بایدها و نبایدهای پرواز با هواپیما

به گزارش فارس کلوب، وقتی سوار هواپیما می شویم، هدف ساده است: رسیدن به مقصد خود با حداکثر ایمنی و لذت بخشی. برای داشتن چنین سفری چه در فرودگاه و چه در داخل هواپیما قوانینی وضع شده اند که باید آن ها را رعایت کنیم.

بایدها و نبایدهای پرواز با هواپیما

در این مقاله به طور مفصل به بایدها و نبایدهای پرواز با هواپیما می پردازیم.

نبایدهای سفر با هواپیما | کارهای ممنوعه در سفر هوایی را بدانید.

اشیای ممنوعه در پرواز

برای یاری به شما در آماده سازی چمدان و ساک دستی خود، در این بخش مواردی را که می توانید با خود به هواپیما ببرید، بیان می کنیم:

وسایل ممنوع در چمدان دستی

  • مایعات موجود در ظروف بیش از 100 میلی لیتر

شامل همه مایعات، ژل ها، کرم ها، خمیرها، خوش بونماینده ها و اسپری هاست.

  • سلاح گرم، پرتاب نماینده ها و یا مواردی که شبیه آن هاست

مانند انواع سلاح گرم مانند تپانچه، هفت تیر، تفنگ، اسلحه های اسباب بازی، اجزای سلاح گرم، اسلحه هشداردهنده، تیر و کمان، اسلحه های نیزه ای و …

  • تجهیزات غیرفعال نماینده

شامل دستگاه هایی که به طور خاص برای بیهوشی، بی حس کردن یا بی حرکت کردن انسان یا سایر موجودات طراحی شده اند، مانند: دستگاه های شوک، اسلحه های بی حس نماینده، اسپری فلفل، گاز اشک آور، اسپری دفع حیوانات و …

  • اجسام نوک تیز یا لبه دار که ممکن است باعث آسیب شوند

اشیا تیز شامل اشیای خانه، آشپزخانه یا باغ مانند: تبرهای یخ، تیغ ریش تراش، تیغه هایی که طول آن ها بیش از 6 سانتی متر است، قیچی، تجهیزات ورزش های رزمی با نوک تیز، شمشیر، مته، اره، میخ کوب

  • سلاح سرد

اشیای بلندی که می توانند برای ضربه استفاده گردد و باعث صدمه جدی به بدن می شوند یا می توانند تهدیدی برای امنیت هواپیما باشند مانند: چوب بیس بال و کریکت، چماق، وسایل هنرهای رزمی

آداب سفر با هواپیما | مزاحمان پرواز وارد می شوند!

موارد کاملاً ممنوع

موارد زیر چه در چمدان قسمت بار و چه در چمدان دستی نباید با شما همراه باشند:

  • مواد منفجره و اشیا قابل اشتعال

مواد منفجره و مواد قابل اشتعال که می تواند آسیب جدی وارد کند یا می تواند ایمنی هواپیما را به خطر بیندازد یا این تصور را می دهد که می توان از آن ها برای این منظور استفاده کرد؛ مانند: مهمات، چاشنی، مین، نارنجک، مواد آتش بازی، دینامیت، باروت و…

  • مواد شیمیایی یا سمی

موادی که می تواند سلامت مسافران و خدمه را به خطر بیندازد، به اموال مسافران دیگر آسیب برساند یا سلامتی و ایمنی هواپیما را به خطر بیندازد.

شامل: اسیدها و مواد قلیایی، مواد سوزاننده یا سفیدنماینده، عوامل خنثی نماینده در اسپری، کپسول های آتش نشانی، مواد بیولوژیکی عفونی یا خطرناک مانند خون آلوده، باکتری و ویروس، موادی که می توانند خودبه خود مشتعل شوند، سموم و مواد رادیواکتیو.

برترین سایت های رزرو هتل خارجی را بشناسید.

رد شدن از گیت بازرسی فرودگاه

گیت بازرسی فرودگاه شامل تمام منطقه ای است که مسافران قبل از پذیرش برای سوارشدن تحت پارامترهای امنیتی خاصی کنترل می شوند. همه مسافران برای ایمنی فرودگاه و داشتن پرواز ایمن باید از دستورالعمل ها پیروی نمایند.

ایست های بازرسی امنیت این امکان را می دهد تا عدم وجود موارد ممنوع در کابین آنالیز گردد و از ایمنی و امنیت همه مسافران اطمینان حاصل گردد. به طورکلی عبور از گیت بازرسی در سه مرحله صورت می گیرد:

  • کارت پرواز خود را نشان دهید

کارت پرواز را در دسترس خود قرار دهید چراکه باید آن را به مامور بازرسی نشان دهید.

  • وسایل شخصی خود را ارائه دهید

وسایل شخصی خود را جدا از چمدان دستی در سینی های موجود قرار دهید مواردی مانند:

  • لوازم جانبی

مانند: کمربند، کلاه، روسری و …

  • مایعات، ژل ها و اسپری های کمتر از 100 میلی لیتر

در یک کیسه پلاستیکی شفاف بسته قرار دهید.

  • دستگاه های الکترونیکی

دوربین ها، لپ تاپ ها، تلفن و …

  • اشیای فلزی

کلید، سکه، کمربند و غیره

  • هر شی ء دیگری که به وسیله یک مامور بازرسی نشان داده می گردد.

کفش و غیره

  • از زیر اسکنر امنیتی عبور کنید

مأموران گیت بازرسی برای هدایت شما در آنجا خواهند بود. لطفاً دستورالعمل های آن ها را دنبال کنید و از زیر اسکنر امنیتی ایست بازرسی عبور کنید.

مطابق با مقررات جاری، نمایندگان گیت بازرسی می توانند جستجوی تصادفی (جستجوی چمدان یا بدن) را انجام دهند. بعلاوه زمان انتظار می تواند در گیت بازرسی طولانی باشد؛ پس برای داشتن آرامش بیشتر سعی کنید زود به فرودگاه برسید.

کارهایی که نباید در فرودگاه انجام داد

درحالی که توصیه های زیادی برای کارهایی که باید در فرودگاه انجام دهید وجود دارد، چیزهای زیادی وجود دارد که هرگز نباید انجام دهید. در ادامه بخش مهمی از آن ها را ذکر می کنیم:

  • درباره بمب یا هر چیز غیرقانونی شوخی نکنید.
  • سعی نکنید چیزی را که نباید در هواپیما باشد، پنهان کنید.
  • اگر افسران شما را برای بازپرسی از صف خارج کردند، عصبانی نشوید.
  • اگر فهمیدید که چیزی را به همراه دارید که نباید داشته باشید، نگران نشوید.
  • مست نباشید.
  • با صدای بلند روی تلفن همراه خود فیلم یا موسیقی پخش نکنید.
  • از صف بیرون نپرید.
  • در ترمینال دراز نکشید.
  • در پله برقی بازی نکنید.
  • با کارمندان فرودگاه بی ادبانه برخورد نکنید.
  • به فرودگاه دیر نرسید.
  • گیت ها را شلوغ نکنید.
  • زمان سوارشدن به هواپیما را نادیده نگیرید.
  • به مأموران دروغ نگویید.

برترین جایگاه هواپیما کجاست

داشتن یک جایگاه مناسب در هواپیما می تواند تفاوت بین یک پرواز عالی و یک پرواز آزاردهنده باشد. معین کردن برترین جایگاه های هواپیما بر اساس سبک سفر و اولویت های شما، به لذت پرواز بیشتر شما یاری می نماید.

هر مسافری فرق دارد؛ بعضی قبل از پرواز هواپیما به خواب می فرایند و بعضی دیگر با بچه ها مسافرت می نمایند، عده ای دیگر با پاهای بلند خود دست وپنجه نرم می نمایند. بنابراین یک جایگاه مناسب برای همه وجود ندارد.

اما به طورکلی ردیف های خروجی، جایگاه های راهرو یا دارای پنجره و هرجای نزدیک به جلو به عنوان برترین جایگاه های هواپیما در نظر گرفته می شوند. در ادامه برترین جایگاه های پرواز بر اساس شرایط مختلف مسافر را معین می کنیم:

  • برترین جایگاه در پروازهای آرام: جایگاه روی بال
  • برترین جایگاه برای خواب: جایگاه کنار پنجره نزدیک جلو
  • برترین جایگاه برای حداکثر فضای پا: جایگاه راهرویی در ردیف دوم خروج
  • برترین جایگاه برای خروج سریع از هواپیما: هر جایگاه نزدیک به جلوی هواپیما (در سمت چپ برای هواپیماهای دو راهرو)
  • برترین جایگاه برای ایمنی: جایگاه های سمت عقب هواپیما
  • برترین جایگاه برای مسافرت با بچه ها: جایگاه کنار دیواره ها یا در کنار پنجره
  • برترین جایگاه برای دسترسی به برق A / C: جایگاه های میانی
  • برترین جایگاه برای مسافران چاق تر: جایگاه های راهرو

تنظیم خواب در سفر

عبور از منطقه ها زمانی، مرزهای بین المللی و قاره ها می تواند برنامه طبیعی بدن شما را برای خوابیدن دچار مشکل کند.. چندین کار وجود دارد که می توانید با انجام مراقبت از بدن قبل، حین و بعد از پرواز، تنظیم مجدد بدن را سرعت دهید.

مرحله 1: چند روز قبل از سفر، ساعت های منزل و رایانه خود را بر اساس زمان مقصد تنظیم کنید. فقط تماشا زمان تازه در پیش تنظیم ساعت بدن مفید خواهد بود؛ حتی اگر کاملاً طبق برنامه زمانی تازه قبل از پرواز به خواب نروید یا غذا نخورید.

مرحله 2: قبل از پرواز برای ورزش و خواب راحت وقت بگذارید. با ورزش کردن و زود خوابیدن از استرس روحی، عاطفی و جسمی خودداری کنید تا آماده برای سفر خود باشید.

مرحله 3 : قبل و در حین پرواز آب زیادی بنوشید. آب رسانی مناسب به شما یاری می نماید تا در حین پرواز هوشیار بمانید و آماده رسیدن به ریتم تازه در مقصد باشید.

مرحله 4 : هنگام احساس گرسنگی یک وعده غذایی بخورید. شرکت های هواپیمایی با تنظیم زمان وعده های غذایی در زمان مناسب برای مقصد سعی می نمایند ساعت بدن مسافران را تنظیم نمایند.

اما اگر گرسنه نیستید، یک وعده غذایی سنگین با کربوهیدرات می تواند احساس خستگی در شما ایجاد کند؛ درحالی که یک وعده غذایی با پروتئین می تواند بدن شما را به حرکت تشویق کند. پس به خواسته های بدن خود گوش دهید تا شما را در راستا درست قرار دهد.

مرحله 5 : اگر خسته هستید بخوابید، اما سعی نکنید خود را به زور در هواپیما مجبور کنید و یا جلوی آن را بگیرید. این می تواند ساعت داخلی شما را بیشتر گیج کند.

مرحله 6 : در مقصد خود تا ساعت 11 شب بیدار بمانید. حتی اگر در حال چرت زدن هستید، در برابر اصرار مقاومت کنید و با ورزش یا مکالمه فعال بمانید تا ساعت 11 شب را پشت سر بگذارید. با این کار بلافاصله در منطقه زمانی مقصد قرار می گیرید.

مرحله 7: اگر متوجه شدید که نمی توانید بخوابید، چای گیاهی بنوشید یا حمام آرامش بخش بگیرید. هر چیزی که الگوی طبیعی خواب در خانه را به یاد بیاورد به شما یاری می نماید تا با زمان تازه سازگار شوید.

مرحله 8: صبح روز بعد در ساعت عادی صبح بلند شوید و روز را بدون چرت زدن دوباره کار کنید. تا رسیدن به ساعت 11 شب، بدن شما باید نزدیک به تنظیم چرخه خواب باشد.

جت لگ یا پرواززدگی چیست؟

جت لگ یک مشکل خواب موقتی است که افراد را یک یا چند روز پس از سفر هنگام عبور از حداقل دو منطقه زمانی، مبتلا می نماید. بدن ساعت داخلی خاص خود را دارد که به آن ریتم شبانه روزی نیز می گویند و به بدن می گوید چه موقع بیدار گردد و چه موقع بخوابد.

سفر هوایی مدرن به افراد امکان می دهد تا سریع تر از آنچه ریتم شبانه روزی تنظیم می نماید، در منطقه ها زمانی حرکت نمایند. جت لگ به این علت رخ می دهد که ساعت بدن هنوز به جای منطقه زمانی مقصد، با منطقه زمانی مبدأ همگام سازی می گردد.

راهکارهای غلبه بر ترس از پرواز

چندین عامل برای ایجاد ترس در پرواز وجود دارد. این ترس می تواند بر اثر مستقیم یک عامل یا ترکیبی از عوامل ایجاد گردد. تأثیر مستقیم ممکن است به علت پرواز بدی باشد که شما تجربه نموده اید یا ارتباط با شخصی که یک حادثه پرواز آسیب زا یا یک رویداد هواپیمایی را تجربه نموده است.

احساس عدم کنترل یک عامل اضطراب شایع و یک عامل مؤثر در آویوفوبیا (ترس از پرواز و ارتفاع) است. کلاستروفوبیا (ترس از محیط های محصور) یکی دیگر از مواردی است که می تواند باعث ایجاد آویوفوبیا گردد.

اگر بتوانید محرک های ایجادنماینده اضطراب را با موفقیت شناسایی کنید، اولین قدم را برداشته اید.

با توجه به حساسیت هایی که برای یک سفر هوایی از نظر ایمنی، امنیت و آسایش مسافران و کادر پرواز وجود دارد، این سفرها از لحظه ورود به فرودگاه تا پیاده شده از هواپیما احتیاجمند رعایت یک سری اصول و قوانین است. پس قبل از هرگونه سفر هوایی مطالعه و آگاهی در این زمینه لازم است.

اگر ترس از پرواز دارید، نکات زیر می تواند به شما یاری کند:

  1. چهار بار نفس عمیق بکشید و سپس شش مرتبه آزاد کنید.
  2. تمرکز پیدا کنید و دستان خود را از جلوی سینه خود عبور دهید. درحالی که زبان خود را روی سقف دهان خود قرار داده اید، نفس عمیق بکشید.
  3. حواس پرتی های استرس زا را از بین ببرید. پرده پنجره را پایین بیاورید تا حواس شما به عناصر متحرک نباشد.
  4. اضطراب خود را پیش بینی کنید. تمرینات هوشیاری و مدیتیشن را هر روز یک یا دو هفته قبل از پرواز انجام دهید.
  5. با عناصر تسکین دهنده آماده شوید. مواردی را پیدا کنید که به شما یاری می نماید تا تمرکز خود را حفظ کنید و اضطراب کمتری داشته باشید. موسیقی آرام بخشی پیدا کنید.
  6. میان وعده هایی را آماده کنید که از آن ها لذت می برید و باعث می گردد احساس خوبی هم داشته باشید. از خوراکی های دارای قند که محرک است، دوری کنید.
  7. سایر تأثیرگذاران را حذف کنید. با افزایش اضطراب عمومی، فوبیای شما ممکن است افزایش یابد. ممکن است حذف عناصر اضافی ایجادنماینده اضطراب مانند کافئین، نوشیدنی های انرژی زا و سایر محرک ها مفید باشد.
  8. ترس خود را پیدا کنید. آیا از دست دادن کنترل برایتان ترسناک است؟ آیا این ترس از مرگ است؟ آیا کلاستروفوبیا است؟ محرک های مختلف برای تسکین به موارد مختلفی احتیاج دارند. اگر حقایقی در خصوص ایمنی هواپیما باعث بهتر شدن احساسات شما می گردد، قبل از سوارشدن در خصوص مواردی که در این زمینه وجود دارد، مطالعه کنید. اگر کلاستروفوبیا عامل محرک شماست، در خصوص زودتر سوارشدن یا گرفتن جایگاه راهرو با شرکت هواپیمایی خود صحبت کنید.
  9. ترس را رفع کنید. به طور مثال بسیاری از افراد با ترس پرواز دارای مسائل ترس از عدم کنترل هستند. به واگذار کردن کنترل پرواز به خلبان که یک متخصص آموزش دیده با هزاران ساعت زمان پرواز است، فکر کنید.

دنیای هواپیمایی عملاً زبان خاص خود را دارد. برای تسلط بر آن،...

ادامه مطلب

از زمانی که برادران رایت اولین پرواز خود را در نزدیکی کی...

ادامه مطلب

سالیانه افراد زیادی به فرودگاه ها وارد و یا از آن ها خارج می...

ادامه مطلب

سفرهای هوایی خود به تنهایی دارای اضطراب است و صبر و تحمل افر...

ادامه مطلب

منبع: ژیوار

به "بایدها و نبایدهای پرواز با هواپیما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدها و نبایدهای پرواز با هواپیما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید