دود زنگ خطر ایستگاه فضایی بین المللی را به صدا درآورد

به گزارش فارس کلوب، هشدارهای آتش و دود روز پنج شنبه در بخش روسی ایستگاه فضایی بین المللی به صدا عایدی و خدمه گزارش دادند که بوی سوختن تجهیزات پلاستیکی یا الکترونیکی به بخش های آمریکایی هم ایستگاه رسیده است.

دود زنگ خطر ایستگاه فضایی بین المللی را به صدا درآورد

آژانس فضایی روسیه تأیید کرد که حادثه هشدار دود روز پنج شنبه در ساعت 01:55 گرینویچ (06:25 به وقت تهران) در حالی که باتری های ایستگاه در حال شارژ شدن بود، روی داده است. به گفته این آژانس یک آشکارساز دود در ماژول خدماتی زیوزدا (Zvezda) و بخش روسی ایستگاه فضایی بین المللی هنگام شارژ اتوماتیک باتری فعال شده و زنگ هشدار را به صدا درآورده است.

در پی این اتفاق فضانوردان فیلتر هوا را برای پاکسازی هوا روشن کردند و سپس طبق برنامه ریزی به استراحت بازگشتند تا برای راهپیمایی فضایی اواخر این هفته آماده باشند. اگرچه این حادثه هم اکنون برطرف شده است اما این اولین و احتمالا آخرین باری نبود که ایستگاه فضایی بین المللی موقعیتی نگران کننده را تجربه می نماید.

این زنگ هشدارها تازه ترین حادثه از مجموعه مسائلی است که از سال ها پیش در تجهیزات ایستگاه فضایی بین المللی دیده می گردد. سال گذشته نشت هوا در بخش روسی ایستگاه شناسایی شد که پایان با هوشمندی فضانوردان در ماژول زیوزدا ردیابی شد. در جولای سال جاری هم روشن شدن ناگهانی پیشرانه های ماژول آزمایشگاهی نائوکا (Nauka) هنگام پیوستن به ایستگاه فضایی بین المللی، موجب چرخش غیرمنتظره ایستگاه شد. چرخشی که متخصصان اثرات احتمالی آن را جدی اسم کردند.

تجهیزات روسی دستیابی به ایستگاه هم اوضاع بهتری ندارند. در اکتبر سال 2018 مسئله ای در بوستر موشک سایوز اندکی پس از برخاستن کپسول را وادار به فرود بالستیک کرد و فضانوردان داخل آن ناچار به فرود اضطراری در چند صد کیلومتری محل پرتاب شدند.

بعلاوه تنها چند ماه پیش از فرود اضطراری سایوز در سال 2018 خدمه ایستگاه فضایی بین المللی برای یافتن و ترمیم حفره ای که باعث کاهش قابل توجه فشار کابین می شد، کوشش کردند و تعیین شد که در سایوز سوراخی وجود دارد. پایان سرگئی پروکوپیف (Sergey Prokopyev) فضانورد روس، ضمن برطرف مشکل گفت که همه چیز آرام است.

ولادیمیر سولوویف (Vladimir Solovyov) مهندس ارشد شرکت موشکی و فضایی انرژیا درباره این مسائل گفت: بسیاری از تجهیزات موجود در ISS قدیمی هستند و می توانند منجر به خسارت های جبران ناپذیری شوند. به گفته او حداقل 80 درصد از سیستم های عملیاتی در بخش روسی ایستگاه مستهلک شده اند و او نسبت به شکست بعضی قطعات ایستگاه پس از سال 2025 هشدار داده است.

ایستگاه فضایی بین المللی در حال پیر شدن است و نمی تواند برای همواره دوام بیاورد. اما اینکه در نهایت چگونه بازنشسته می گردد، تعیین نیست. اگر فکری برای بازنشستگی آن نگردد، برای نمونه با خارج کردن ان از مدار، در نهایت خطر همیشگی برخورد به زباله های فضایی و ریزشهاب ها باعث از بین رفتن آن می گردد.

لازم به ذکر است با وجود نقص فنی موقت، فرآیند آماده شدن برای راهپیمایی فضایی 6 ساعته برای کار بر روی واحد آزمایشگاهی نائوکا که اخیرا به ایستگاه پیوسته، طبق برنامه ریزی پیش می رود.

عکس کاور: نمایی از بخش روسی ایستگاه فضایی بین المللی

Credit: NASA

منابع: Space, Extream Tech

منبع: دیجیکالا مگ

به "دود زنگ خطر ایستگاه فضایی بین المللی را به صدا درآورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دود زنگ خطر ایستگاه فضایی بین المللی را به صدا درآورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید