8 فایده نمک دریایی برای پوست و بدن که باید بدانید

به گزارش فارس کلوب، بدن همه ما، تشکیل شده از مواد معدنی و مواد مغذی مشابه با آب دریاست؛ بنابراین جای تعجبی ندارد که نمک دریایی، فواید بسیار زیادی برای متعادل کردن، محافظت و بازسازی پوست صورت و بدن داشته باشد و حتی به سلامت بدن نیز یاری کند. یکی از تفاوت های اصلی بین نمک دریایی و نمک معمولی، محتوای مواد معدنی آن است؛ نمک دریایی، مملو از منیزیم، کلسیم، سدیم و پتاسیم است که همه این مواد نقش بسیار کلیدی در حفاظت از پوست ما دارند. در ادامه این مقاله با مجله خبرنگاران همراه شوید تا شما را با فواید باور نکردنی و جالب نمک دریایی برای پوست و بدن، آشنا کنیم.

8 فایده نمک دریایی برای پوست و بدن که باید بدانید
  • 27 توصیه طلایی برای به دست آوردن پوست صاف و درخشان

نمک دریایی چیست و چه تفاوتی با نمک معمولی دارد؟

به احتمال زیاد، داستان رعایت کردن رژیم غذایی مناسب که عاری از نمک باشد را شنیده اید؛ اما باید بدانید که این نمک معمولی است که می تواند باعث ایجاد بعضی بیماری ها گردد. زیرا این نمک ها کاملا تصفیه شده هستند و به جز سدیم و کلراید، هیچ گونه مواد معدنی دیگری در خود ندارد بنابراین مصرف نادرست آن ها باعث عدم تعادل و ایجاد بیماری در بدن می گردد. اما نمک دریایی، هزاران سال است که حتی به وسیله اجداد ما مورد استفاده قرار می گرفته و یک کالای گران بها به عنوان چاشنی غذا و بعلاوه تقویت سلامت محسوب می شده است. نمک های دریایی واقعی که به رنگ مشکی، خاکستری و صورتی هستند، می توانند فواید بسیار زیادی برای ما داشته باشند.

به گفته دکتر کلیر چانگ (Claire Chang) متخصص پوست در آمریکا، نمک دریایی که از آب دریا به دست می آید، حاوی مواد معدنی طبیعی از جمله سدیم، منیزیم، پتاسیم و کلسیم است. در بسیاری از موارد از آن به عنوان چاشنی غذا نیز استفاده می گردد؛ اما جالب است بدانید که می توانید نمک دریایی را در محصولات حمام و مراقبت از پوست نیز پیدا کنید. نمک دریایی حاوی خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی بوده و بعلاوه به شرط استفاده صحیح، می تواند لایه بردار مناسبی هم برای پوست شما باشد.

انواع مختلف نمک دریایی

انواع مختلف زیادی از نمک دریایی وجود دارد؛ اما دو موردی که در ادامه به آن اشاره می کنیم، مدل های رایج و شناخته شده ای هستند که به صورت تصفیه نشده و فرآوری نشده مورد استفاده قرار می گیرند.

  • نمک دریایی سلتیک (Celtic Sea Salt)

نمک دریایی سلتیک معمولا به رنگ خاکستری و گاهی به رنگ ارغوانی (بنفش) است. این نمک نسبت به انواع دیگر، درصد منیزیم بسیار بالاتری داشته و در ترکیبات خود حاوی 34 مواد معدنی به غیر از منیزیم است.

  • نمک دریایی هیمالیا (Himalayan Sea Salt)

احتمالا نام نمک دریایی هیمالیا بیشتر به گوشتان خورده باشد. این نمک دریایی به رنگ صورتی بوده و سرشار از آهن است. به غیر از آهن، می تواند 84 مورد از مواد معدنی کمیاب را در ترکیبات خود داشته باشد. این مدل نمک، با استخراج ذخایر طبیعی نمک از کوه ها به دست می آید.

فواید نمک دریایی برای پوست

هنگامی که تعادل مواد معدنی پوست شما به هم بخورد یا به علت تغییرات آب و هوایی (سرد و خشک شدن هوا)، عملکرد و ارتباطات سلولی در پوست تان، علائمی مانند خشکی، تیرگی، سوزش و لک را ایجاد می نمایند. بنابراین استفاده از نمک دریایی به متعادل سازی مواد طبیعی پوست و بهبود شرایط آبرسانی آن یاری نموده و سد محافظتی پوستتان را قوی تر می نماید.

1. لایه برداری طبیعی و مناسب برای پوست

اکنون می توانید متوجه شوید که چرا اسکراب های پوست که در ترکیبات خود نمک دارند به فراوانی یافت می شوند. یکی از برترین فواید نمک دریایی، برای افرادی است که به بیماری پوستی پسوریازیس مبتلا هستند. بعلاوه در یکی از مطالعات نشان داده شده است که حمام کردن در محلول نمک که غنی از منیزیم است، به بهبود زبری پوست، قرمزی و حتی آبرسانی به پوست افرادی که دچار اگزما هستند، یاری خواهد نمود (البته توجه کنید که باید در این محلول حمام کنید و نه اینکه پوست تان را با آن شست وشو دهید).

2. جذب نماینده چربی اضافه پوست

نمک دریایی به پاکسازی عمیق منافذ روی پوست، متعادل کردن آن ها برای فراوری چربی و خنثی کردن باکتری هایی که باعث ایجاد جوش و آکنه می شوند، یاری زیادی می نماید.

3. درمان شوره سر

بله؛ درست می بینید! نمک دریایی فقط برای سلامت بدن و پوست مناسب نیست؛ بلکه از آن برای سلامت موهایتان نیز می توانید بهره ببرید. آبی که حاوی نمک دریایی باشد، به شل شدن و از بین رفتن شوره سر یاری می نماید. بعلاوه باعث ایجاد گردش خون در پوست سر می گردد که در نتیجه به شما یاری می نماید موهایی سالم تر و درخشان تر داشته باشید. علاوه بر همه این موارد، نمک دریا با جذب روغن و رطوبت اضافی، باعث جلوگیری از رشد قارچ نیز می گردد.

4. بهبود هضم غذا

نمک دریایی در هضم غذا که از دهان آغاز می گردد، نقشی بسیار ضروری دارد. آمیلاز بزاق، آنزیمی است که وظیفه تجزیه کربوهیدرات موجود در بزاق را دارد و این آنزیم به وسیله طعم نمک فعال می گردد.

بعلاوه، نمک دریایی نقش بزرگی در ساخت هیدروکلریک اسید ایفا می نماید. این اسید در معده وجود دارد و وظیفه آن تجزیه مواد غذایی به خصوص پروتئین است. در بیشتر مردم، این اسید به مقدار کافی فراوری نمی گردد و این اتفاق باعث ایجاد مسائل گوارشی زیادی مانند نفخ، سوزش معده و سوء هاضمه و حتی مسائل روده می گردد.

5. جوان سازی و پوستی سالم

نمک دریایی به علت داشتن مواد معدنی قوی، دارای خواص ضد التهابی است که برای داشتن پوستی سالم، یاری بسیار زیادی به شما خواهد نمود. بعلاوه نمک دریایی ویژگی سم زدایی و لایه برداری هم دارد؛ به همین علت در محصولات بهداشتی و مراقبتی از پوست می توانید آن را پیدا کنید. نمک دریایی به درمان بیماری هایی مانند آکنه و اگزما یاری می نماید و از پیری و چروک شدن پوست نیز جلوگیری می نماید.

6. از گرفتگی عضلات جلوگیری می نماید

هنگامی که الکترولیت بدن شما کم باشد، می توانید درد و گرفتگی عضلات و سندروم بیقراری پا را تجربه کنید. علت این اتفاقات، کمبود مواد معدنی هستند که از ریلکس شدن و شل شدن ماهیچه های شما جلوگیری می نمایند و باعث ایجاد انقباضات و گرفتگی ها در عضلات شما می شوند. به همین علت است که نمک های حمامی که تشکیل شده از نمک دریایی اپسوم (Epsom Sea Salt) هستند، یاری بسیار زیادی به شما در این زمینه می نمایند و در آرام شدن عضلات بدن شما تاثیر زیادی دارند. نمک های دریایی اپسوم از منیزیم، گوگرد و اکسیژن تشکیل شده است و در آب هایی که حاوی سطوح زیادی از منیزیم و سولفات هستند، یافت می گردد.

  • 12 روش برای جلوگیری از جوش های ناشی از ورزش کردن

7. شما را هیدراته نگه می دارد

برخلاف تصوراتی که در بین مردم رایج است، نمک دریایی تاثیر بسیار زیادی در هیدراته نگه داشتن بدن ما دارد. مواد مغذی موجود در نمک دریایی، برای مدتی طولانی می تواند تشنگی ما را رفع کند.

از طرفی دیگر، نمک معمولی، باعث کم آب شدن بدن شده و مانند زالو، مواد معدنی و مفید را از بدن می گیرد. بعلاوه باعث می گردد که بیشتر میل به خوردن آن داشته باشید! بنابراین اگر از نمک معمولی استفاده می کنید، حتما مراقب مقدار مصرف سدیم خود باشید و رژیم غذایی مناسبی داشته باشید.

8. درمان سینوزیت

از آن جایی که سینوس ها وظیفه فراوری مخاط برای مرطوب نگه داشتن بینی را دارند، سینوزیت یکی از مسائل شایعی است که در بسیاری از افراد ممکن است اتفاق بیفتد و باعث ایجاد خلط های عفونی گردد. از سمتی دیگر، نمک دریایی به علت داشتن مواد معدنی فراوان، به حفظ تعادل الکترولیت در بدن، بهبود جریان خون یاری می نماید و به علت خواص ضد باکتریایی، به افرادی که مبتلا به سینوزیت هستند، یاری زیادی می نماید.

عوارض جانبی استفاده از نمک دریایی

اگر به طور خلاصه بخواهید بدانید، استفاده بیش از میزان یا مصرف نادرست از نمک دریایی، منجر به تحریک شدن، خشک شدن یا ایجاد التهاب یا لک روی پوست می گردد. برای مثال اگر می خواهید از نمک دریایی به عنوان لایه بردار بهره ببرید، اگر بیش از میزان یا خیلی خشن آن را به پوستتان بمالید، ممکن است باعث تحریک شدن پوست، ایجاد پارگی های کوچک و قرمزی در آن شوید.

چگونه از نمک دریایی استفاده کنیم؟

اگر پوست خشک یا دارای جوش و آکنه دارید، در حین استفاده از محصولات حاوی نمک بسیار دقت کنید و با عجله این کار را انجام ندهید. سعی کنید حتما راهنمای استفاده از محصول را با دقت بخوانید یا با دکتر پوست خود درباره نحوه مصرف آن ها یاری بگیرید.

اگر صورت تان آکنه های التهابی دارد، حتما با یک دکتر متخصص صحبت کنید زیرا پوست تان احتیاج به زمان بیشتر و بعلاوه درمان گسترده تری دارد. اگر پوست خشکی دارید، می توانید از اسکراب هایی که در ترکیبات خود حاوی نمک دریایی هستند بهره ببرید (بهتر است که اسکراب شما خاصیت مرطوب نمایندگی هم داشته باشد تا پوست تان خشک تر نگردد یا آسیب نبیند). بعلاوه بهتر است که از این اسکراب ها برای پوست صورت استفاده نکنید؛ زیرا به علت وجود نمک، ممکن است باعث تحریک شدن یا ایجاد خراش روی پوست ظریف صورت شوند. بعلاوه استفاده از نمک های حمام که مبتنی بر نمک دریایی هستند بهره ببرید؛ دراز کشیدن در وانی که حاوی این نمک ها باشد، می تواند یاری بسیار زیادی به نرم و لطیف شدن پوست تان و بعلاوه درمان جوش های روی سینه، پشت و کمر شما بکند.

حرف آخر

بسیاری از مردم از مصرف نمک دوری می نمایند؛ زیرا ممکن است باعث ایجاد نفخ گردد یا برای افرادی که فشارخون بالایی دارند، مضر باشد؛ اما جالب است بدانید که چه در اقیانوس شنا کنید و چه از معجون نمک دریایی در خانه بهره ببرید، برای پوست تان مانند یک معجزه عمل خواهد نمود. بنابراین برای استفاده از نمک دریایی تردید نداشته باشید.

منابع: Byrdie, Whatgreatgrandmaate

منبع: دیجی استایل

به "8 فایده نمک دریایی برای پوست و بدن که باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 فایده نمک دریایی برای پوست و بدن که باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید