هاری در کمین صاحبان سگ

به گزارش فارس کلوب، تهران (پانا) -به گفته مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی افرادی که در خانه سگ نگهداری می نمایند، باید به اصول بهداشتی مطلع بوده؛ در غیر این صورت بیماری هاری آن ها را درگیر خواهد نمود.

هاری در کمین صاحبان سگ

به گزارش ایسنا، محمد اصغرزاده اظهار کرد: بیماری هاری یکی از مهم ترین بیماری های مشترک بین حیوان و انسان است که در خیلی از منطقه ها دنیا شایع بوده و در ایران هم یکی از بیماری های مهم به تعداد می آید.

وی اضافه کرد: اهمیت بیماری در اندازه کشندگی بالا(100 درصد)، غیر قابل درمان بودن، افزایش فرایند موارد حیوان گزیدگی در انسان، تلفات دام، خسارات مالی کلان و هزینه های بالای پیشگیری و درمان آسیب دیدگان است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هاری یک بیماری ویروسی کشنده و مشترک بین انسان و دام است که سیستم اعصاب مرکزی را درگیر می نماید، گفت: حیوان هار علائمی از قبیل ترشح شدید بزاق، نداشتن توانایی بلع، ابراز خشم، حمله و گاز گرفتن اجسام، را نشان داده و در نهایت فلجی و مرگ آن را در پی دارد.

وی اضافه کرد: دامپزشکی به اسم یکی ازمتولیان بهداشت عمومی جامعه به منظور جلوگیری از بروز ابتلا به هاری با جدیت خاص به وسیله عوامل اجرایی مربوطه و همکاری تمامی ادارات، ارگان های و نهادهای بهداشتی، سیاسی، انتظامی و نظامی شهرستان اقدامات خود را بطور مستمر اجرا می نماید.

اصغرزاده با اشاره به اینکه کوشش می گردد با بهبود سیستم مراقبت در کشف به موقع حیوان گزیدگی و درمان و پیشگیری از بیماری هاری نقش مهمی در انتقال بیشتر این بیماری را داشته باشد، توضیح داد: البته لازم است برای رسیدن به هدف نهایی یعنی ریشه کنی هاری، کوشش های بیشتری در راستای بالا بردن سطح آگاهی جامعه و همکاری و هماهنگی های بین بخشی و بالا بردن پوشش واکسیناسیون سگ ها بعمل آید .

وی با اشاره به مواردی در کنترل بیماری هاری، اضافه کرد: برنامه های کنترل و مایه کوبی هاری دام های اهلی، اقدامات کنترلی هاری در وحوش، رعایت مقررات و ضوابط مرتبط با نقل و انتقال دام، واکسیناسیون سگهای صاحب دار و جمع آوری سگ های ولگرد، جلوگیری از نزدیک شدن بچه ها به سگ ها و جلوگیری از تردد سگ های خانگی صاحبدار در معابر عمومی و پارک ها از مواردی است که مورد توجه قرار می گیرد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: هر فرد جامعه باید در این زمینه احساس مسئولیت کند و با عمل به هشدارهای بهداشتی در کنترل بیماری هاری موثر باشند.

اصغرزاده با تاکید بر جدی گرفتن گزش به وسیله حیوانات گوشتخوار اهلی یا وحشی هرچند جزئی به صورت خراش باشد و مراجعه به مرکز بهداشت، به مردم توصیه کرد: در صورت بروز هر گونه تغییرات در رفتار حیوانات و بروز علائم عصبی در دام فورا به دامپزشکی اطلاع داده گردد.

وی توضیح داد: در پی تماس انسان با دام بیمار و ایجاد گازگرفتگی، در صورت رسیدگی نکردن به موقع، فرد مبتلا 100 درصد محکوم به مرگ است و درمان اختصاصی برای این بیماری وجود ندارد و تنها راه پیشگیری از مرگ فرد گزیده شده، درمان های حمایتی و استفاده از واکسن بعد از ایجاد جراحت و قبل از بروز علائم است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی به شهفرایندان توصیه کرد: در صورت نگهداری حیوانات خانگی مانند سگ و گربه در منزل هرچه سریع تر نسبت به واکسیناسیون حیوانات خود در برابر با بیماری هاری به صورت سالانه اقدام نمایند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "هاری در کمین صاحبان سگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هاری در کمین صاحبان سگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید