمان برای دانش آموزان به این معناست که از قبل خودتان را برای وظایف فردی و تحصیلی خود آماده کنید، تا آن ها را به راحتی و درستی انجام دهید.

3. یک برنامه شخصی سازی شده برای خود بنویسید

تمام روزهای یک نفر با دیگری فرق دارد، بنابراین اولین قدم این است، که مطمئن شوید برنامه نوشته شده کاملا مناسب شما باشد. در ابتدا وظایف ثابت خود مانند شرکت در کلاس ها را معین کنید و سپس سایر کارهایتان را، مانند یاری کردن در کارهای خانه، کلاس های فوق برنامه، زمان لازم برای مطالعه و قرارهای خود را به برنامه اضافه کنید.

سبک زندگی خود را حتما در نظر بگیرید. اگر روزتان را با انرژی زیاد آغاز می کنید، کارهای اصلی مثل مطالعه یا دیگر کارهای روزمره تان را در همان ابتدا انجام دهید؛ یا اگر بعد از ظهرها دچار کسلی و بی حوصلگی می شوید، آن موقع را به تفریح و تفریح بدون احساس گناه یا معاشرت با دوستانتان اختصاص دهید.

داشتن یک برنامه شخصی سازی شده و مناسب با عادت ها و شخصیت های شما، می تواند زمان بیشتری را در اختیارتان قرار دهد. بعلاوه دانستن این که دقیقا چه روزی باید لباس هایتان را بشویید یا چه زمانی کلاس والیبال دارید، به شما یاری می نماید تا همه کارهایتان را برای یک روز نگذارید و از تمام شدن تمام جوراب های تمیز جلوگیری کنید!

4. از ابزارهایی بهره ببرید که به شما یاری می نمایند

مانند ساختن تقویم و برنامه ریزی، ابزارهایی که برای سازماندهی کارهایتان از آن ها استفاده می کنید نیز، باید برای شما مناسب باشند. برخی از دانش آموزان ترجیح می دهند که از وسایل فیزیکی مثل پلنرهای کاغذی استفاده نمایند، در حالی که برخی های دیگر دوست دارند همه چیز را دیجیتالی پیش ببرند. تقویم ها برای برنامه ریزی بلندمدت به شما یاری می نمایند، اما ابزارهایی مانند پلنرهای کاغذی یا دیجیتالی برای نوشتن فهرست کارها و اولویت بندی های روزانه عالی هستند.

در ادامه چند پیشنهاد برای شما داریم:

پلنرهای کاغذی

ابزارهای برنامه ریزی

اگر برنامه شلوغی دارید و تشخیص این که چه کاری را باید در چه زمانی انجام دهید، برایتان سخت است، برنامه ریزی روزانه یا گاهی اوقات ساعت به ساعت، می تواند به شما یاری کند تا استرس کمتری را تجربه کنید.

یادداشت برداری

پیگیری همه چیز از کلاس های درسی و غیردرسی گرفته، تا مطالعه و انجام وظایف روزانه، می تواند بسیار سخت باشد. نگه داشتن همه این موارد در یک جا، چه پشت میزتان باشید و چه بیرون از خانه، می تواند به سازماندهی فکر شما و کارهایتان یاری کند.

بولت ژورنال

5. اولویت بندی کنید

یکی از نکات مهم در مدیریت زمان برای دانش آموزان، اولویت بندی است. گاهی اوقات مجبورید که در زمان کم، کارهای زیادی را انجام دهید. در این شرایط، فقط چند دقیقه برای آنالیز اولویت های خود وقت بگذارید. برای این کار باید مقدار انرژی ای که برای هر کار می گذارید آنالیز کنید و ببینید کدام یک از آن ها، ضروری تر است. اگر می توانید ابتدا کارهای ساده را انجام دهید. سعی کنید قبل از رسیدن به کارهایی که احتیاج به تمرکز و انرژی بالایی دارند، آن ها را از سر راه خود بردارید. تیک زدن چند مورد از فهرست وظایفتان بدون دردسر و چالش خاصی، می تواند فشار و استرس شما را کمتر کند.

اگر از آن دسته آدم هایی هستید که می خواهند همه چیز را در برنامه خود قرار دهند، ببینید چه چیزهایی را می توانید به تعویق بیندازید، یا به سادگی، به آن نه بگویید. دوستان شما درک خواهند کرد اگر قرار کافه رفتن را، به بعد از امتحان ها موکول کنید.

6. زمانی را برای خودتان و تفریح در نظر بگیرید

مدیریت زمان برای دانش آموزان فقط در انجام وظایف خلاصه نمی گردد. باید رسیدگی به خودتان و سلامت روانتان را نیز در اولویت قرار دهید. وقتی که همواره زمانی را فقط به خودتان و حال خوبتان اختصاص می دهید، به حفظ سلامت روان و تعادل در زندگی تان یاری می کنید.

می توانید دوچرخه سواری کنید، برای معاشرت با دوستان و خانواده تان وقت بگذارید یا حتی فقط بخوابید و به هیچ چیز فکر نکنید. در حقیقت این که بدانید زمانی را برای خودتان و انجام کارهای مورد علاقه تان دارید، می تواند به آرامش فکری شما یاری کند.

7. همراه پیدا کنید

سازماندهی کارها و منظم بودن به تنهایی، تا یک جایی می توانند یاری نمایند. خوشبختانه شما افراد زیادی را دارید که به نوعی در موفقیت هایتان سهیم هستند. با پیدا کردن دوستانی همراه برای مطالعه گروهی یا کارهای دیگر، می توانید با همدیگر در مسیر موفقیت حرکت کنید. برنامه ریزی و ماندن در مسیر، از آن دسته کارهایی است که فعالیت های گروهی، پایبندی به آن را راحت تر و لذت بخش تر می نماید.

8. واقع بین و انعطاف پذیر باشید

گاهی اوقات اتفاق غیرقابل پیش بینی ای می افتد یا ممکن است به هر علت ساده ای نتوانید همه کارهایی را که در برنامه خود نوشته اید، انجام دهید. وقتی که همه چیز طبق برنامه ریزی شما پیش نمی رود، نسبت به خودتان شکیبا باشید. بعلاوه هنگام ساختن تقویم، برنامه ریزی و اولویت بندی، در خصوص کارهایی که می توانید انجام دهید، واقع بین باشید. اگر مطمئن نیستید که بتوانید کارهای معین شده را انجام دهید؛ حتما هنگام برنامه ریزی وقت اضافه نیز در نظر بگیرید. این موضوع می تواند موانع و به هم خوردگی های احتمالی برنامه را کاهش دهد.

از قلم نیاندازید که مدیریت زمان برای دانش آموزان به این معنی نیست که به برنامه ای سفت و سخت پایبند باشید؛ بلکه به این معناست که به خودتان فضایی برای تغییر بدهید.

منبع: summer.harvard.edu

منبع: دیجیکالا مگ

به "از آشفتگی تا نظم؛ راهنمای مدیریت زمان برای دانش آموزان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از آشفتگی تا نظم؛ راهنمای مدیریت زمان برای دانش آموزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید