بخش کشاورزی 28.5 درصد از اشتغال استان همدان را پوشش می دهد

به گزارش فارس کلوب، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: 20 درصد ارزش افزوده اقتصاد همدان در بخش کشاورزی است.

بخش کشاورزی 28.5 درصد از اشتغال استان همدان را پوشش می دهد

به گزارش خبرنگااز ، محمدشهرام پرورش معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: استان همدان رتبه اول کشور در فراوری سیب زمینی با بیش از 920 هزار تن فراوری، رتبه اول در فراوری گردو با 60 هزار تن فراوری و رتبه اول فراوری سیر خشک با 50 هزار تن فراوری را به خود اختصاص داده است.

او در جمع فارس کلوب، افزود: بعلاوه همدان در فراوری انگور با 420 هزار تن رتبه دوم، یونجه با 540 هزار تن فراوری رتبه سوم، جو با 340 هزار تن فراوری، گیاهان دارویی رتبه چهارم و در فراوری چغندرقند با 440 هزار تن رتبه پنجم و در فراوری گندم رتبه هفتم کشور را دارد.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در حوزه گیاهان دارویی هم گشهم و رازیانه استان بیشترین سطح را در کشور داریم، بیان نمود: حدود پنج میلیون تُن فراوری در استان داریم که حدود چهار میلیون تُن در حوزه محصولات زراعی و باغی است.

پرورش توضیح داد: بیش از 117 هزار بهره بردار در حوزه کشاورزی استان فعالیت می نمایند که 28.5 درصد از اشتغال استان و 20 درصد از ارزش اضافه نموده بخش مالی استان را به خود اختصاص داده است.

او با بیان اینکه همدان با 1.2 وسعت 4.2 از فراوریات کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: استفاده بهینه از آب، خاک و نهاده های مورد احتیاج و سموم مانند قبل در دستور کار است، بعلاوه توسعه گلخانه ها از برنامه های جدی استان است و در سال های قبل توسعه خوبی در این زمینه داشته ایم و در حال حاضر 186 هکتار گلخانه در استان داریم که 38 هکتار آن در دو سال 98 و 99 ایجاد شده است.

پرورش با بیان اینکه 21 مجتمع در حال احداث و پیگیری در استان داریم، عنوان کرد: اصلاح و جایگزینی باغات یکی از اقداماتی است که در استان توجه ویژه به آن شده است و در این راستا دو هزار و 397 هکتار از باغات قدیمی را در سال گذشته اصلاح و جایگزین کردیم.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه حدود 359 هزار پیوندک در سال های 98 و 99 و 1400 به انجام رسید که در کشور بی نظیر بوده است، اظهار کرد: ایجاد زنجیره نهال پیوندی گردو در خاورمیانه برای اولین بار در همدان انجام شد که این پروژه از سال گذشته به بهره برداری رسیده و امروز 5000 باغ مادری داریم که فراوری سالانه آن شش میلیون پیوندک خواهد بود، بعلاوه خزانه فراوری در استان حدود سه هکتار است که 150 هزار پایه نهال ایجاد می نماید و سپس به گلخانه انتقال داده می گردد که د این رابطه حدود دو هکتار گلخانه در استان وجود دارد.

او در ادامه عنوان کرد: ایستاده کردن باغات انگور یاطرح فراز در استان در حال اجرا است که در دو سال گذشته در 128 هکتار از باغات استان را به انجام رسیده و در سال 1400 هم برنامه داریم 88 هکتار انجام گردد، علاوه بر این این برنامه به بانک برای اخذ تسهیلات ارسال و 31 هکتار عقد قرار داد شده و27 هکتار هم در حال اجراست.

پرورش با اشاره به اینکه میانه مکاهماسون در کشور 185 صدم اسب بخار است که رقم استان بیش از این است، بیان نمود: سه محصول پاییزه در استان کشت می گردد که در رابطه با کلزا تا به امروز 1600 قرارداد با کشاورزان بسته ایم و در حال حاضر هزار هکتار کشت شده است، علاوه بر این حداقل قیمت این محصول 15 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم دانه کلزا است.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در فراوری دانه های روغنی باید به جایی برسیم که ضریب خود اتکایی را بالا ببریم، گفت: بیش از 17 هزار تن بذر مورداحتیاج کشاورزان را تهیه و تدارک دیده ایم و حدود سه هزار تن هم بذر جو تأمین شده است، بعلاوه بیش از 60 درصد از کود کشاورزان در اختیارشان قرار گرفته است.

او با بیان اینکه برای سال زراعی پیش رو باید 409 هزار هکتار گندم زیر کشت ببریم که 340 هزار هکتار دیم و باقی آبی است، اضافه نمود: علاوه بر این 144 هزار هکتار جو داریم که 55 هکتار به صورت آبی و بقیه به صورت دیم است.

پرورش اظهار کرد: از سال گذشته طرح جهش فراوری در استان آغاز شده و سال گذشته 121 هکتار از طرح را به انجام رسانده ایم و از طرف دیگر کشاورزان این طرح مورد حمایت قرار گرفتند، سال جاری هم 290 هکتار از اراضی دیم استان در این طرح قرار گرفته است.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه سال گذشته 1959 هکتار گلرنگ در استان کشت شده است، اضافه نمود: فراوری این محصول در سال قبل680 تن بود و در اراضی دیم هم رتبه اول را در کشور کسب کردیم.

او با اشاره به اینکه برای سال جاری هم طرحی با همکاری ستاد فرمان اجرایی امام (ره) داریم، ادامه داد: در این راستا 50 درصد از اراضی دیم زیر این طرح برده شده است، از طرف دیگر در حوزه گلخانه ها تا سرانجام سال 99، 176 هکتار و از ابتدای سال جاری 12هکتار گلخانه به بهره برداری رسیده است.

پرورش افزود: در مبارزه با آفات هم شش پروژه در استان در دست پیگیری است و 115 هکتار در مبارزه با علف هرز از اراضی داشتیم، در خصوص ردیابی با آفات عمومی 96 هزار هکتار بوده و در محصولات قرنطینه ای هم حدود200 هکتار در ابتدای 6 ماهه 1400 صورت گرفته است.

منبع: ایسنا

د.ا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "بخش کشاورزی 28.5 درصد از اشتغال استان همدان را پوشش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخش کشاورزی 28.5 درصد از اشتغال استان همدان را پوشش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید