مسمومیت 70 برابری شوینده ها در فضای بسته ، جرم گیرها با سفیدکننده ها خطرناک است ، کودکی را که شوینده خورده وادار به استفراغ نکنید

به گزارش فارس کلوب، رئیس گروه کنترل و تضمین کیفیت آزمایشگاه های سازمان پزشکی قانونی گفت: مواد و محلول های شوینده در فضای بسته مانند منزل 70 برابر بیشتر از فضاهای باز مسمومیت ایجاد می نمایند.

مسمومیت 70 برابری شوینده ها در فضای بسته ، جرم گیرها با سفیدکننده ها خطرناک است ، کودکی را که شوینده خورده وادار به استفراغ نکنید

به گزارش فارس کلوب، مریم اخگری رئیس گروه کنترل و تضمین کیفیت آزمایشگاه های سازمان پزشکی قانونی گفت: در یک ماه منتهی به انتها سال و با توجه به نزدیک شدن به سال تازه و نظافت منزل، محل کار و خانه تکانی های مرسوم، استفاده از مواد شوینده و جرم گیرها افزایش می یابد؛ به همین علت هم در این ایام شاهد اتفاقات و مسمومیت ها با انواع مواد شوینده و پاک نماینده هستیم.

بیشتر بخوانید:

  • انواع حساسیت پوستی را بشناسید؛ از حساسیت به موبایل و رژ لب تا کهیر | علائم بیماری های مرتبط با این حساسیت ها چیست؟

وی با تاکید بر اینکه در نظافت منزل و محل کار با استفاده از انواع شوینده و پاک نماینده باید نکات ایمنی و شیوه نامه های مصرف رعایت گردد، اضافه نمود: انواع مواد شوینده و پاک نماینده می تواند خواص خود را داشته باشد؛ بعضی از آنها مانند اسیدها دارای خاصیت خوردندگی و بعضی هم فقط تمیزنماینده هستند.

رئیس گروه کنترل و تضمین کیفیت آزمایشگاه های سازمان پزشکی قانونی گفت: باید دقت گردد که از محلول هایی با غلظت مناسب استفاده گردد زیرا مسمومیت اینگونه مواد زیاد است.

ترکیب جرم گیرها با سفیدنماینده ها می تواند خطرناک باشد

وی یادآور شد: به عنوان مثال، گاهی برای نظافت، محلول سفیدنماینده با مواد تمیزنماینده ترکیب می گردد بعلاوه گاهی برای تمیزی بیشتر از آب داغ برای شست وشوی این مواد استفاده می گردد که اثرات ترکیبی را افزایش می دهد و بخارهای ناشی از آن هم مسمومیت ایجاد می نماید.

اخگری تاکید نمود: در زمان استفاده از مواد شوینده و به ویژه سفیدنماینده ها برای جریان بیشتر هوا حتما در و پنجره ها باز باشد تا بخارهای حاصل از این مواد از محیط خارج گردد البته برای روی ظروف و بسته های این مواد هشدارهای لازم درج شده است که حتما باید جدی گرفته و رعایت گردد.

وی اضافه نمود: ترکیب جرم گیرها با سفیدنماینده ها می تواند خطرناک باشد و موجب مسمومیت گردد زیرا در ترکیب این مواد، گاز کلر آزاد می گردد که یک گاز سمی است و می تواند به راه های تنفس فرد آسیب وارد کند و حتی در موارد شدیدتر می تواند موجب سوراخ شدن ریه گردد.

برچسب ظروف مواد شوینده روی ظروف دیگر نصب نگردد

وی تاکید نمود: برچسب ظروفی که مواد شوینده در آنها بسته بندی شده است و نگهداری می گردد نباید جابه جا نگردد و برای ظروف دیگر مورد استفاده قرار گیرد. گاهی دیده می گردد که این برچسب ها بر روی ظروف دیگر چسبانده می گردد یا اینکه محتوای مواد شوینده و یا سفیدنماینده در درون ظروف دیگر مانند بطری های آب معدنی ریخته می گردد که بچه ها یا افرادی که از آن آگاهی ندارند به عنوان مواد خوراکی مصرف می نمایند و دچار مسمومیت های شدید می شوند؛ بنابراین مواد شوینده کاملا باید از دسترس بچه ها دور نگه داشته گردد و در این ظروف هم به راحتی قابل باز کردن نباشد.

هنگام مصرف مواد شوینده از دستکش و ماسک استفاده گردد

اخگری گفت: به همه مصرف نمایندگان مواد شوینده و به ویژه خانم ها توصیه می گردد که هنگام مصرف و استفاده از مواد شوینده و سفید نماینده از دستکش و ماسک استفاده نمایند بعلاوه در زمان شست و شوی اماکنی مانند سرویس های بهداشتی و حمام که برای تمیزی بیشتر از جریان آب استفاده می گردد، بهتر است از چکمه استفاده گردد تا آسیبی به آنها وارد نگردد، به علت اینکه گاهی مواد مصرفی مانند اسید خاصیت خوردندگی دارد.

وی با بیان اینکه موادی مانند جوهر نمک و وایتکس نیز می تواند در صورت پاشیده شدن به چشم خطرناک باشد و موجب کوری فرد گردد، تاکید نمود: مصرف حلال هایی مانند نفت و تینر هم می تواند موجب مسمومیت و آتش سوزی گردد و باید از دسترس بچه ها دور نگه داشته گردد.

رئیس گروه کنترل و تضمین کیفیت آزمایشگاه های سازمان پزشکی قانونی گفت: مزه موادی مانند ضدیخ می تواند شیرین باشد و ممکن است بچه ها آن را بخورند؛ بنابراین باید در نگهداری و مصرف آن دقت لازم انجام گردد و در دسترس بچه ها هم نباشد.

وی ادامه داد: چنانچه این گونه مواد به وسیله فرد یا کودکی بلعیده گردد نباید وی را وادار به استفراغ کرد و به هیچ عنوان این اقدام درست نیست؛ حتی می تواند کشنده باشد. حتما در این صورت با اورژانس تماس گرفته گردد.

اخگری گفت: در صورتی که مواد بلعیده شده اسیدی باشد، نباید به فرد آب نوشاند زیرا موادی که اسیدی هستند در واکنش با آب، گرما فراوری می نماید که خطرناک است و گاهی توصیه می گردد که در این گونه موارد به فرد مسموم شیر خورانده گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "مسمومیت 70 برابری شوینده ها در فضای بسته ، جرم گیرها با سفیدکننده ها خطرناک است ، کودکی را که شوینده خورده وادار به استفراغ نکنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسمومیت 70 برابری شوینده ها در فضای بسته ، جرم گیرها با سفیدکننده ها خطرناک است ، کودکی را که شوینده خورده وادار به استفراغ نکنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید