خواص، نحوه استفاده و خطرات احتمالی مصرف گوشت بوقلمون

به گزارش فارس کلوب، گوشت بوقلمون که بسته به محلی یا پرورشی بودنش در دو نوع سفید و قرمز یافت می گردد، در اروپا بسیار محبوب است و 11 برابر ایران مصرف دارد. اما به خاطر خواص و تأثیرات مثبتش روی سلامتی، در ایران هم مصرف آن رو به افزایش است.

خواص، نحوه استفاده و خطرات احتمالی مصرف گوشت بوقلمون

واقیعت هایی درباره بوقلمون

گوشت تیره بوقلمون دارای ویتامین و مواد معدنی بیشتری است. درمقابل گوشت روشن تر بوقلمون دارای چربی و کالری بیشتری است.

برای پخته شدن، دمای داخلی گوشت بوقلمون باید به 74 درجه سانتی گراد برسد.

بوقلمون مزرعه ای نسبت به بوقلمون صنعتی دارای امگا 3 بیشتری است.

با جدا کردن پوست بوقلمون بیشترِ چربی آن هم استخراخ می گردد.

مواد غذایی در گوشت بوقلمونگوشت سفید و قرمز بوقلمون هر یک دارای مواد ریزمغذی متفاوتی هستند.

85 گرم گوشت کبابی و تولید نشده سینه بوقلمون دارای این مواد است:

135 کالری؛

3/26 گرم چربی؛

صفر گرم کربوهیدرات؛

24/7 گرم پروتئین.

مواد غذایی در همین میزان گوشت تیره بوقلمون عبارت اند از:

173 کالری؛

5/13 گرم چربی؛

صفر گرم کربوهیدرات؛

23/55 گرم پروتئین.

گوشت بوقلمون بعلاوه دارای ریزمغذی های زیر است:

ویتامین B6؛

ویتامین B12؛

نیاسین یا ویتامین B3؛

کولین؛

سلنیوم؛

زینک.

گوشت تیره بوقلمون ویتامین ها و مواد معدنی بیشتر دارد اما در مقابل چربی و کالری آن هم بیشتر است.

گوشت بوقلمون دارای آمینواسید تریپتوفان است. بعضی باور دارند به همین علت افراد بعد از میل کردن خوراک سنگین بوقلمون دل شان می خواهد چرت بزنند. بااین حال میزان تریپتوفان موجود در بوقلمون آن قدر نیست که باعث احساس خواب آلودگی گردد. درحقیقت همه انواع گوشت دارای تریپتوفان هستند.

خواص گوشت بوقلمونمیزان تریپتوفان موجود در گوشت بوقلمون نه تنها باعث خواب آلودگی نمی گردد بلکه می تواند باعث سرزندگی بیشتر گردد!

میل کردن غذاهایی مانند گوشت بوقلمون با میزان پروتئین بالا باعث تقویت احساس سیری در افراد می گردد و بنابراین فرد برای مدت بیشتری احساس سیری می نماید.

جذب پروتئین کافی به حفظ ماهیچه ها و ثبات سطح انسولین در بدن یاری می نماید. به یاد داشته باشید که پروتئین را می توانید از انواع گوشت دریافت کنید و بدن انسان در هر وعده امکان جذب میزان معینی پروتئین را دارد.

بنابراین منبع پروتئین سالم و کم چرب را در وعده های غذایی مختلف داشته باشید تا بدن تان بتواند در وعده های مختلف پروتئین جذب کند. می توانید پروتئین را از منابع دیگری مانند آجیل، ماهی، لبنیات، سویا و حبوبات دریافت کنید.

چون بیشتر چربی بوقلمون در پوست آن است، خیلی ساده با جداکردن آن می توانید خوارکی سالم تر و کم چرب تر داشته باشید.

تریپتوفان موجود در بوقلمون ممکن است به افزایش سطح سروتونین در بدن یاری کند که نتیجه آن هشیاری و سرزندگی بیشتری است. هرچند میزان آن کم است اما چنین تأثیری به همراه دارد.

سینه بوقلمون نسبت به دیگر قسمت ها چربی و کالری کمتری دارد. این طور نیست که غذایی که با بوقلمون تهیه شده باشد، سالم تر باشد. به طور مثال همبرگر بوقلمون ممکن است به میزان همبرگر گوشت گاو چربی اشباع داشته باشد؛ بستگی به این دارد که چقدر گوشت تیره بوقلمون در تهیه خوراک به کار رفته باشد.

همواره مواد غذایی را از نظر میزان چربی و میزان گوشت کم چرب آنالیز، محصولات مختلف را مقایسه و سالم ترین را انتخاب کنید.

رژیم غذاییاز مصرف خوراکی های تولید شده بوقلمون مانند هات داگ، سوسیس یا کالباس خودداری کنید یا دست کم مصرف آنها را کاهش دهید. حتی مواد کمتر تولید شده مانند همبرگر آماده بوقلمون دارای میزان زیادی نمک و مواد نگهدارنده هستند.

در پی بوقلمون تازه، کم چرب و ارگانیک باشید که در مزرعه، در شرایطی انسانی و بدون آنتی بیوتیک پرورش یافته اند. در پرورش بوقلمون به روش های صنعتی و کارخانه ای، به آنها آب، نمک و مواد نگهدارنده تزریق می گردد تا میزان بزرگتر و ماندگاری بیشتری داشته باشند . بوقلمون های پرورش یافته در مزرعه و مرتع به روش طبیعی بعلاوه امگا3 بیشتری دارند.

برای برطرف احتمال انتقال بیماری، هنگام پخت بوقلمون مطمئن شوید دمای لایه های درونی گوشت به 74 درجه سانتی گراد می رسد.

خطرات احتمالی مصرف گوشت بوقلمونمحصولات تولید شده بوقلمون دارای میزان زیادی سدیم هستند که برای سلامتی زیان دارد. بیشتر گوشت های تولید شده دودی می شوند یا دارای نیتریت سدیم هستند. این مواد با آمین ها که به طور طبیعی در گوشت وجود دارند، ترکیب می گردد و ترکیبات ان-نیترو (N-nitro) را تشکیل می دهند که سرطان زا هستند.

پژوهش های مختلفی رابطه بین خوراکی های تولید شده و بروز سرطان را نشان داده اند. احتمال چاقی، بروز بیماری های قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، سرطان و ناباروری با افزایش میزان مصرف این موارد بیشتر می گردد. تاجایی که می توانید مصرف بوقلمون تولید شده را کاهش دهید.

بوقلمون دارای ماده معدنی سلنیوم است. بنا بر بعضی پژوهش ها جذب میزان زیاد سلنیوم ممکن است احتمال بروز سرطان روده بزرگ، پروستات، ریه، مثانه، پوست، مری و معده را افزایش دهد.

نمی توان ادعا کرد تنها با تنظیم میزان مصرف گوشت بوقلمون می توانیم سلامتی مان را تقویت کنیم؛ رژیم غذایی به طورکلی در این مسئله تأثیرگذار است. بهتر است دامنه متنوعی از خوراکی ها و غذاهای سالم و سودمند را به میزان مناسب در برنامه غذایی تان قرار بدهید و تنها روی یک ماده غذایی تمرکز نکنید.

منبع: سایت چطور

منبع: راسخون

به "خواص، نحوه استفاده و خطرات احتمالی مصرف گوشت بوقلمون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص، نحوه استفاده و خطرات احتمالی مصرف گوشت بوقلمون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید