آتش فشانی که 400 هزار رعدوبرق با آن برخورد کرد!

به گزارش فارس کلوب، آتشفشان هونگا تونگا توانست رکورد فوران آتشفشانی را جا به جا کند و اتفاقات شگفت انگیزی را رقم بزند.

آتش فشانی که 400 هزار رعدوبرق با آن برخورد کرد!

به گزارش خبرآنلاین، آتشفشان هونگا تونگا واقع در اقیانوس آرام، فورانی بسیار شگفت انگیزی داشت که توانست رویداد های مهمی را به جای بگذارد. دانشمندان در این باره می گویند: فوران این کوه آتشفشانی آنقدر انفجاری بوده است که بخار آب را به حدی رساند که توانست فضا را لمس کرد. این رویداد اولین رصد در نوع خود برای یک آتش فشان زمینی بوده است.

این فوران بعلاوه انرژی زیادی آزاد کرد که اختلال آن در لایه باردار جو زمین به نام یونوسفر با طوفان ژئومغناطیسی خورشیدی رقابت کرد. اخترفیزیکدان ها با استفاده از داده های تصویرگر جهانی فرابنفش ناسا در یک فضاپیما در مدار زمین این اتفاق را آنالیز کردند و متوجه شدند این رویداد در بخش نور فرابنفش، طیف الکترومغناطیسی دور را نشان داده است که معمولا این اتفاق در سطح خارجی زمین اتفاق می افتد.

به گفته محققان، این بدان معناست که نوعی از مواد ساطع شده که احتمالا همان بخار آب است، به میزان کافی به فضا رسیده است که بتواند برای مدت کوتاهی ذراتی را جذب کند که نور فرابنفرش را از خود به نمایش بگذارند. دانشمندان تخمین زده اند که فوران از استراتوسفر گذشته و به درون مزوسفر امتداد یافته است.

همچین این اتفاق باعث ایجاد بیشترین غلظت رعد و برقی که تا به حال شناسایی شده، بوده است. به طوری که تخمین زده شده است حداقل 400 هزار رعد و برق به آتشفشان و اطراف آن برخورد نموده است. مرتبه ای بزرگ تر از آنچه در قوی ترین رعد و برق های ابرسلولی زمین مشاهده می گردد. این شدیدترین رویداد رعد و برقی بود که تا به امروز به وسیله شبکه جهانی شناسایی شده است.

به گفته محققان، این آتشفشان هنوز ممکن است رکورد های دیگری را بشکند.

منبع: فرارو

به "آتش فشانی که 400 هزار رعدوبرق با آن برخورد کرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتش فشانی که 400 هزار رعدوبرق با آن برخورد کرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید