نقاشی هایی که خراب شدند، ولی از نمایشگاه سر درآوردند!
به گزارش فارس کلوب، رنگ ها ... اگر رنگ ها نبودند با جهانی سرد و بی روح رو به رو بودیم و معنای زندگی متفاوت می شد. دیگر طبیعت سبز نبود. گل ها رنگی نبودند. آسمان سفید بود و همه چیز در یک نظم طاقت فرسا و آزاردهنده خلاصه می شد.
به گزارش ایسنا، رنگ ها از طبیعت می آیند. طبیعتی که از نظم نوشته شده ای پیروی نمی کند، اما هر بَرش رنگ و بویی دارد؛ گویی که انقلاب رنگ ها را ببینیم.
حال همین آشفتگی و البته تنوع رنگ ها را می توان در نمایشگاه اخیر نگار قیامت با عنوان سوار بر رنگین کمان هم دید که به نوعی تداعی گر طبیعت است.
در نگاهی ابتدایی به آثار این هنرمند، با یک بی نظمی و هرج و مرج حاصل از درهم آمیختگی رنگ ها روبرو می شویم. شاید وقتی برای بار اول بازدید از آثار قیامت را آغاز کنیم تنها با تابلو هایی رو به رو شویم که رنگ ها بدون هدف خاصی صرفا به روی بوم پاشیده شده اند.
در ادامه وقتی بیشتر به آثار توجه می کنیم، ماجرا کمی متفاوت می شود؛ رنگ هایی که پیشتر گویی در بی نظمی تمام به تصویر کشیده شده بودند، همچون رنگ هایی به نظر می آیند که به دفعات بالا در طبیعت، تکرار آن ها را مشاهده می کنیم و گویی این امر به عمد از طریق هنرمند اجرا شده است و نکته ای است که او برای هدایت مخاطب خود به سمت طبیعت در دل آثارش جا داده است.
نگار قیامت می گوید که در این آثار تمام تلاشش نزدیک شدن به بی نظمی موجود در دل طبیعت و جهانی است که ما هم جزوی از آن هستیم.
در طبیعت و جهانی که امروز میزبان ماست، هر لحظه اتفاقات بسیاری در جریان است؛ از سرازیر شدن یک سطل آب گرفته تا لکه هایی که روی زمین کنار هم قرار می گیرند. در حقیقت بنا بر آنچه خود قیامت می گوید، نظم چنین رخداد های طبیعی همیشه برایش جالب بوده است و اکنون هم در آثاری که خلق کرده، تلاشش این بوده که همان بی نظمی طبیعت را طی یک چالش بزرگ به گونه ای که مصنوعی نباشد و به یک انسجام برسد، با استفاده از رنگ ها به تصویر بکشد.
این هنرمند که ترجیح می دهد راستا ثابت و مشخصی برای کار کردن داشته باشد، عمدتا در راستای قرار می گیرد که کار به او می گوید چگونه پیش برود. در حقیقت قیامت از آن نظمی که شاید می خواسته به آن غالب باشد تا خلق کند به این بی نظمی رسیده است؛ بی نظمی که بهترین نمونه اش را طبیعت به ما نشان می دهد.
با این حال زمانی که تصمیم او نمایش بی نظمی طبیعت شده است، مدام بر خود تأکید می کرده که درگیر نظم نشود، ولی با این حال گمان می کند که هنوز هم نشانه هایی از نظم در آثارش دیده می شود.
که البته این مسئله می تواند به این دلیل باشد که طبیعت هر چقدر هم که از یک نظم و قانون مشخص پیروی نکند، اما در نهایت در عین بی نظمی و شلوغی که در آن جریان دارد، یک نظم ثابت حاکم است.
من هنوز این نظم را می بینم و شاید اگر دوباره این راستا را ادامه دهم از این بی نظم تر عمل کنم. البته بی نظمی این نیست که هر چه را خواستیم بکشیم؛ چون نتیجه می تواند خیلی بد شود. پس به گونه ای باید آن بی نظمی را کنترل کنیم. البته شاید این حرف من تضاد داشته باشد، ولی این تضاد در درون خود من هم هست.
در نظر گرفتن این تعاریف، ما را به نیازِ بیشتر و بیشتر تماشا کردن و تأمل در آثار قیامت می رساند. در حقیقت ممکن است هر بار که به آثار او نگاه می کنیم معنا و مفهوم متفاوتی را از آن ها متوجه شویم؛ همان طور که تماشای این آثار برای خودش نیز هر بار معنای متفاوتی را به همراه دارد. قیامت گاه در لحظه و بدون هیچ پیش فرض قبلی، اثری را خلق و یا مواردی را به آن اضافه می کند. شاید بعدا تمام جزئیات را به خاطر نیاورد و همه چیز مربوط به لحظه خلق باشد.
او می گوید: حتی گاهی لحظه ای که گمان می کردم کار خراب شده، درست لحظه انتها کار بود؛ چون در آن لحظه دیگر فکری باقی نمانده و آنجا اوج بی نظمی مد نظر است. اکنون فقط لکه هایی را می خواهی برای خراب کردن، ولی همان لکه ها آنقدر طبیعی و غیرعامدانه است که گویی کلیه چهارچوب ها را حذف کرده ای. این کار سختی است و تنها با نزدیک شدن به ناخودآگاه ممکن می شود.
نمایشگاه سوار بر رنگین کمان مجموعه ای از نقاشی ها آبستره نگار قیامت است که تا 21 تیرماه امکان بازدید از آن ها در گالری اعتماد همه روزه بجز دوشنبه ها از ساعت 12 تا 8 امکان پذیر است.
کلیه مطالب مندرج در این گزارش به تأیید هنرمند رسیده و عکس ها هم از طریق خود او در اختیار ایسنا قرار داده شده است.
در رزومه کاری نگار قیامت نمایشگاه های زیر دیده می شود:
1401 سوار بر رنگین کمان - گالری اعتماد- تهران
1396 رویکرد - گالری جرجانی - تهران - ایران
1395 بیگانگان - گالری جرجانی - تهران - ایران
1394 رسواگر - گالری جرجانی - تهران - ایران
برخی از نمایشگاه های گروهی
1399 نمایش گروهی گالری اعتماد با همکاری فضای هنری هشت چشمه - کاشان - ایران
1396 Beyond the Exhibit, کیوریتورها: شهرام انتخابی - آسیه سلیمیان - Katharina Maria Raab Galerie - برلین - آلمان
منبع: فرارو