نارسایی کلیه در افراد افسرده 1.4 برابر بیشتر است

به گزارش فارس کلوب، مطالعات جدید نشان می دهد احتمال تضعیف عملکرد و نارسایی کلیه در افرادی که مدام دچار علائم افسردگی هستند، 1.4 برابر بیشتر است.

نارسایی کلیه در افراد افسرده 1.4 برابر بیشتر است

به گزارش فارس کلوب به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، علائم افسردگی در افراد میانسال و سالمند تقریبا شایع است. مطالعات مختلف نشان می دهد افسردگی بر تمام جنبه های روحی و جسمی تاثیرگذار است.

مطالعات جدید محققان دانشگاه نانفنگ در چین با آنالیز چهار هزار و 763 داوطلب نشان می دهد احتمال تضعیف عملکرد و نارسایی کلیه در افرادی که مدام دچار علائم افسردگی هستند، 1.4 برابر بیشتر است. این مطالعه تاثیر علائم افسردگی بر بیماری مزمن کلیه را مورد آنالیز قرار داده است.

با افزایش دیابت و فشار خون بالا در دنیا، بیماری مزمن کلیه یا CKD، یک چالش مهم در بهداشت عمومی قلمداد می گردد. این عارضه معمولا به کم خونی، ضعف استخوانی، آسیب های عصبی و در نهایت به نارسایی کلیه، بیماری های قلبی و مرگ زودهنگام منجر می گردد. کلیه اندامی لوبیا شکل و تقریبا به اندازه مشت بسته انسان است و درست زیر قفسه سینه قرار گرفته است. عملکرد کلیه به زبان ساده، دفع زباله های بدن است. این عضو روزانه حدود 200 لیتر خون تصفیه می نماید و از آن حدود 2 لیتر آب اضافی و مواد زاید غربال می نماید که به وسیله مجاری ادارای دفع می گردد.

تنظیم فشار خون، تعادل الکترولیتی و فراوری سلول های قرمز خون به عهده کلیه هاست. چنانچه کلیه ها یک روز وظایف خود را به درستی انجام ندهند، عملکرد بیشتر ارگان های بدن، به ویژه قلب مختل می گردد. از آنجا که نارسایی کلیه در ابتدا هیچ علامتی ندارد، ضروری است که تمام افراد با رموز آن آشنا شوند.

شایع ترین علایم نارسایی کلیه تهوع و استفراغ، کاهش میزان ادرار، تورم، به خصوص در ناحیه مچ پا و دور چشم، طعم نامطبوع در دهان و احساس بویی شبیه به ادرار در بازدم، خستگی مزمن، کاهش حافظه، ایجاد ضایعات پوستی، مشاهده کف در ادرار، مشاهده خون در ادرار، تنگی نفس و کاهش اشتها است.

بر اساس گزارش بنیاد ملی کلیه آمریکا (NKF)، از هر سه آمریکایی بالای 30 سال، یک نفر در معرض بیماری مزمن کلیه قرار گرفته است. بر اساس پیش بینی این بنیاد، تا سال 2030 میلادی، حدود 16.7 درصد از افراد بالای 30 سال، به بیماری مزمن کلیه دچار می شوند. در این گزارش آمده است که احتمال بروز بیماری مزمن کلیه در گروه سنی 30 تا 49 سال بیشتر است.

این مطالعه اهمیت تشخیص زودهنگام افسردگی و درمان آن را برای جلوگیری از صدمات جدی پیشنهاد می نماید.

افسردگی یک اختلال خلقی است که با احساس غم و اندوه و بی انگیزگی همراه است. افسردگی بر نحوه تفکر، احساسات و رفتار تاثیرگذار است و در موارد شدید بر سلامت فیزیکی بیمار نیز تاثیر می گذارد. بعضی افراد به غلط بر این باورند که افسردگی تلقین ذهنی شخص است، باید گفت این حالت روحی کاملا جدی بوده و می تواند تمام جنبه های زندگی را تحت تاثیر قرار دهد.

علاوه بر سلامت روحی و جسمی بیمار، روابط عاطفی و شغلی نیز در معرض خطر قرار دارند و به همین دلیل آشنایی با علائم افسردگی و پیشگیری از بروز آن برای تمام افراد حائز اهمیت است.

بر اساس آمار سازمان دنیای بهداشت، بیش از 350 میلیون نفر در سراسر دنیا به افسردگی مبتلا هستند و این اختلال مهمترین عامل ناتوانی در سراسر دنیا محسوب می گردد. زنان بیشتر از مردان در معرض افسردگی هستند. تغییرات هورمونی، ساختار مغز و عوامل محیطی و اجتماعی می تواند در این امر دخیل باشد.

مهمترین علائم افسردگی

-احساس غم، اندوه، پریشانی و ناامیدی به صورت مستمر

-تحریک پذیری عصبی حتی در مواجهه با مسائل کم اهمیت

-بی علاقگی و عدم تمایل نسبت به انجام امور عادی، شرکت در جمع دوستان و خانواده، تفریح، ورزش و کار های گروهی

-اختلال خواب شامل کم خوابی یا پرخوابی

-احساس خستگی مزمن و کمبود انرژی

-کاهش یا افزایش اشتها

-کاهش یا افزایش وزن

-احساس سردرگمی، بی ارزش بودن، بی حوصلگی و احساس گناه

-بروز درد های ناگهانی و مسائل جسمی جدید از قبیل درد پشت و سردرد

-عدم تمرکز

-اضطراب

-اختلال در قدرت تصمیم گیری و حافظه

-تکرار افکار مرگ و خودکشی

منبع: جام جم آنلاین

به "نارسایی کلیه در افراد افسرده 1.4 برابر بیشتر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نارسایی کلیه در افراد افسرده 1.4 برابر بیشتر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید