مؤسسات پخش کتاب ناشران استانی را فراموش نکنند

به گزارش فارس کلوب، راهنمایی الله امینیان، در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در گرگان، گفت: نشر نارنجستان در سال 1382 باهدف کشف و معرفی نویسندگان جوان و نوقلم و اقدامی عملی برای یاری به توسعه فرهنگ کتاب و کتاب خوانی و ارتقای صنعت نشر استان گلستان تأسیس شده است و تا به امروز بیش از 30 عنوان کتاب در حوزه های مختلف شعر، رمان، دانشگاهی و کودک و نوجوان را تا به امروز منتشر نموده ایم.

مؤسسات پخش کتاب ناشران استانی را فراموش نکنند

وی با اشاره به اینکه از این تعداد کتاب 8 عنوان برای نخستین بار در سال گذشته به چاپ رسیده است، اضافه نمود: در کوشش هستیم ضمن تمرکز بر کتاب های دانشگاهی؛ در حوزه شعر، داستان و رمان نیز با نویسندگان و مترجمان محترم استان و نیز نوقلمان مستعد همکاری داشته باشیم.

امینیان ادامه داد: یکی از مهم ترین برنامه های ما شناسایی استعدادهای ناشناخته و کمتر شناخته شده در عرصه قلم است تا آثارشان را در حد امکان با برترین کیفیت منتشر کنیم که به همین دلیل سال گذشته کتاب داستان شوکو توت فرنگی به قلم محیا جاوید یک دانش آموز مستعد دهه نودی منتشر شد.

وی ضمن دعوت از عموم مردم برای بهره مندی از کلیه ظرفیت های ایجادشده برای فرهنگ کتاب و کتاب خوانی که تأثیرات بسیاری بر زندگی حتی روزمره آدمی دارد، گفت: در نمایشگاه بین المللی تهران در مقام ناشر تا به امروز حضور نداشته ام و فقط چندین دوره در نمایشگاه های کتاب استان گلستان حاضر بوده ام.

امینیان ادامه داد: با توجه به تعداد اندک کتاب های منتشره و هزینه های شرکت در نمایشگاه، امکان مشارکت حضوری برای نشر ما وجود نداشته و با فراهم شدن امکان حضور مجازی در نمایشگاه و تداوم آن در سال های آینده، می کوشیم با برنامه ریزی و افزایش عناوین منتشره، دستکم در بخش مجازی حضور پیدا کنیم.

مدیر نشر نارنجستان با اشاره به اینکه بدون شک نمایشگاه کتاب به خصوص به صورت حضوری آن فرصتی برای آشنایی ناشران با صاحبان اندیشه، پژوهشگران، نویسندگان و مترجمان و مخاطبان و علاقه مندان کتاب است، گفت: البته به شکل اجرایی فعلی اش یعنی بیشتر شبیه فروشگاه کتاب بزرگ سالیانه بودنش آن هم با اختصاص فضا برای کتاب فروشان در دوره های اخیر؛ به نظر می آید بخش فروشگاهی با سرعت بیش تری در حال توسعه و غلبه بر وجه نمایشگاهی آن شده است.

وی اضافه نمود: علی رغم تمام این مسائل، تجمیع بخش بزرگی از ناشرین فعال کشور و ارائه عناوین بسیار متنوع در یک دوره زمانی معین همراه با پوشش رسانه ای مناسب، فضای مطلوبی را برای استقبال علاقه مندان فراهم می سازد تا برای مدتی هرچند محدود با کتاب و فرهنگ کتاب خوانی آشتی نمایند و مأنوس تر شوند.

راهنمایی الله امینیان، سپس اظهار کرد: متأسفانه، از همکاران پخش کتاب هیچ انتظاری نمی توان داشت که اگر انتظاری می رفت طی این سال ها پاسخ می گرفتیم. مباحثی از قبیل کیفیت مطالب و یا چاپ و صحافی که از سوی همکاران محترم مؤسسات پخش مطرح می گردد؛ بیش تر به بهانه می ماند.

وی اضافه نمود: علی رغم تماس های مکرر با مؤسسات پخش، تا به امروز هیچ تماسی طی این سال ها، از هیچ موسسه پخشی نداشتیم.

امینیان ادامه داد: درنتیجه به نظر می رسد نمی توان هیچ چشم داشتی به یاری مؤسسات پخش تهرانی داشت و فضای مجازی، خود برترین مکان برای عرضه و فروش کتاب ناشران شهرستانی به شمار می آید.

مدیر انتشارات نارنجستان در سرانجام، گفت: نقش کتاب و کتاب خوانی در توسعه فرهنگی و اجتماعی کشور از بدیهیات است و نمایشگاه کتاب 1402 هم یکی از ابزارهای فرهنگی است، بااین حال پیشنهاد می گردد، همانند چند سال گذشته، بن تخفیف خرید کتاب فصلی به وسیله کتاب فروشی ها دوباره راه اندازی گردد و نمایشگاه کتاب با مشارکت فعالان حوزه نشر، به هویت فرهنگی خود بیش تر نزدیک گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "مؤسسات پخش کتاب ناشران استانی را فراموش نکنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مؤسسات پخش کتاب ناشران استانی را فراموش نکنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید