ویندوز 11 مایکروسافت رونمایی شد

به گزارش فارس کلوب، مایکروسافت ویندوز 11 را رونمایی کرد که نخستین به سازی عمده سیستم عامل ویندوز از سال 2015 است و تغییرات جدیدی دارد که مدل کسب و کار پرسود فروشگاه اپ استور اپل را به چالش می کشد.

ویندوز 11 مایکروسافت رونمایی شد

به گزارش ایسنا، ویندوز 11 که تا انتها سال 2021 عرضه خواهد شد، شامل یک فروشگاه ویندوز تازه است که به طراحان نرم افزار امکان می دهد از سیستم های پرداخت درون برنامه ای استفاده نمایند و هیچ کمیسیونی به مایکروسافت پرداخت ننمایند. بعلاوه با مساعدت فناوری از سوی آمازون و اینتل، به کاربران اجازه می دهد اپلیکیشن های موبایل اندروید را یافته و در لپ تاپ و رایانه شخصی خود اجرا نمایند.

این اقدامات برخلاف رویکرد اپل است که تنها به کاربران اجازه می دهد از فروشگاه اپ استور نرم افزار دانلود نمایند و محدودیت هایی برای طراحان نرم افزار اعمال می نماید که شامل الزام به استفاده از سیستم های پرداخت درون برنامه ای و پرداخت کمیسیون 30 درصدی به اپل است.

این تغییرات به تقابل نگرش ها میان مایکروسافت و اپل منجر می گردد. مایکروسافت به تازگی به سرمایه بازار دو تریلیون دلار دست یافته و دومین شرکت آمریکایی پس از اپل است که به این نقطه عطف می رسد. این اقدام مایکروسافت چالشی برای فروشگاه پلی استور گوگل هم به تعداد می رود که از طراحان کمیسیون دریافت می نماید.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در مراسم رونمایی سیستم عامل تازه گفت: ویندوز همیشه حامی حق اختیار برای طراحان و نمایندگی برای مصرف نمایندگان بوده است.

ویندوز نام مایکروسافت را معروف کرد و سال ها رایانه های شخصی را تحت سیطره خود داشت و اگرچه دستگاه های اپل و اندروید گوگل محبوبیت بیشتری پیدا کردند، اما ویندوز همچنان نقطه قوت مایکروسافت در بازار تجاری است.

مایکروسافت اظهار داشت نرم افزار چت تیمز (Teams) را به شکل مستقیمتری در این سیستم عامل جای داده که این اقدام ممکن است باعث مناقشه با شرکت اسلک تکنولوژیز گردد که رقیب اصلی مایکروسافت در بخش چت محل کار است. اسلک که به وسیله شرکت سلزفورس به مبلغ 27.7 میلیارد دلار خریداری شده است، یک شکایت ضد انحصارطلبی علیه مایکروسافت در اتحادیه اروپا تنظیم نموده است.

سیستم عامل ارتقاء یافته مایکروسافت با قابلیت های تازه برای گیمر ها مانند اپلیکیشن ایکس باکس و عملکرد بازی بهتر، ممکن است بعلاوه برای کاربران عادی مجذوب کننده باشد.

اما به نظر می رسد بزرگترین تغییر اقدام مایکروسافت برای جذب طراحان، تولیدنمایندگان محتوا و افراد دیگری باشد که در پی عایدیزایی از 1.3 میلیارد کاربر ویندوز در دنیا هستند. کاربران ویندوز تقریبا به مقدار 1.65 میلیارد کاربر دستگاه های اپل هستند، اما در مقایسه با سه میلیارد کاربر اندروید کمتر هستند.

مایکروسافت اظهار داشت ابزار های تازه را برای دادن انعام به تولیدنمایندگان محتوا تعبیه خواهد نمود. این شرکت اخیرا حق کمیسیون بازی هایی که به وسیله فروشگاه این شرکت به فروش می فرایند را به 12 درصد در مقایسه با 15 درصدی که برای اپلیکیشن های معمولی می گیرد، کاهش داده است و منتقد صریح عملکرد اپ استور اپل بوده است.

ویندوز به قدرتمند شدن مایکروسافت در دهه 1990 یاری کرد، اما پس از این که تلفن های همراه جای رایانه های شخصی را به اسم دستگاه رایانشی اصلی برای میلیارد ها کاربر گرفتند، این سیستم عامل به وسیله دستگاه های iOS اپل و اندروید گوگل عقب رانده شد. با این حال ویندوز همچنان یکی از بزرگترین پلتفرم ها در دنیای فناوری به جای مانده و بخش رایانش شخصی مایکروسافت که شامل عایدی ویندوز از کسب و کار ها و مصرف نمایندگان است، در 48.2 میلیارد دلار از 143 میلیارد دلار عایدی این شرکت در سال اقتصادی اخیر سهم داشته است.

بر اساس گزارش رویترز، آمار موسسه IDC حاکی از آن است که در میان رایانه های شخصی و لپ تاپها، ویندوز بخشی از سهم بازارش را در سال 2020 از دست داد، زیرا مدارس کروم بوک گوگل را برای یادگیری آنلاین انتخاب کردند، اما همچنان بیش از 80 درصد سهم بازارش را حفظ کرد.

منبع: فرارو

به "ویندوز 11 مایکروسافت رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویندوز 11 مایکروسافت رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید