علت استقبال مهمانداران از مسافران در هنگام ورود چیست؟
به گزارش فارس کلوب، استقبال مهمانداران از مسافران
تا به حال برایتان این سوال پیش آمده است که چرا در هنگام سوار هواپیما شدن، خدمه و مهمانداران پرواز به شما خوش آمد می گویند؟ واقعیت این است که تنها با فکر کردن و بدون کمی تحقیق کردن تا به حال کسی راز استقبال مهمانداران از مسافران را نتوانسته کشف کند! امروز ما در خبرنگاران تصمیم داریم تا راز استقبال مهمانداران هواپیما از مسافران را برای شما برملا سازیم پس در ادامه با ما همراه باشید.
همه چیز درباره استقبال مهمانداران از مسافران
همه ما در هنگام سوار شدن به هواپیما چه در پروازهای داخلی و چه در پروازهای خارجی، با استقبال مهمانداران و خدمه هواپیما تا به الان روبرو شده ایم. مهمانداران هواپیما بر اساس برنامه از پیش معین شده ای هم در جلوی درب هواپیما می ایستند و عده ای از آن ها در طول راهروی کابین قرار می گیرند تا به امور مسافران رسیدگی نمایند و آن ها را برای سفر آماده نمایند. رسیدگی به امور مسافرین از ابتدا تا به انتهای پرواز، برآوردن احتیاجهای آن ها در طول پرواز، پذیرایی از مسافران، آموزش نکات ایمنی در طول پرواز و بسیاری از امور دیگر. بیایید تا در این زمینه به توافق برسیم! با این حال که سفرهای هوایی یکی از امن ترین راه ها برای سفر کردن است اما با این حال، این روش از سفر کردن با سایر وسایل حمل و نقل امن تر است.
با این حال اگر در پرواز با مشکل روبرو شوید و یا خطری آن ها را تهدید نماید، واقعا یک ضایعه جبران ناپذیر پیش خواهد آمد. از این رو ایرلاین ها همواره از افرادی برای شغل به ظاهر ساده اما مهم و حساس مهمانداری استفاده می نمایند که علاوه بر دارا بودن مهارت هایی خاص و لازم، امنیت مسافران را بتوانند با مسئولیت پذیری حفظ نمایند. یکی از همین مهارت ها که هم ذاتی است و هم اکتسابی، آنالیز سریع مسافران توسط مهمانداران است.
همواره یکی از بهترین ها و با تجربه ترین مهانداران هواپیما در هنگام ورود شما به هواپیما، در راستای وظیفه تعریف شده استقبال مهمانداران از مسافران از شما استقبال می نماید اما این استقبال یک وجه دیگری به غیر از خوشامدگویی هم دارد که شما از آن خبر ندارید. در واقع مهماندارانی که در جلوی درب ورودی هواپیما ایستاده اند، در یک عمل زیرکانه با نیت خوشامدگویی از شما و همه مسافران پرواز یک آنالیز کلی و ارزیابی سریع در همه وجوه مربوطه انجام می دهد. درست است که ممکن است که مهماندارانی که جلوی درب به شما خوش آمد گویی می نمایند، دچار اشتباهاتی به وسیله حواس پنج گانه خود شوند ولی اگر هم درست تشخیص دهند، از بروز مسائل اساسی در هنگام پرواز جلوگیری کرده اند!
همین یک دلیل ساده که همانطور که گفتیم مطمئنا دارای ضریب خطا هم هست، دلیل و انگیزه ای مهم برای شرکت های هواپیمایی مختلف است که این امر را به صورت یک اصل و قانون درآورده و همه کارمندان و مهمانداران خود را موظف نمایند که در کنار اصل خدمات رسانی به مسافران و یا به عبارتی دیگر، استقبال مهمانداران از مسافران در پی حفظ امنیتشان و آنالیز آن ها صورت بگیرد. این کار مهمانداران را نباید دست کم گرفت زیرا آن ها با دیدن کمترین مورد شک برانگیزی می توانند تا جان چندین نفر را نجات دهند. البته این همه چیز در زمینه استقبال مهمانداران از مسافران نیست.
البته این اصل مزایایی هم برای مهمانداران و کادر پرواز و به صورت کلی شرکت هواپیمایی که پرواز بر عهده آن است، دارد! بیشتر مهمانداران در این زمینه می گویند که این کار آن ها باعث راحت تر ارتباط دریافت مسافران با انان شده و در نتیجه آن ها تعامل بهتری با مسافران در طول پرواز دارند. به این ترتیب مهمانداران که هر کدام در خود گویی یک پوآروی درون دارند، می توانند به راحتی شخصیت هر مسافر را در تعامل نزدیک تر تشخیص دهند و تا حدودی متوجه امیال پنهان آنان نیز بشوند. اینگونه کادر پرواز تا حدود زیادی از رازهای مگوی شخصیتی و یا برنامه های هر مسافری تا حدود رضایت بخشی آگاه می شوند.
همواره پس از آغاز پرواز مهمانداران از شما جویای شرایطتان در پرواز می شوند و از شما می خواهند تا اگر به چیزی احتیاج داشتید، به آن ها بگویید. اینگونه آنان نصف بیشتر راه را در زمینه انجام کارشان رفته اند. مهمانداران معمولا شرایط مواد خوراکی مخصوصا نوشیدنی ها را نیز مورد آنالیز قرار می دهند زیرا یکی از چیزهای حساسی که در یک هواپیما برده می شود و یا اصلا وجود دارد، مواد مایع است! آن ها حتی در طول پرواز این را هم آنالیز می نمایند که آیا از همکارانشان در شرکت های دیگر، مسافری هست که اگر مسئله ای پیش آمد در طول پرواز از آن یاری بگیرند؟!
از دلایلی که باعث استقبال مهمانداران از مسافران پرواز می شود این است که مسافری در طول پرواز هست که بیماری خاصی را از آنان پنهان نماید که برای خودش و یا مسافران خطرناک باشد؟ حتی مسائلی همچون ترس از ارتفاع، فوبیای پرواز و مسافرت اجباری و یا دیگر مسائل جسمی مسافران را از روی حالاتشان مورد آنالیز قرار می دهند تا نه برای مسافر مورد نظر و نه برای دیگران مسئله ای پیش نیاید و همه چیز برای یک پرواز آرام مهیا باشد. مهمانداران هواپیما آن قدر باید تیز باشند که اگر در هنگام سوار شدن مسافران شخصی را با مشخصات فیزیکی توانا دیدند، آن را به خاطر بسپارند تا در صورت احتیاج از توانایی های او استفاده نمایند. البته مسافران گاهی اوقات دچار تخلفلتی می شوند که دلیل استقابل مهمانداران از مسافران پرواز به نیت آنالیز آنان می شود! مثلا یواشکی حیوان خانگی می آورند و یا از مواد ممنوعه در پرواز استفاده می نمایند.
البته مهماندارن کارهای دیگری به جز آنالیز مهمانداران داردند! آن ها ساک دستی های مسافران را در صندلی مخصوص بالای سرشان قرار می دهند تا مسافران راحت تر باشند. علائم های مختلف را تشخیص می دهند تا در صورت احتیاج به مسافرانی که نقص عضو دارند و یا مسائل جسمی و ذهنی دارند یاری نمایند. یکی از وظایف مهمانداران این است که در بین مسافران اگر پزشکی هست، آن را شناسایی نمایند تا در صورت لزوم از او یاری بخواهند. در هواپیما همه مشاغل و مهارت ها در صورت احتیاج، یک گنج به حساب می آید.
آخرین نکته درباره استقبال مهمانداران از مسافران
در آخر باید این نکته را حتما در زمینه استقبال مهمانداران از مسافران اضافه کنیم که کادر مهماندارن پرواز از همه نظر آموزش می بینند و مورد آزمایش قرار می گیرند و بعد اجازه حضور در هواپیما را دریافت می نمایند. این افراد از بدو ورود مسافران و تا آخرین لحظه حضور آنان، به فکر تمامی امور آنان هستند.
منبع: airporteasy.com
منبع: الی گشت