مجسمه فردوسی از دورنگی درمی آید؟
به گزارش فارس کلوب، شهرداری در حالی از بازسازی و بهسازی مجسمه فردوسی ـ اثر ارزشمند ابوالحسن صدیقی ـ پس از 63 سال خبر می دهد که به واسطه اتفاقی ناخوشایند در ماه های اخیر، این مجسمه با شست وشویی غیراصولی، دورنگ شده بود.
به گزارش ایسنا؛ سازمان زیباسازی شهر تهران از دو هنرمند مجسمه ساز به نام های ایرج محمدی و طاهر شیخ الحکمایی، برای همفکری در زمینه بازسازی و بهسازی مجسمه فردوسی نام برده است و در نتیجه در تماسی با شیخ الحکمایی کوشش کردیم در جریان روند بازرسی از شرایط مجسمه فردوسی برای تصمیم گیری درباره روند ترمیم آن قرار بگیریم.
این مجسمه ساز گفت: در این هفته قرار است در جلسه ای، درباره روند ترمیم این مجسمه تصمیم گیری شود و فعلا فقط یک بازدید داشته ایم.
او بعلاوه درباره احتمال برطرف مشکل دورنگی مجسمه فردوسی پس از بازسازی و بازسازی، اعلام کرد: این اشکالات برطرف خواهد شد، ولی به هر حال باید با همفکری تصمیم گرفت که چگونه نقصی که ایجاد شده، اصلاح شود. با این همه، چون مجسمه در فضای باز و در معرض عواملی، چون آلودگی هوا، باد و باران واقع شده است، قطعا این مسائل روی مجسمه اثرگذار خواهد بود.
مجسمه فردوسی پس از شستشوی غیراصولی و دورنگ شدن
در تیرماه سال جاری، یکی از مجسمه سازان در فضای مجازی اطلاع داد که مجسمه فردوسی در میدانی به همین نام در تهران، پس از شست وشویی غیراصولی دو رنگ شده است که مشاهدات خبرنگار هم مهر تأییدی بود بر تیره و روشن شدن مجسمه ارزشمند ابوالحسن صدیقی.
در آن موقع با توجه به اینکه سازمان زیباسازی شهر تهران سالانه برنامه های بازسازیی و شست وشوی آثار شهری را در برنامه کاری خود دارد، به نظر می رسید که تنها به تمیز کردن بخشی از مجسمه فردوسی بسنده نموده و یا حین عملیات بازسازی و شستشو متوجه تغییر فاحش رنگ مجسمه شده و برای پرهیز از ادامه این روند و مخدوش نشدن بیشتر اثر، کار را متوقف نموده اند.
با این حال مسئول های سازمان زیباسازی شهر تهران از دو رنگ شدن مجسمه فردوسی تهران اظهار بی اطلاعی کردند و مجید قادری ـ معاون فرهنگی و هنر های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران ـ اعلام کرد که در سازمان زیباسازی تهران، برای بازسازی، شست وشو و جا به جایی آثار شهری، برنامه بازسازیی مستمر دارند و به ندرت چنین اتفاقاتی رخ می دهد؛ چون یا یک اثر را بازسازی و تمیز نمی نمایند و یا به طور کامل کار را انجام می دهند. ولی به هر حال درباره این مورد پس از آنالیز لازم، شست وشو و حفظ این اثر را در اولویت قرار خواهند داشت.
بیژن غنچه پور هم در واکنش به این امر گفت: مجسمه ساز هنگام ساخت احجام مجسمه اش، تیره و روشنی ها و خاکستری های مجسمه را کنترل می نماید. حال اگر فرایند بازسازی باعث به هم ریختن این خاکستری ها شود و بخش هایی از مجسمه به طور گزینشی لایه برداری شود، همین اتفاقی که برای مجسمه فردوسی اتفاق افتاده، عملا طراحی و ایده مجسمه ساز نادیده گرفته شده است.
در همان زمان سیلی از نقدها به سازمان زیباسازی شهر تهران وارد شد و حتی بعضی از هنرمندان مجسمه ساز اعلام کردند با اینکه رفتاری که با مجسمه فردوسی شد، نخستین بار نیست، ولی بدترین نمونه در نوع خود است، علت آن هم به ارزش، اهمیت و امضای مجسمه برمی شود.
حتی بعضی معتقد بودند که سازمان زیباسازی شهر تهران در سال های اخیر گویی که با امر مشورت با متخصصان حوزه بیگانه باشد، سرخود دست به اقداماتی زده که نتایج خوبی را به همراه نداشته است؛ این در حالی است که هنر و مجسمه شهری امری تخصصی است و هر کاری مربوط به آن اعم از بازسازی، پتینه و رنگ آمیزی نیز یک تخصص محسوب می شود و لذا هیچ ارگان یا فرد بدون تخصص نباید خودسرانه در امور مربوط به آن مداخله کند.
البته که رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران در واکنش به آسیب وارد شده به مجسمه میدان فردوسی تهران نوشته بود: آسیب وارد شده به مجسمه حکیم ابوالقاسم فردوسی در میدان منتسب به نام این شاعر بزرگ، به هر علتی که اتفاق افتاده است پذیرفتنی نیست. از مجموعه شهرداری تهران انتظار می رود تا نسبت به بازسازی این اثر ملی ارزشمند که یکی از نماد های مطرح مرکز است، اقدام عاجل نماید.
اکنون پس از گذشت دو ماه از این اتفاق، سازمان زیباسازی شهر تهران اطلاع داده است که با به کارگیری همه ظرفیت های علمی و دانشگاهی تخصصی پس از 63 سال از زمان ساخت، مجسمه فردوسی را بازسازی می نماید و حال باید منتظر ماند و دید که این بار نتیجه چه خواهد شد.
منبع: فرارو