ادامه کاوش در آبراه خاوری دروازه ناتمام تخت جمشید

به گزارش فارس کلوب، سرپرست گروه کاوش آبراهه های تخت جمشید و عضو هیئت علمی بخش باستان شناسی دانشگاه هنر شیراز گفت: کاوش فصل چهارم با هدف ادامه فعالیت در آبراه خاوری دروازه ناتمام در حال اجرا است.

ادامه کاوش در آبراه خاوری دروازه ناتمام تخت جمشید

به گزارش فارس کلوب به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علی اسدی امروز چهارشنبه 29 مرداد 99 با اعلام این خبر، ویژگی معماری آبراه دروازه خاوری را در شناخت بیشتر ساخت وسازهای تختگاه تخت جمشید، دارای اهمیت فراوانی دانست و توضیح داد: انجام فصل های آینده کاوش و همچنین بررسی داده های استخوانی و دیگر یافته ها، شناخت ما را از معماری شبکه آبراهه ها و تغییر و تحولات آن ها در دوره های پس از هخامنشی افزایش خواهد داد.

او با بیان اینکه بخشی از این آبراه در فصل سوم کاوش، همزمان با مشاهده تجمعی از اسکلت های انسانی در محل مذکور شناسایی شده بود، گفت: ادامه کاوش آبراهه خاوری دروازه ناتمام شرایط جدیدی از اسکلت های انسانی را آشکار ساخته و احتمال می رود تا انتها فصل کاوش با نمونه های بیشتری نیز برخورد گردد.

سرپرست گروه کاوش آبراهه های تخت جمشید اضافه نمود: ویژگی معماری آبراه دروازه خاوری نیز در شناخت بیشتر ساخت وسازهای تختگاه تخت جمشید دارای اهمیت فراوانی است، به نظر می رسد این آبراه زمانی ساخته شده که بناهای محدوده شمال خاوری تختگاه تخت جمشید ساخته شده یا در حال ساخت بوده اند زیرا راستا آبراه مذکور به گونه ای معنادار از فضای بین ساختمان ها عبور نموده است.

او ویژگی دیگر این آبراه را عدم تعبیه دریچه های ورودی آب به آن دانست و گفت: به عبارتی دیگر این آبراه، برای جذب آب های سطحی تختگاه ساخته شده و تعیین نیست که انتهای شمالی این آبراه به کجا ختم گردد.

اسدی اعلام نمود: تا به امروز کاوش از سمت شمال به محدوده ای که انواع باروی تخت جمشید از آن یافت شده، نزدیک شده است با این حال تعیین نیست که امتداد شمالی آبراه به کجا ختم خواهد شد.

به گفته او این احتمال وجود دارد که با انتقال آن به دیواره شمالی تختگاه، کاربری یک آبراه ورودی از محدود شمالی تختگاه تخت جمشید را داشته باشد.

سرپرست گروه کاوش آبراهه های تخت جمشید با بیان اینکه به طور کلی نتایج کاوش چند فصل اخیر در آبراهه ها، سه مرحله ساخت را برای آن ها پیش روی ما قرار می دهد، اضافه نمود: مرحله نخست، ساخت وسازهای زمان داریوش عظیم که آبراهه های محدوده کاخ آپادانا، تچر، خزانه و شبکه خروجی آبراهه ها را شامل می گردد و مرحله دوم، آبراهه های دوره خشایارشا که محدوده کاخ صد ستون و دروازه ملل را در بر می گیرد.

او گفت: مرحله سوم که آبراه در حال کاوش بخش خاوری دروازه ناتمام را شامل می گردد احتمالاً مربوط به اواخر دوره هخامنشی است.

اسدی با بیان اینکه فصل چهارم کاوش آبراهه های تخت جمشید با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به شماره 9910950 صورت می گیرد، توضیح داد: انجام فصل های آینده کاوش و همچنین بررسی داده های استخوانی و دیگر یافته ها، شناخت ما را از معماری شبکه آبراهه ها و تغییر و تحولات آن ها در دوره های پس از هخامنشی افزایش خواهد داد.

منبع: میراث آریا

به "ادامه کاوش در آبراه خاوری دروازه ناتمام تخت جمشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادامه کاوش در آبراه خاوری دروازه ناتمام تخت جمشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید