معین سقف خرید در طرح های فصلی دست و پاگیر شده است

به گزارش فارس کلوب، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در گلستان، طرح بهارانه کتاب 1400 همزمان با سراسر کشور در استان گلستان هم با مشارکت 14 کتابفروشی در شهرستان های گرگان و گنبد کاووس از تاریخ 17 خردادماه آغاز به کار کرده و تا 25 خردادماه ادامه دارد. در گفت وگو با برخی از متصدیان فروش در این کتابفروشی ها، کمّ و کیف اجرای این طرح را در استان گلستان جویا شدیم.

معین سقف خرید در طرح های فصلی دست و پاگیر شده است

سحر براتیان دانشجوی روانشناسی و از متصدیان فروش در کتابفروشی سرزمین کتاب گرگان که خود نیز علاقه مند به مطالعه کتاب های عرفانی و شعر است، در خصوص نحوه ثبت نام در این دوره از طرح، گفت: نحوه ثبت نام راحت و بدون مشکل بود؛ فقط میزان اعتبارمان کم بود و در دومین روز به خاتمه رسید.

وی اضافه نمود: البته با توجه به اینکه سرزمین کتاب بزرگترین کتابفروشی گرگان است، انتظار می رود که مبلغ اعتبار بیشتری به این فروشگاه تخصیص داده شود؛ زیرا حتی افرادی که کمتر اهل مطالعه هستند هم در این دوران تمایل دارند کتاب های بیشتری تهیه کنند.

براتیان با اشاره به اینکه به نسبت طرح زمستانه کتاب 99 میزان یارانه تخصیصی کمتر شده است، گفت: من فکر می کنم انتظار کتابخوان ها خیلی بیشتر شده است؛ به خصوص که الان پیج ها و سایت های مختلف با تخفیفات بیشتری به کتابخوانان کتاب عرضه می کنند و حتی همین مبلع 20 درصد هم معمولا برای افراد راضی کننده نیست و باید عرض کنم که در دوره زمستانه، فروش کتاب خیلی بیشتر و مشتریان راضی تر بودند.

وی ادامه داد: در روز اول پس از اتمام اعتبار، فورا درخواست برای شارژ مجدد شد و در این فاصله فروشگاه برای دوستداران کتاب 15 درصد تخفیف گفت که باعث دلگرمی اندکی برای کتاب دوستان بود.

براتیان در خصوص تاثیر کرونا، تورم و شرایط معیشتی در میزان استقبال و خرید، گفت: به طور کلی فکر می کنم در ایام کرونا و تعطیلاتش اگرچه شرایط سخت مالی حاکم است اما باور دارم افراد اوقاتشان را با کتاب خواندن سپری کرده و می کنند و فکر می کنم احتمالا سرانه مطالعه تغییر اندکی کرده باشد.

وی سپس، گفت: معین سقف برای هر کد ملی کمی دست و پاگیر است؛ چرا که خیلی از افراد در این دوران میل به خرید کتاب های گران تر دارند و این برای کتاب های بیشتر از 200 هزار تومان دردسرساز است.

براتیان به بعضی از مسائل طرح اشاره کرد و اضافه نمود: یکی از اشکالات سایت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران این است که تقریبا یک سوم کتاب ها را ثبت نشده اعلام می کند و یا گاهی قیمت کتاب ها در سایت قدیمی و کم است در حالی که قیمت کتاب بالاتر است.

وی ادامه داد: کل این قضایا یک شلختگی در کار ایجاد می کند و وقت مشتریان را برای اصلاح قیمت و مواردی از این دست می گیرد و بعضا وقتی پیامک خرید برای آنها ارسال می شود آنها دچار شبهه می شوند که چرا نام کتاب دیگری در لیست آنها ثبت شده یا قیمت دیگری درج شده است و گاه بعضی افراد هم برای این مسائل واقعا نگران و سراسیمه به فروشگاه مراجعه می کنند و انتظار توضیحات دارند.

براتیان در ادامه، اظهار کرد: مسئله دیگری که می توان اشاره کرد این است که وقتی اعتباری تمام می شود و فروشگاه درصد کمتری تخفیف اعلام می کند، بیشتر مشتریان دچار اندکی سوء ظن می شوند (زیرا اطلاعی درباره چند و چون کار ندارند) و من فکر می کنم اگر از همان ابتدا اعتبار معقولی به فروشگاه داده شود، افراد با آرامش بیشتری خرید می کنند.

متصدی فروش کتابفروشی سرزمین کتاب گرگان، گفت: در این میان نکته قابل توجه این است که در دو روز اخیر (پنجشنبه و جمعه) فروش کتاب بچه ها نسبت به بزرگسال خیلی بیشتر بوده است.

فاطمه اشراقی دانش آموخته حسابداری و از متصدیان فروش کتابفروشی شهر کتاب گرگان که از دوستداران مطالعه رمان های کلاسیک و تاریخی است، در خصوص شرایط نشر و میزان استقبال مردم، گفت: به طور کلی قبل از افزایش قیمت کاغذ و مسائل مرتبط با حوزه چاپ و نشر به نظرم استقبال از کتاب و کتابخوانی رو به افزایش و علاقمندی به کتاب بیشتر شده بود. اما با افزایش قیمت ها بالتبع قیمت کتاب و نیز با وجود شرایط بیماری کرونا گویا دوباره به پله اول برگشته ایم.

وی اضافه نمود: به نظرم افزایش قیمت کتاب قدرت خرید مردم را کمتر و از لیست خرید زندگی شان حذف کرد و این باعث شد که خیلی ها از کتاب دور شوند اما با این وجود مسئولان با برپایی طرح های فصلی این فرصت را برای مردم و فرهنگ جامعه فراهم کردند تا علاقه مندان و دوستداران کتاب با طرح تخفیف فصلی، دوباره به سمت کتاب و کتابخوانی ترغیب بشوند و این خدمت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، ستودنی است.

اشراقی با اشاره به کمتر شدن میزان یارانه تخصیصی در این دوره نسبت به زمستانه کتاب 99، گفت: میان یارانه و استقبال همیشه رابطه معناداری وجود دارد و قطعا همیشه افزایش میزان درصد یارانه میزان استقبال ها را بیشتر کرده است. من معتقدم کاهش اعتبار و میزان درصد تخفیف یارانه خللی در فرایند فرهنگ سازی برای تشویق به کتاب و کتابخوانی شده و این می تواند یکی از ضعف های این دوره از طرح باشد.

وی ادامه داد: به طور معمول در ایام طرح ها اعتبار مالی 3 روز اول به خاتمه می رسد و با تدبیر کتابفروشی و مدیریت فروشگاه تا خاتمه طرح به مشتریان 10 تا 15 درصد تخفیف می دهیم.

اشراقی، اثر کرونا و مسائل مالی روی خرید مردم را قابل توجه دانست و گفت: ادامه طرح های تخفیفی با فرایند افزایش اعتبار و درصد تخفیف کتاب می تواند در این میان کمک کننده باشد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "معین سقف خرید در طرح های فصلی دست و پاگیر شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معین سقف خرید در طرح های فصلی دست و پاگیر شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید