ییلاق جهان نما، دهکده ای در میان جنگل های گلستان

به گزارش فارس کلوب، گشتی در ییلاق جهان نما در گلستان

شمال ایران پر از جنگل های انبوه و سرسبز است، جنگل هایی که بدون شک نقش زیادی در جذابیت های این منطقه دارند. گاهی در میان این جنگل ها دهکده های ییلاقی و تماشای وجود دارد که یکی از آن ها دهکده جهان نما در استان گلستان است، روستایی در میان جنگل که با گونه های گیاهی و جانوری و همینطور چشم اندازها و ویژگی های بینظیرش افراد زیادی را به این منطقه می کشاند. اینجا آنقدر ارتفاع زیادی دارد که خیلی ها آن را بام استان گلستان می دانند و ساعت ها در نقاط مرتفعش می ایستند و اطراف را تماشا می کنند. اگر می خواهید با ییلاق جهان نما در گلستان بیشتر آشنا شوید، در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

ییلاق جهان نما، دهکده ای در میان جنگل های گلستان

اگر جهت شمال شرقی تهران را پیش بگیرید و وارد استان گلستان شوید بهشتی سرسبز را در مقابل خود می بینید که هر از گاهی نم باران طراوت آن را بیشتر می کند. شاید مدت هاست دلتان هوای فرار از شلوغی شهر و مدتی زندگی در میان طبیعت سرسبز شمال را دارد اگر این طور است به ییلاق های گلستان بروید و مدتی زندگی در کلبه های چوبی را امتحان کنید. یکی از منطقه ها ییلاقی گلستان منطقه حفاظت شده دنیا نما ست، منطقه ای جنگلی در شرقی ترین قسمت رشته کوه های البرز که 30 هزار و 650 هکتار مساحت دارد و در بلندترین بخش های آن چشم انداز ها چشمگیری از گرگان، بندر ترکمن و کردکوی در انتظارتان است. در وسط این جنگل مرتفع روستای ییلاقی دنیا نما خودنمایی می کند، روستایی که مردمانش 6 ماه از سال را در آنجا می گذرانند تا گوسفندان آن ها در فضای مناسب جنگلی بچرند و کندوها پر از عسل شوند.

در مجاورت این روستا آثار تاریخی زیادی دیده می شود که شامل شهر باستانی تمیشه، ابراهیم و چهار کوه، گورستان قدیمی کمرسرک، امامزاده روشن آباد، جاده شاه عباسی و … هستند. ارتفاع بلند باعث شده تا این منطقه چشمه های زیادی مثل نخود چشمه، شربت، سوته و … داشته باشد که طراوت خاصی را به محیط جنگل داده اند. این منطقه برای کوهنوردان هم جذابیت های زیادی دارد چون اینجا کوه های زیادی مثل دوکالی، لنده کوه و تلمبار دارد که کوهنوردان زیادی را حتی از سراسر دنیا به این منطقه می کشانند.

بهترین جهتی که می توانید برای رفتن به منطقه دنیا نما انتخاب کنید، جهتی است که از رادکان عبور می کند چون کاملا آسفالت است و حتی در بین راه شانس این را دارید تا حتی از برج تاریخی رادکان هم بازدید کنید. پیشنهاد می کنیم بعد از تماشا دنیا نما از همین جهت راهی دامغان شوید و بازدیدی از جاذبه های این شهر هم داشته باشید. رفتن به این منطقه نیازمند تجهیزات و وسایل مناسب است مخصوصا اگر بخواهید شب را در این منطقه بگذرانید و سحر زیبایش را تماشا کنید.

اگر از تهران به سمت دنیا نما می روید دو جاده هراز و فیروزکوه پیش روی شماست پیشنهاد می کنیم از جاده هراز بروید؛ در این جهت از شهرهای آمل، بابل، قائم شهر، نکا و بهشهر می گذرید و در آخر به کردکوی می رسید؛ اینجا جایی است که حرکت به طرف دنیا نما شروع می شود. تجهیزات لازم برای سفر را در همینجا آمده کنید چون تا حوالی مقصد فقط طبیعتی بکر است و بدون امکانات. گردشگران معمولا برای رسیدن به جنگل دنیا نما جهت 70 کیلومتری کردکوی- پارک جنگلی کردکوی- روستای درازنو، رادکان، حاجی آباد را انتخاب می کنند که در نهایت به دهکده دنیا نما منتهی می شود. بیشتر قسمت های این جهت آسفالت است و فقط 30 کیلومتر آخر آن خاکیه.

همین که به دنیا نما رسیدید مطمئنا در پی جایی برای اقامت می شد به سراغ روستاییان بروید و کلبه های خالی آن ها را کرایه کنید. در این کلبه ها امکاناتی وجود ندارد و معمولا فقط یک بخاری هیزمی به چشم می خورد. شاید بخواهید در طبیعت کمپ بزنید در این صورت برای اینکه از حیوانات وحشی در امان بمانید بهتر است به نزدیکی خانه روستاییان بروید. بعد از مدتی استراحت برای جنگل نوردی به ارتفاعات محلی بروید و یا سری به قهوه خانه های اطراف بزنید.

در هنگام گشت و گذار در جنگل حواستان به گزنه هایی که در اطراف رودخانه ها و چشمه ها در می آیند باشد چون در صورت تماس آن ها با پوست سوزش زیادی ایجاد می شود. همیشه در کنار گزنه ها گیاه پلم هم هست که می توانید از آن به عنوان پادزهر استفاده کنید و با مالیدن آن به پوست شدت سوزش را برطرف کنید. برای این جنگل نوردی حتما تجهیزات مناسبی مثل کفش کوهنوردی داشته باشید چون بعد از باران سطح جنگل شدیدا لغزنده می شود. اگر فصل بهار را برای رفتن به این جنگل انتخاب کرده اید در جهت گله ها و همینطور کندوهای عسل زیادی می بینید و حتی می توانید از روستاییان پنیر گوسفندی بگیرید. به هیچ وجه به گله گوسفندان نزدیک نشوید چون ممکن است با حمله سگ های گله روبرو شوید! اگر در جهت گاومیش دیدید اصلا نترسید چون با اینکه در نگاه اول شاید خطرناک به نظر برسند اما خطری ندارند.

دنیا نما با تنوع گیاهی و جانوری و همینطور آب و هوای خاصش همیشه جایی مناسب برای علاقمندان به زیست شناسی بوده است. در این جنگل حتی جانورانی مثل عقاب طلایی، خرس قهوه ای، خارپشت، کل و … هم دیده می شود. اینجا منطقه شکار ممنوع است اما گاهی مسافران با شکارهای غیر قانونی پستانداران این منطقه را در معرض خطر قرار می دهند. در این جنگل فقط از جهتهای تعیین عبور کنید تا به محیط طبیعی حیوانات آسیبی وارد نشود. از طرفی بهتر است برای حفظ ایمنی قبل از رسیدن به دنیا نما به داخل جنگل نروید.

منبع: الی گشت

به "ییلاق جهان نما، دهکده ای در میان جنگل های گلستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ییلاق جهان نما، دهکده ای در میان جنگل های گلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید