خواص باورنکردنی فلفل

به گزارش فارس کلوب، فلفل سرشار از ویتامین C است که مقادیر زیادی آنتی اکسیدان دارد و برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است بعلاوه این ادویه سلامت بدن را تضمین می نماید. مصرف فلفل نه تنها سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد؛ بلکه به هضم غذا نیز یاری می نماید؛ بعلاوه این گیاه ریسک ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی را هم کاهش می دهد.

خواص باورنکردنی فلفل فلفل تند باب میل خیلی از افراد است و برخی با هر وعده غذایی خود از آن استفاده می نمایند. این سبزی برای سلامتی بسیار مفید است که برخی از فواید آن و نکته جالبی درباره آن را ضروری است بدانید.1

عامل تندی فلفل چیست؟کپسایسین، ترکیب گیاهی بی رنگی است که به انواعی از فلفل ها خاصیت تندی و تسکین درد می دهد. امروزه در صنعت دارویی از این ترکیب تند در اغلب کرم های موضعی کاهش درد استفاده می گردد. مکانیسم اثر کپسایسین به این صورت است که به گیرنده های درد در بافت مورد نظر یا به سلول های چشایی زبان متصل می گردد و با ایجاد احساس سوختگی، مغز را وادار به آزاد کردن یک ماده مخدر طبیعی با نام اندورفین نموده که با تسکین درد، احساس خوشی ایجاد می نماید. در طب ایرانی از روغن گیاهی فلفل به صورت موضعی برای دردهای مزمن عضلات و مفاصل که ناشی از سردی و اسپاسم (گرفتگی) عضلانی باشد، استفاده می گردد.

کدام فلفل ها خاصیت بیشتری دارند؟فلفل ها انواع مختلفی دارند. برخی انواع آن دلمه ای و به رنگ های قرمز و زرد و سبز و نارنجی است. نوع دیگر آن فلفل سیاه است که دانه ای سیاه رنگ و کوچک بوده و نوعی از آن که به فلفل شمشیری معروف است، گیاهی بوته ای با پوسته ای قرمز یا سبز است.

برخلاف باور عامه مردم، فلفل های شمشیری سبز رنگ در مقایسه با انواع فلفل های سیاه و دلمه ای خواص بیشتری ندارند. تفاوت این فلفل ها تنها در رنگ و طعم تند یا شیرین آنهاست و از نظر خاصیت و ارزش غذایی تقریبا با هم برابری می نمایند. فلفل های سیاه عطر و طعم مطبوع، اما فلفل های قرمز، تندی بیشتری دارند، البته ادویه پاپریکا که از فلفل دلمه ای قرمز گرفته می گردد، تندی چندانی ندارد اما مطبوع تر است. فلفل دلمه ای زرد و نارنجی و قرمز در مقایسه با سبز آن به دلیل اندازه کمتر کپسایسین طعم شیرین تری دارند.2

خواص فلفل

ضد خونریزییکی از مهمترین خواص فلفل خاصیت ضد خونریزی آن است. در برخی از نقاط جهان در موارد اوژانسی برای بند آوردن خونریزی از آن استفاده می گردد.

مفید برای قلب و عروقماده ای بسیار مفید برای قلب و عروق است. هرچند که ضدخونریزی است اما بطور شگفت انگیزی سبب بهبود جریان خون و فشار خون می گردد. فعالیت قلب را افزایش می دهد و به آن قدرت و انرژی می بخشد.

توانایی کنترل دردخاصیت شگفت آور دیگر فلفل، توانایی کنترل درد در بدن است. در واقع فلفل، گردش خون را بهبود می بخشد و در نتیجه مواد لازم برای بهبود را به هر نوع جراحت و زخم می رساند. به همین ترتیب اثر ضد التهاب نیز دارد.

یاری به دستگاه هاضمهبه معده یاری می نماید که فرایند هضم غذا را بهتر انجام دهد و اندازه رفلکس اسید معده را کاهش می دهد.

موثر در کاهش وزنآمار تازه انجمن قلب آمریکا نشان می دهد که نزدیک به 150 میلیون بزرگسال و یک سوم بچه ها در آمریکا اضافه وزن یا چاقی بیمارگونه دارند. درحالی که رژیم غذایی ساده و تمرینات ورزشی معمولی برای تغییر این شرایط مفید است، تحقیقات نشان داده است که استفاده از فلفل قرمز در رژیم غذایی نیز در کاهش وزن بسیار مفید و مؤثر است. در بسیاری از منطقه ها فقیر جهان، فلفل قرمز به وفور در آشپزی سنتی استفاده می گردد، چون سبب تحرک بیشتر می گردد. این وقتی بسیار ارزشمند است که غذای زیادی برای خوردن در دسترس نباشد. بعلاوه برای کنترل اشتها به منظور کم کردن وزن بسیار مفید است، چون یکی از دلایل چاقی زیاد خوردن است. فلفل گرمازاست، یعنی دمای بدن را کمی بالا می برد، و همین کافی است که اندازه زیادی کالری بسوزد. این حالت حتی هنگامی که در حال استراحت هستید نیز روی می دهد. این خبر خوبی برای افراد چاق علاقه مند به غذاهای تند است.1

آرتروز را درمان می نمایدقرار نیست کپسایسین برای این مشکل معجزه کند اما پژوهش های بسیاری اثبات نموده است این ترکیب برای درمان درد آرتروز موثر است. بنابراین حتی سعی نکنید برای درمان آرتروز فلفل تند بخورید. در حال حاضر داروها یا مکمل های کپسایسین زیادی وجود دارد که می توانید برای درمان آرتروز مصرف کنید. البته باید این داروها را با تجویز پزشک مصرف کنید.

مسکن درد طبیعی استشرایطی مانند درد آرتروز و نوروپاتی دیابتی می تواند با درد بسیار شدیدی همراه باشد و کپسایسین در درمان علائم آن نقش مهمی دارد. این تاثیر احتمالا با احساس سوزشی که می تواند فیبر عصبی آوران (عصب هایی که مسئول انتقال پیغام درد هستند، م.) را بی حس کند در ارتباط است. پژوهش دیگری نیز اثبات نموده است احتمالا کپسایسین می تواند میگرن را نیز درمان کند. هرچند برای اثبات آن هنوز پژوهش بیش تری ضروری است.

سطح کلسترول خون را پایین می آوردهم چنین پژوهش های بسیاری اثبات نموده است کپسایسین موجود فلفل تند نقش مهمی در کاهش سطح کلسترول خون دارد. کپسایسین می تواند فراوری LDL یا کلسترول بد را کاهش دهد و در عین حال توانایی بدن را برای حل کردن فیبرین و افزایش فراوری کلسترول خوب یا HDL افزایش می دهد.

اندازه تری گلیسیرید را کنترل می نمایددرست همان طور که فلفل تند می تواند اندازه کلسترول را کنترل کند، همان ترکیب می تواند اندازه تری گلیسیرید را نیز تنظیم کند و از تمام مسائل ناشی از تری گلیسیرید کنترل نشده پیشگیری کند.

خطر حمله قلبی را کاهش می دهدوقتی عروق خونی در شرایط انعطاف پذیر قرار دارند، و هیچ لخته خونی وجود ندارد، معنی اش این است که عملکرد قلب طبیعی است. حمله قلبی زمانی رخ می دهد که قلب مجبور است سخت کار کند، و دلیل آن اغلب اختلال در عروق خونی است.

راه حلی طبیعی برای گرفتگی ریه استآیا مشکل گرفتگی ریه دارید؟ دلیل این شرایط می تواند عوامل مختلفی باشد، اما هر چه هست مصرف غذاهای تند می تواند به طور طبیعی به برطرف این شرایط یاری کند. برای همین است که به افراد سرماخورده توصیه می گردد سوپ داغ و تند بخورند. این روشی خوشمزه برای بهتر شدن است.

گرفتگی بینی را برطرف می نمایداگر کپسایسین بتواند گرفتگی ریه را درمان کند، قطعا می تواند برای برطرف گرفتگی بینی نیز موثر باشد، این این شرایط در مقایسه با گرفتگی ریه خیلی خفیف تر است. دلیل اش این است که گرمای فلفل تند مخاط را پاک می نماید و آن را نرم تر می نماید. شما می تواند بلافاصله پس از خوردن یک بشقاب سوپ داغ و تند با گرفتگی بینی خداحافظی کنید.3

سرماخوردگی و گلودردفلفل تند قرمز حاوی مقادیر بالایی بتا کاروتن، ویتامین C و ویتامین A است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای درمان سرماخوردگی و گلودرد مفید می باشد.

علاوه بر این کپسایسین موجود در فلفل تند باعث تحریک ترشحات شده و موکوس را از بینی و یا ریه ها جمع آوری نموده و دفع می نماید.

درمان آکنه و جوش صورتتحقیقات نشان داده که کپسایسین موجود در فلفل تند می تواند برای درمان آکنه و جوش صورت و قرمزی پوست ناشی از جوش صورت مفید باشد.

زخم معده و دستگاه گوارشبرخلاف تصور عموم فلفل تند با از بین بردن باکتری های ایجاد نماینده زخم معده به درمان این بیماری یاری نموده و برای سلامت دستگاه گوارش مفید می باشد.

کبدنتایج تحقیقات در سال 2015 نشان داده که کپسایسین موجود در فلفل تند برای پیشگیری و درمان کبد چرب و فیبروز کبدی مفید می باشد.4

پی نوشت:

1.www.namnak.com

2.www.asriran.com

3.www.bazdeh.org

4.www.coca.ir

منبع: راسخون

به "خواص باورنکردنی فلفل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص باورنکردنی فلفل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید