هنوز تکلیف عمارت تخت دریا قلی بیگ کرمان معین نشده

به گزارش فارس کلوب، مهدی شفیعی، معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان به شرایط بنای تاریخی عمارت تخت دریاقلی بیگ شهر کرمان اشاره نمود و گفت: دغدغه مردم و دوستداران میراث فرهنگی درباره این عمارت کاملا به جاست و معتقدیم در شرایط ایده آل نباید به هیچ بنای تاریخی آسیب برسد.

هنوز تکلیف عمارت تخت دریا قلی بیگ کرمان معین نشده

وی ادامه داد: متاسفانه مشکل عمارت تخت دریا قلی بیگ فنی، بازسازیی و سازه ای نیست بلکه مشکل اصلی این بنا موقعیت لجستیکی است. این عمارت در یک مکان خلوت و کم تردد واقع شده است و ما حضور فیزیکی به دلیل کمبود نیرو در آنجا نداریم لذا این امر سبب شده معتادین و هنجارشکنان آسیب های جدی به این بنا وارد نمایند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان مطرح نمود: متاسفانه اخیرا به قصد سرقت کابل های مدفون شده در کف سازی این بنا، سارقان آسیب جدی به کف سازی این عمارت وارد نموده اند.

وی یادگاری نویسی ها را یکی از مسائل اساسی بسیاری از بناهای تاریخی کشور دانست و اعلام کرد: یادگارنویسی باعث مخدوش شدن چهره بناها می گردد و این عمارت نیز از این موضوع آسیب جدی دیده است.

شفیعی با اشاره به مذاکرات میراث فرهنگی با شهرداری کرمان در رابطه به احیا و تعریف کاربری جدید برای این بنا اظهار کرد: به دنبال متولی برای عمارت تخت دریا قلی بیگ هستیم تا آن را به بخش خصوصی واگذار کنیم و کاربری در شان این اثر برای آن تعریف کنیم تا با حضور فیزیکی مردم از پاتوق شدن این بنا برای معتادین و هنجارشکنان جلوگیری کنیم.

وی توضیح داد: دستگاه های دولتی برای هزینه کرد اعتباراتشان باید تشریفات قانونی طی نمایند که زمان بر است و باتوجه به اینکه اکنون با کمبود اعتبارات روبرو هستیم لذا درخواست اعتبار مورد احتیاج برای بازسازی این بنا و همچنین فراخوان و انتخاب پیمانکار و راه اندازی کارگاه بازسازیی این بنا زمان بر است البته بخشی از این اقدامات اجرا شده و مقداری از اعتبار بازسازی آن را تامین نموده ایم و انشالله شهرداری نیز مشارکت خواهد نمود تا بتوانیم بزودی کارگاه بازسازی این بنا را راه اندازی کنیم.

ایسنا نوشت، معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان اعلام کرد: معتقدیم اگر نتوانیم متولی برای این عمارت تاریخی پیدا نموده و برای آن کاربری تعریف کنیم، هرچند بار آن جا را بازسازی کنیم دوباره ممکن است این اتفاقات برای این بنای تاریخی بیفتد لذا به دنبال احیا و تعریف کاربری این مجموعه هستیم.

منبع: گردشبان

به "هنوز تکلیف عمارت تخت دریا قلی بیگ کرمان معین نشده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنوز تکلیف عمارت تخت دریا قلی بیگ کرمان معین نشده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید