پمپئو: همین که برجام اجازه می دهد ایران چندماه دیگر بتواند سلاح بخرد،یعنی برجام قرارداد خوبی نبوده

به گزارش فارس کلوب، بی بی سی اطلاع داد: مایک پومپئو گفت که از نواقص برجام یکی همین بود که حالا ایران اجازه خرید سلاح دارد

پمپئو: همین که برجام اجازه می دهد ایران چندماه دیگر بتواند سلاح بخرد،یعنی برجام قرارداد خوبی نبوده

بنا به توافق هسته ای ایران با شش قدرت جهانی که در سال 2015 امضا شده بود، از اکتبر 2020 (شش ماه دیگر) تحریم تسلیحاتی ایران لغو شده و ایران می تواند از کشورهای دیگر سلاح های متعارف بخرد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه در جمع فارس کلوب گفت که آمریکا اجازه نخواهد داد بعد از این دوره ایران سلاح بخرد.

پومپئو گفت: ما (آمریکا) با همکاری شورای امنیت سازمان ملل تحریم های تسلیحاتی را تمدید خواهیم کرد.

او گفت در صورتی که کشورهای دیگر حاضر به همکاری با آمریکا نشوند، این کشور راه های مختلف برای انجام این کار را آنالیز خواهد نمود.

او از چین و روسیه به صورت معین به عنوان کشورهایی نام برد که احتمالا به ایران سلاح خواهند فروخت. این دو کشور از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند و چون حق وتو دارند احتمالا آمریکا بدون رضایت آنها نمی تواند تحریم های ایران را تمدید کند.

وزیر خارجه آمریکا گفت همین که تحریم های تسلیحاتی ایران به زودی لغو می گردد، خود نشانه ای از این است که برجام، قرارداد خوبی نبوده است.

او گفت ایران کشوری است که به حزب الله لبنان و جنبش های شیعیان در عراق یاری می نماید و موشک نظامی به هوا شلیک می نماید. و از این حرف نتیجه گرفت که این کشور نباید به چنین سلاح هایی دست پیدا کند.

خبرگزاری رویترز گزارش نموده که آمریکا پیش نویس ادامه داشتن تحریم های تسلیحاتی ایران را نوشته و به آلمان، بریتانیا و فرانسه داده است. کشورهایی که در برجام هم طرف قرارداد ایران هستند.

اما آمریکا حدود دو سال پیش از برجام خارج شد.

دیپلمات ها در سازمان ملل به این خبرگزاری گفته اند که آمریکا هنوز متن پیش نویس را در اختیار یازده عضو دیگر شورای امنیت قرار نداده است.

رویترز همچنین گزارش نموده که در میان دیپلمات های اروپایی در آمریکا، کسانی هستند که معتقدند آمریکا به دلیل خروج از برجام دیگر نمی تواند خواستار بازگشت تحریم های ایران گردد.

آقای پومپئو در نشست خبری خود با فارس کلوب با این برداشت مخالفت کرد. او گفت که متن قطعنامه 2231 سازمان ملل در این مورد معین است و نیازی نیست که آمریکا حتما در توافق هسته ای باشد که بتواند جلوی فروش سلاح به ایران را بگیرد.

قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ای است که در حمایت از برجام وضع شد. در متن این قطعنامه آمده که تا هشت سال پس از اجرای برجام، فعالیت های موشکی ایران نباید در حد حمل کلاهک های هسته ای باشد.

1717

منبع: خبرآنلاین

به "پمپئو: همین که برجام اجازه می دهد ایران چندماه دیگر بتواند سلاح بخرد،یعنی برجام قرارداد خوبی نبوده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پمپئو: همین که برجام اجازه می دهد ایران چندماه دیگر بتواند سلاح بخرد،یعنی برجام قرارداد خوبی نبوده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید