راهنمای حمل و نقل عمومی در دبی به همراه نقشه مترو دبی

به گزارش فارس کلوب، یکی از مهم ترین مسائل سفر به دبی، حمل و نقل درون شهری است. برای جابه جایی های درون شهری در دبی دو راه دارید، یا مترو سوار شوید یا تاکسی بگیرید. البته اگر گواهی نامه بین المللی دارید، می توانید خودرو کرایه کنید که در یک پست جداگانه درباره آن خواهیم گفت.

راهنمای حمل و نقل عمومی در دبی به همراه نقشه مترو دبی

ساعت کار مترو دبی از ساعت 6:30 صبح تا ساعت 11:30 شب است. مترو دبی 2 خط دارد: خط قرمز و خط سبز. خط قرمز 52 کیلومتر طول و 29 ایستگاه دارد که منطقه راشدیه در شرق دبی را به منطقه جبل علی درغرب وصل می نماید. بیشتر طول این جهت روگذر است اما در بخش هایی هم زیر زمین است. برای دسترسی به مراکز خرید و فرودگاه می توانید از این خط بهره ببرید.

چند نکته برای استفاده از مترو در دبی

  1. هر نفر باید برای خودش یک کارت مترو داشته باشد و دونفر نمی توانند هم زمان از یک کارت استفاده نمایند.
  2. برای استفاده از مترو بهتر است از کارت نقره ای رنگ بهره ببرید. قیمت خود کارت 5 درهم است و می توانید آن را شارژ کنید. در این روش در هر جهت با توجه به مسافت طی شده، مبلغی از شارژ کارت شما کم می گردد. در صورتی که بیشتر از نیازتان شارژ نموده باشید، در خاتمه سفر مبلغ به جای مانده را از کارت تان، به جز 5 درهمی که بابت خود کارت پرداخته اید، به شما برمی گردانند. در سفرهای بعدی می توانید از این کارت دوباره بهره ببرید یا می توانید آن را به دوستان و آشنایانی که قصد سفر به دوبی دارند، بدهید.
  3. اگر تنها یک روز یک روز می خواهید با مترو جابه جا شوید، از کارت های قرمز رنگ یک روزه بهره ببرید. قیمت این کارت ها 16 درهم و مدت اعتبار آن ها یک روزه است. بدون توجه به مسافت طی شده، به طور نامحدود در یک روز می توانید با این کارت از مترو بهره ببرید.

چه کارهایی در مترو دبی ممنوع است و جریمه داد؟

آدامس جویدن و خوردن و آشامیدن در مترو دبی ممنوع است. در صورت رعایت نکردن این مورد مبلغ 100 درهم جریمه می شوید. بعلاوه قرار دادن پا روی جایگاه ها 500 درهم و کشیدن بدون علت ترمز اضطراری 1000 درهم جریمه دارد که در صورت تخلف همان جا داخل واگن از مسافر دریافت می نمایند. چرت زدن و خوابیدن نیز در مترو ممنوع است و 500 درهم جریمه دارد.

نقشه مترو دبی

با کلیک روی نقشه مترو دبی می توانید آن را در مقدار بزرگ تر ببینید:……………………..

  • ایستگاه ترمینال 1 و ایستگاه ترمینال 2 فرودگاه (Airport Terminal1) و (Airport Terminal2): فرودگاه دبی بسیار بزرگ است و فاصله ترمینال های آن از هم بسیار زیاد است. آژانس های مسافرتی خودشان از فرودگاه و بالعکس ترانسفر دارند ولی مسافرانی که بلیط دبی تهیه نموده اند و خودشان سفر می نمایند یا بلیط ترانزیت از فرودگاه دبی دارند می توانند از متروی دبی استفاده نمایند. ایستگاه های ترمینال 1 و ترمینال 3 فرودگاه دبی در همین خط قرمز قرار گرفته است که از راشدیه که آغاز می گردد.
  • ایستگاه دیره سیتی سنتر (Deira City Senter): مرکز خرید محبوب ایرانی ها یعنی سیتی سنتردر این ایستگاه قرار گرفته است و درست از داخل خود ایستگاه به داخل مرکزخرید راه دارد و می توانید با یاری تابلوها و خطوط راهنما ورودی آن را پیدا کنید. این ایستگاه زیرزمینی است و اگر پله های آن را بالا بروید، توی خیابان درست روبروی ایستگاه شعبه تازه فروشگاه DAY TO DAY را هم می بینید.
  • ایستگاه الرقه (Al Rigga): این ایستگاه همان طور که از نامش پیداست در خیابان رقه است. در خیابان رقه هم تا دل تان بخواهد فروشگاه های اجناس چینی زیاد است. بعلاوه این خیابان شب های شلوغی دارد و برنامه های شبانه زیادی در آن اجرا می گردد.
  • ایستگاه الاتحاد (Union): این ایستگاه به مرکز شهر و میدان جمال یا بنی یاس خیلی نزدیک است. از دسترسی به سبخه ازم یدان جمال آسان است که از محلات قدیمی شهر است. بازار مرشد در سبخه است که خودش چند خیابان و مرکز خرید دارد. بعلاوه بازار معروف طلا و ادویه جات نیز در سبخه قرار دارند.
  • ایستگاه خالدبن ولید (Khalid Bin Waleed): خیابان معروفی است که تمام بانک ها در آن شعبه دارند و برای همین به BANK STREET هم معروف است. بعلاوه در این خیابان دو مرکز معروف فروش لوازم کامپیوتری هم وجود دارد به نام های خلیج سنتر و العین سنتر که در تقاطع خالدبن ولید و خیابان منخول هستند. در ادامه خالدبن ولید خیابانی به نام الفهیدی هست که مرکز فروش لوازم صوتی و تصویری و الکتریکی است. در سمت دیگر خیابان هم راسته پارچه فروش ها است.
  • ایستگاه کرامه (Al Karama): منطقه کرامه پر است از فروشگاه های لباس و کیف وکفش که تنوع کیفیت و قیمت شان هم بالاست.
  • ایستگاه الجافلیه (Al Jafiliya): از این ایستگاه که پیاده شوید، بعد از کمی پیاده روی به پارک زعبیل می رسید که داخلش عمارت زعبیل قرار گرفته است.
  • ایستگاه مرکز تجارت جهانی (World Trade Center): دور و برا ین ایستگاه پر است از آسمان خراش ها و برج های سر به فلک کشیده. تازگی ها کنسرت های ایرانی زیادی در سالن های این خیابان برگزار می شوند.
  • ایستگاه مرکز اقتصادی (Financial Center): این ایستگاه بیشتر به کار بازرگان ها می آید. هتل های رز ریحان و روتانا تاورز و… نزدیک به این ایستگاه هستند.
  • ایستگاه دبی مال (Dubai Mall):از این ایستگاه می توانید به راحتی به مرکز تجاری دبی مال و برج خلیفه بروید.
  • ایستگاه الخلیج التجاری (Business Bay): اگر در این ایستگاه پیاده شوید و از پل بالای اتوبان رد شوید، در سمت دیگر اتوبان پارک صفا قرار گرفته است که پارک زیبایی است. پشت این پارک هم خیابان الوصل است. اگر بخواهید به جمیرا بیچ هم بروید، پارک صفابه جمیرا بیچ نزدیک است. البته باید فاصله بین دو پارک را تاکسی بگیرید اما هزینه آن بسیار کمتر از وقتی است که از مرکز شهر به جمیرابیچ تاکسی بگیرید.
  • ایستگاه امارات مال (Emirate Mall): این ایستگاه متعلق به مرکز خرید امارات مال است که یک مرکز تجاری معروف است با انواع برندهای بزرگ و گران قیمت جهان. بعلاوه پیست اسکی سرپوشیده دبی به نام SKY DUBAI داخل این مرکز تجاری قرار گرفته است. اگر از این ایستگاه به مدینه جمیرا تاکسی بگیرید به صرفه تر است. برج العرب، خیابان جمیرا، هتل مینا سلام و هتل جمیرابیچ هم نزدیک مدینه جمیرا هستند.
  • ایستگاه های شرف دی جی و اینترنت سیتی (Sharaf DG) و (Dubai Internet City): این ایستگاه هادر فضاهای دانشگاهی شهر قرار گرفته است و به کار گردشگران نمی آیند و بیشتر برای دانشجویان دانشگاه های مختلف مستقر در دبی مناسب است.
  • ایستگاه نخیل (Nakheel): این ایستگاه نزدیک جزیره مصنوعی و مشهور دبی است که نخل دبی یا دبی پالم (Dubai Palm) نام دارد. دبی پالم ویلاهای اعیانی اعراب و اروپایی نشین دبی را در خود جا داده است. هتل معروفِ آاتلانتیس هم در انتهای نخل قرار گرفته است.
  • ایستگاه مارینا دبی (Dubai Marina): اگر در این ایستگاه پیاده شوید و به آن سمت اتوبان بروید، بعد از طی جهتی به JBR می رسید که یک پلاژ عمومی و رایگان است و اطرافش پر است از برج های بلند و کافه و رستوران که غروب ها هم محل دور دور ماشین های مدل بالا است. برای رسیدن به این منطقه دو راه دارید؛ یا بعد از خروج از ایستگاه به آن سمت اتوبان بروید و 15 دقیقه پیاده روی کنید، یا این که با مبلغ 10 درهم تاکسی بگیرید و بگویید شما را به JBR ببرد
  • ایستگاه مترو ابن بطوطه (Ibn Battuta): درست روبروی این ایستگاه بازار سنتی ابن بطوطه قرار گرفته است. برای رفتن به بازار ابن بطوطه لارم نیست از اتوبان رد شوید، چون از داخل خود سالن ایستگاه می توانید به بازار ابن بطوطه وارد شوید.

راهنمای استفاده از تاکسی در دبی

هنگام سوار شدن به تاکسی در دبی می توانید درخواست فیش کنید. کافی است به راننده بگویید: فیش. خودش متوجه می گردد. این فیش ها به این درد می خورند که اگر وسیله ای را در تاکسی جا گذاشتید، بتوانید به وسیله فیش آن را پیدا کنید.

کرایه تاکسی در دبی گران است. فقط هزینه ورود به تاکسی 3 درهم است و باقی جهت با تاکسی متر محاسبه می گردد. تاکسی های کرم رنگ از بقیه تاکسی ها مقرون به صرفه ترند.

این جهتهای دبی را نمی توانید با مترو بروید و باید حتما تاکسی بگیرید: مرکاتو، باغ وحش، مدینه الجمیرا، پارک آبی وایلد وادی، ورودی برج العرب، پارک ساحلی جمیرا، نخل دبی یا هتل آتلانتیس.

برای این که هزینه تاکسی تان کمتر گردد، می توانید با مترو به ایستگاه های نزدیک این مکان ها بروید و بقیه جهت را تاکسی بگیرید.

تاکسی های اینترنتی در دبی

درست همچون سرویس های اسنپ و تپ سی در کشور خودمان، در دبی هم سرویس های مشابهی وجود دارد. شما هم به صورت انفرادی و هم گروهی می توانید از این سرویس ها بهره ببرید. که مهم ترین آنها موارد زیر است:

1- اوبر (Uber): اوبر یکی از معروف ترین تاکسی های اینترنتی در سراسر جهانست که در بیش از 67 کشور جهان فعالیت می نماید. دبی هم یکی از این کشورهاست.

2- کریم (Careem): با استفاده از اپلیکیشن کریم شما به راحتی می توانید در دبی رفت و آمد کنید.

مونوریل در دبی

مونوریل یکی از روش های حمل و نقل دبی است که فقط به یک جهت تعیین اختصاص دارد؛ رفت و آمد به جزیره نخل جمیرا. این اولین مونوریل خاورمیانه است که شاید برایتان جالب باشد بدانید که 1/4 میلیارد درهم هزینه ساخت آن شده است. به خصوص اگر در هتل آتلانتیس اقامت داشته باشید، این مونوریل خیلی به شما یاری خواهد نمود.

برای بلیط یک طرفه مونوریل حدود 30 هزار تومان و بلیط دو طرفه آن حدود 45 هزار تومان است. گفتنی است که این مونوریل هر هفت روز هفته از ساعت 8 صبح تا 10 شب کار می نماید و به مقدار 40 هزار مسافر گنجایش دارد.

حمل و نقل های آبی در دبی

اگر بخواهید در میان آب های شهر دبی جابه جا شوید، چند روش متنوع و البته هیجان انگیز دارید:

1- اتوبوس های آبی

این اتوبوس هیجان انگیز ظاهری مشابه اتوبس های بین شهری را دارد، با این تفاوت که در میان امواج دریا حرکت می نماید. اما این اتوبوس فقط منحصر به دریا نیست. در حقیقت حرکت اتوبوس آبی دبی از خشکی آغاز می گردد و به دریا ختم می گردد؛ درست مانند یک قورباقه.

2- تاکسی های آبی

ابراس یا تاکسی های آبی قایق های چوبی و سنتی در دبی هستند. این قایق ها 20 نفر ظرفیت دارند و در دو جهت حرکت می نمایند:

جهت اول: این جهت از ابرا به سمت بازار قدیمی دیره است.

جهت دوم: این جهت از بازار قدیمی دیره به طرف منطقه السبخه می باشد.

و در نهایت

اگر بتوانید از وسیال حمل و نقل عمومی در دبی بهره ببرید، در هزینه های خود به شدت صرفه جویی خواهید کرد. برای اینکه هزینه های تماس خود هم صرفه جویی کنید، به مطلب مقرون به صرفه ترین تماس تلفنی از دبی مراجعه کنید. با صرفه جویی در هزینه های اینچنینی می توانید پول خود را خرج سرگرمی و خرید بکنید.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور

به "راهنمای حمل و نقل عمومی در دبی به همراه نقشه مترو دبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای حمل و نقل عمومی در دبی به همراه نقشه مترو دبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید