مدیریت میراث جهانی و ارزشمند بافت تاریخی یزد هم راستا با جهانی شدن آن پیش نرفته است

به گزارش فارس کلوب، ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، مدیریت میراث جهانی و ارزشمند بافت تاریخی یزد هم راستا با جهانی شدن آن پیش نرفته است.

مدیریت میراث جهانی و ارزشمند بافت تاریخی یزد هم راستا با جهانی شدن آن پیش نرفته است

بافت تاریخی یزد در تاریخی 18 تیر 1396 با مساحت عرصه 743 هکتار و حریم آن به وسعت پنج هزار هکتار بافت زنده، به عنوان نخستین شهر خشتی جهان در چهل و یکمین اجلاس کمیته میرات جهانی یونسکو به ثبت رسید و با ثبت آن برای اولین بار پرونده یک شهر تاریخی ایران در لیست جهانی ثبت شد.

هر چند طی این پنج سال اقدامات زیادی برای حفاظت از این عرصه از سوی متولیان انجام شد ولی هنوز هم جلوه هایی نازیبا را در این بخش از شهر یزد شاهدیم به نحوی که بسیاری از ساکنان این بافت پویا و زنده تاریخی نیز بدان گلایه دارند و هنوز هم شاهد مهاجرت اهالی اصیل آن به دیگر منطقه ها شهر به علت کاستی های مدیریتی این منطقه هستیم.

بافت تاریخی یزد این روزها علاوه بر چالش هایی مانند نبود مدیریت گردشگری، وجود بناهای تاریخی مجهول المالک و کثیرالمالک و خطرات ناشی از آتش سوزی و رهاسازی فاضلاب با معضل حفظ و نگهداری از بناهای تاریخی نیز روبرو است و بعضا صحنه هایی نازیبا را مقابل چشمان بیننده به نمایش می گذارد.

قطعا این بافت جهانی برای میزبانی بهتر از گردشگران جهان نیازمند اهتمام و مدیریتی جهانی است که امید می رود دستگاه های مرتبط برای جلوگیری از نابوی این میراث غنی و رونق هرچه بیشتر آن توجه لازم را داشته باشند.

منبع: همگردی

به "مدیریت میراث جهانی و ارزشمند بافت تاریخی یزد هم راستا با جهانی شدن آن پیش نرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت میراث جهانی و ارزشمند بافت تاریخی یزد هم راستا با جهانی شدن آن پیش نرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید