بادونه برای چله شو هدیه ببرید

به گزارش فارس کلوب، خبرنگاران - گروه استان ها: پاییز، دیگر همانند قدیم ها، مهم و رؤیایی نیست و روزگار بی فصل، دیگر جادویمان نمی کند، اما یلدا، بهانه ای برای دورهم جمع شدن و بهانه ای است تا در دوران سرگیجه آور روزگار، لحظه ای بایستیم و نفسی تازه کنیم.

بادونه برای چله شو هدیه ببرید

آخرین شب خزان پاییزی در روستاهای مازندران، یادآور قصه صمیمت و مهرمانی و حکایتهای خوب و پندآموز زیر کرسی قدیمی خانه مادربزرگهاست که کم کم، چراغ آن رو به خاموشی رفته است اما طولانی ترین شب سال، حکایت، هائیشت، مرغنه جنگی، قصه اسفندیار پهلوان و یادآور سرنای شاهرخ و داستان شیرین مینا و پلنگ در مازندران است.

سوغات های سنتی مازندران از جمله بادونه و هائیشت که روی سفره های یلدایی مردمان این دیار جای می گیرد هدیه ای خوب برای گردشگران زمستانی استان به شمار می رود.

محمدعلی رضا نژاد احمد چالی تحصیل نموده و شاغل در رشته حسابداری و اهل روستای احمد چاله یی بابل است و به خاطر علاقه ای که به بادونه داشت از پنج سال پیش درصدد برآمد تا از این شیرینی مازندرانی که با ترکیب شکر، عسل، برنج محلی و آب تهیه می گردد، سوغاتی تدارک ببیند.

وی ابتدا در تعدادی از استان های کشور ذائقه سنجی کرد و پس ازاینکه مطمئن شد از بادونه نیز مثل گز، پشمک و سوهان استقبال می گردد دست به کار شد تا این شیرینی را فراوری کند. رضا نژاد احمد چالی پس انداز اندکش را به فراوری این سوغاتی تزریق کرد و محصولی که ما آن را از گذشتگان به ارث برده ایم را بیشتر معرفی کرد.

بادونه ای که در فراوریی تخصصی این سوغاتی مازندرانی تهیه می گردد بسته بندی زیبا و طراحی خوبی دارد و علاوه بر حفظ سنت، فراوری شیرینی سالم را هدف قرار داده است. بادونه در مازندران به بئودونه و در گلستان به دختر دونه معروف است و به گفته احمد چالی در تهیه آن از مواد شیمیایی و حتی رنگ های رایج در فراوریی های مواد غذایی استفاده نمی گردد و در محیطی بهداشتی فراوری و به بازار عرضه می گردد.

وی در مصاحبه با فارس کلوب می گوید: بادونه را از برنج محلی این خطه تهیه می نمایند بنابراین از فراوری ارقام برنج مازندرانی نیز حمایت می گردد.

سوغاتی هایی که برند گردشگری شمال هستند

مازندران همه ساله پذیرای میلیون ها گردشگر داخلی و گاهی هم خارجی است و خرید سوغاتی شمال هم بخشی از این سفرهاست و عباس مهدوی کارشناس میراث فرهنگی مازندران در این زمینه به فارس کلوب می گوید: آنچه بیش از سایر سوغاتی ها موردتوجه مسافران و گردشگران قرار می گیرد، شیرینی و کلوچه است، شیرینی سوغاتی محبوبی است که یک برند برای گردشگری شمال ایران محسوب می گردد.

وی گفت: باوجود پرطرفدار بودن و گردش اقتصادی صنعت کیک و کلوچه، بازار عرضه و تقاضا در مازندران از آن فراورینمایندگان گیلانی است و گیلانی ها پیشتاز فراوری کلوچه و شیرینی مرغوب و باکیفیت در ایران محسوب می شوند و صادراتشان هم به آن سوی مرزها رونق دارد.

مهدوی اضافه کرد: فراوریات مازندرانی ها در این عرصه باوجود کوششی که برای ارتقای کیفیت و بسته بندی داشته اند، برای مسافران و گردشگران شناخته شده نیست و در سبد خرید گردشگران صندلی مطلوبی ندارد.

این کارشناس میراث فرهنگی مازندران ادامه می دهد: مازندران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و قرار دریافت میان جنگل، دریا، کوه و جلگه دارای پوشش گیاهی و جانوری ویژه ای است که مجموعه ای بی نظیر از مواد اولیه غذایی را در اختیار علاقه مندان قرار می دهد و از طریق آن می توان به مجموعه ای از سالم ترین و متنوع ترین غذاهای جهان دست یافت.

وی می گوید: این جذابیت موجب شد تا فرشته عابسی یک محقق مازندرانی تصمیم بگیرد 9 سال از زندگی اش را صرف تحقیق میدانی و پژوهش پیرامون غذاها، شیرینی ها و نان های سنتی مازندران کند، موضوعی مغفول مانده و ناشناخته که رنگ و بوی فراموشی به خود گرفته و در زندگی مردمان امروز مازندران حتی در روستاها نیز به به خاطره مبدل شده است.

وی گفت: فرهنگ آشپزخانه های پر جنب وجوش و سفره های رنگارنگ و سالم خانگی، جای خود را به ساندویچ، کنسرو و غذای فوری داده است و فراموش کردن الگوهای بومی و اصیل یعنی نابودی بخش مهمی از دستاوردهای فرهنگی یک کشور که سالیان طولانی برای شکل گیری و قوامان کوشش شده است.

به گفته مهدوی، شیرینی ها، خورش ها، انواع پلوها و ته چین ها، شامی و کوکو، انواع نان سنتی، انواع آش ها و پته ها، ماهی ها، لبنیات سنتی، ترشی ها، رب های سنتی، مرباها و دسرها از چاشنی های یلدایی است که در آستانه زمستان در مازندران پخت آن بیشتر متداول می گردد.

این کارشناس به آیین های یلدایی در استان اشاره می نماید و می گوید: یلدا یا به زبان محلی چله شو در زندگی مردم مازندران آیین و رسوم خاصی دارد و در مازندران شب یلدا بسیار بااهمیت و گرامی داشته می گردد و در این شب، زنان خانه از صبح روز آخر پاییز خانه را برای برپایی یک مراسم کوچک سنتی آماده می نمایند و در این شب حتماً برنج پخت می نمایند.

به گزارش فارس کلوب، مردم منطقه اعتقاددارند که شب یلدا یک شب خوب و شادی آور است و شگون ندارد که بی غذا باشند، در این شب بنا به سنت دیرین همه افراد خانواده دورهم جمع می شوند و با خوردن هندوانه، ماست، میوه و آجیل، سرمای فصل زمستان را از خود دور می نمایند.

اعتقاد بر این است که با خوردن ماست یا هندوانه در شب یلدا، هرگز در زمستان سردشان نخواهد شد، آجیل و شب چره که شامل دانه هایی چون گندم و نخود برشته، تخم هندوانه و کدو، بادام، پسته، فندق، کشمش، انجیر و توت خشک است، هم فراموش نمی گردد، بعضی از خانواده ها در شب یلدا، پس از خوردن شام، برای شب نشینی شب یلدا به خانه خویشاوند بزرگ تر می فرایند، این شب دختران دم بخت با پوشاندن صورت خود از هفت خانه چیزی می گیرند اگر کسی آن ها راندید و نشناخت حتماً به آنچه نیت نموده اند، خواهند رسید.

اگرچه یلدا رسید اما تب بالای گرانی بازار مازندران را کساد نموده است و دیگر از جنب وجوش گذشته خری نیست، بااین حال هنوز می توان، شور و ذوق یلدا را در چشم، پیرمرد پرتغال فروش و مرد ماهیگیری که ماهیانش را برای فروش سنگفرش خیابان نموده است، مشاهده کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "بادونه برای چله شو هدیه ببرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بادونه برای چله شو هدیه ببرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید