درمان عفونت لثه

به گزارش فارس کلوب، بهداشت پایین دهان و دندان اغلب یکی از عوامل متداول مؤثر در مسائل لثه به تعداد می رود. این مقاله، اطلاعاتی را در مورد درمان عفونتهای لثه فراهم ساخته است.

درمان عفونت لثه

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

بهداشت پایین دهان و دندان اغلب یکی از عوامل متداول مؤثر در مسائل لثه به تعداد می رود. این مقاله، اطلاعاتی را در مورد درمان عفونتهای لثه فراهم ساخته است.

لثه ها که در اصطلاح پزشکی به آن جینجوا گویند ، غشا یا لایه مخاطی هستند که نه تنها بافت همبند فیبروز (رشته ای) که موجب نگهداری و تقویت دندانها می شود را پوشش می دهند، بلکه، حفره ها یا سوکت های آلوئولار (alveolar sockets) را هم می پوشانند. و مملو از عروق خونی می باشند. آنها عمدتاً خون را از شریان های آلوئولار دریافت می کنند. با افزایش سن، ممکن است لثه عقب رفته که به نوبه خود می تواند سطح دندان را بی حفاظ گذارد. افرادی که به طور مرتب مسواک نمی زنند و از نخ دندان استفاده نمی کنند، هم ممکن است خطر پوسیدگی دندان و ابتلا به عفونت های لثه در آنها افزایش یابد.

علل و گزینه های درمانی

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان اغلب علت اصلی مسائل دندانی است. اگر در شب دندان خود را مسواک نزنید، امکان دارد باکتری ها در اطراف ذرات مواد غذایی که بین دندان ها گیر نموده اند، آغاز به رشد کنند. گاهی ممکن است پلاک آغاز به شکل گیری روی دندان کند. که می تواند سخت تر شده و رسوب یا جرم (tartar) را شکل دهد که به نوبه خود تنها با مسواک زدن نمی تواند از بین رود. باکتری می تواند موجب ایجاد جینجیوایتیس (gingivitis) شود که به التهاب لثه ها اشاره دارد. این عارضه با علائمی که در ذیل آمده تشخیص داده می شود:

← لثه های متورم

← قرمزی لثه

← خونریزی لثه، به خصوص در حین مسواک زدن

می توان از التهاب لثه با مسواک زدن روزانه و استفاده از نخ دندان جلوگیری کرد. بعلاوه گزینه دیگر می تواند تمیز کردن دندان به وسیله دندانپزشک و یا متخصص بهداشت باشد.

چنانچه التهاب لثه یا جینجیوایتیس درمان نشود، و فرد همچنان نسبت به بهداشت دهان و دندان خود بی تفاوت باشد، می تواند فرد را مستعد ابتلا به بیماری پریودنتال نماید، که عارضه ای است وابسته به دندان و با از دست دادن استخوان و بافتی که دندان ها را در جای خود نگه می دارند، قابل تشخیص است. در بیماری پریودنتال، لثه ها آغاز به عقب نشینی از دندانها نموده و پاکت ها یا حباب هایی را شکل می دهند که به نوبه خود به وسیله باکتری عفونی می شوند.

به اسم پاسخ ایمنی به عفونت، پلاک توسعه می یابد و زیر خط لثه رشد می نماید. که موجب آسیب رسیدن به استخوان و بافت همبندی می شود، که دندان ها را در محل خود نگه داشته اند. چنانچه این عارضه درمان نشود، استخوان ها، لثه ها و بافت همبند حمایت کننده، ممکن است از بین بروند. دندان ها ممکن است شل شوند. و این امکان وجود دارد که مجبور به کشیدن چنین دندان هایی شوید. علاوه بر شل شدن دندان ها، بعلاوه ممکن است علائمی مانند بوی بد دهان (تنفس بدبو)، دندان های حساس، زخم های دهانی، و غیره تجربه شود. درمان بیماری پریودنتال شامل دارو درمانی و تمیز کردن عمیق (جرم گیری و صاف کردن ریشه دندان (scaling and root planing) جهت برداشتن رسوب و جرم) می باشد. در موارد شدید، عمل جراحی (جراحی فلاپ (flap surgery)، پیوند بافت و استخوان) ممکن است مورد احتیاج باشد.

گفتنی است که جینجیوایتیس لزوماً به بیماری پریودنتال پیشروی نمی نماید. در صورت اتخاذ مراقبت های مناسب، می توان از بوجود آمدن آن جلوگیری کرد.

درمان های خانگی

در حالی که ممکن است درمان با آنتی بیوتیک مؤثر واقع شود و علائم ناشی از عفونت باکتریایی را تا حدی کاهش دهد، فرد می تواند، بعضی درمان های طبیعی را هم دنبال کند. این درمان ها عبارتند از:

← کمی نمک را در آب مخلوط نموده و این محلول را در دهان خود بچرخانید. این کار موجب کاهش تورم و سایر علائم همراه با عفونت لثه خواهد شد. توصیه می شود این محلول را 3 تا 4 مرتبه در روز غرغره کنید. حتماً پس از صرف غذا، دهان خود را بشویید. این کار به زدودن ذرات غذایی که ممکن است بین دندان ها گیر نموده باشند، یاری خواهد نمود.

← ½ قاشق چای خوری پودر پراکسید هیدروژن را در ½ فنجان آب مخلوط نمایید. دهان خود را به طور کامل با این محلول بشویید.

← چنانچه درد دارید، می توانید از میخک و روغن دارچین بهره ببرید. قطره ای از این روغن را به پنبه آغشته نموده و آن را در اطراف دندان و یا لثه متأثر قرار دهید.

← بکار بردن خمیری که از جوش شیرین و آب تهیه نموده اید در ناحیه عفونی شده هم ممکن است، مؤثر واقع شود.

← شما بعلاوه می توانید مخلوطی از آب لیمو و نمک را در ناحیه آسیب دیده بهره ببرید. این کار ممکن است موجب تسکین درد شود.

← یک حبه سیر را له نموده و آن را با سنگ نمک مخلوط نمایید. این ترکیب را بر روی ناحیه آسیب دیده قرار داده تا موجب تسکین درد شود.

← استفاده از خمیر آلوئه ورا در ناحیه عفونی شده و یا نوشیدن عصاره آلوئه ورا به طور روزمره هم به کاهش خطر ابتلا به عفونت یاری خواهد نمود.

← خوردن هر روزه یک عدد سیب راه دیگری برای تقویت لثه ها است.

← از یک رژیم غذایی سرشار از ویتامین C و کلسیم پیروی کنید. این کار به حفظ سلامتی دندان ها و لثه های شما یاری خواهد نمود.

هر چند ممکن است این درمان های خانگی تا حدی به کاهش علائم عفونت لثه یاری کنند، اما توصیه می شود جهت تشخیص و درمان مناسب به یک دندانپزشک مراجعه نمایید. بعلاوه، از مصرف آب نبات، شکلات، و یا دیگر غذاهای سرشار از قند خودداری کنید، به این علت که باکتری های موجود در پلاک، از قند مواد غذایی تغذیه می کنند و سم فراوری می کنند. کلام آخر اما نه کم ارزش اینکه از یک رژیم مراقبت از دندان پیروی نمایید. دندانهای خود را به طور مرتب مسواک زده و از نخ دندان بهره ببرید. از یک دهان شویه با کیفیت بهره ببرید. این کار به جلوگیری از پیشرفت التهاب لثه یا جینجیوایتیس به بیماری پریودنتال یاری خواهد نمود.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های دندانپزشک در نظر گرفته شود.

منبع: راسخون

به "درمان عفونت لثه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان عفونت لثه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید