گوش دادن و توجه به سخنان پیشکسوتان میراث فرهنگی راهگشای مسائل این حوزه است

به گزارش فارس کلوب، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، گوش دادن و توجه به سخنان پیشکسوتان میراث فرهنگی راهگشای مسائل این حوزه است.

گوش دادن و توجه به سخنان پیشکسوتان میراث فرهنگی راهگشای مسائل این حوزه است

جدا از آثار و مواریث تاریخی و باستانی یک کشور که ارزش های فرهنگی یک ملت محسوب می شوند، مفاخر و مشاهیر علمی، هنری و فرهنگی کشور و پیشکسوتان این حوزه ها که سالها عمر خود را معطوف مطالعه، پژوهش و کشف اسرار میراث کهن یک سرزمین می نمایند، از گنجینه های ارزشمند حوزه فرهنگی کشور هستند.

محمد میرشکرایی، پژوهشگر، نویسنده و از پیشکسوتان حوزه میراث فرهنگی کشور است. او از شناخته شده ترین پژوهشگران حوزه مردم شناسی، آیین و فرهنگ باستانی ایران است و سالها سرپرستی موزه پژوهشی مردم شناسی و تحقیقات روستایی مرکز مردم شناسی ایران، مدیریت پژوهش های مردم شناسی کشور و سپس ریاست پژوهشکده مردم شناسی را برعهده داشت.

سردبیر فصلنامه نامه پژوهشگاه میراث فرهنگی، مدیرمسئول و سردبیر فصلنامه بین المللی و دو زبانه هفت گنبد، مسئولیت تهیه پفراینده ثبت ملی و ثبت جهانی نوروز در برنامه های سازمان یونسکو و میراث فرهنگی کشور، عضویت در گروه تاریخ هنر پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر، عضویت در 14 شورا و کمیته های ملی چون شورای حکام میراث ناملموس (معنوی) یونسکو در آسیای غربی و مرکزی و... از سوابق فعالیت های اوست.

معرفی میراث فرهنگی و اسطوره ها از مدرسه آغاز گردد

میرشکرایی درباره ضرورت پژوهش و حفاظت آثار میراث فرهنگی کشور گفت: قطعا دولت ها در انتقال تاریخ و میراث فرهنگی نقش بسیار مهمی دارند و وظایفی هم برعهده آنها است. به عنوان مثال، اساطیر شاهنامه مانند رستم و سهراب را چه کسی باید به بچه ها بشناساند؟ آموزش این اسطوره های حماسی باید از مدرسه آغاز کرد، آموزش و پرورش باید بداند که این مفاهیم برای حفظ تاریخ و فرهنگی ما برای اکنون و آینده، ضروری و البته بسیار مهم است.

رئیس پیشین پژوهشکده مردم شناسی تاکید نمود: البته یک دست صدا ندارد و با امضای تفاهم نامه ها و ابلاغیه و بخشنامه چیزی درست نمی گردد. در سال 1372 برنامه هایی مانند ثبت آیین نوروز در یونسکو راه اندازی شد و برای نخستین بار برای ثبت جهانی نوروز با همین اقدامات آغاز کردیم. اینکه هزینه می گردد تا افرادی از دیگر کشورها بیایند و به این امر بپردازند که چگونه این میراث ها و آیین ها را بیشتر رواج دهیم، این اتفاق ها حاصل همین کارها است و مطمئنا در آینده این کار وسیع تر نیز خواهد شد. درباره شاهنامه نیز همین امر اتفاق خواهد افتاد، این آثار و مواریث زنده می مانند و از بین نمی فرایند، زیرا ریشه های آنها خشک نشده است.

پیشکسوت حوزه میراث فرهنگی به نشست هایی با مقامات وزارت میراث فرهنگی داشته اشاره نمود و شرح داد: در دولت سیزدهم، نشست چهره های اثرگذار حوزه میراث فرهنگی با معاون میراث فرهنگی (علی دارابی) برگزار گردید. جلسه بسیار خوبی بود و سخنان بسیار مهمی رد و بدل شد. همه قدیمی های این حوزه با یکدیگر ملاقاتی تازه کردند و علاوه بر این با جریان روز وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هماهنگ شدند.

میرشکرایی اضافه کرد: در این جلسه همه افراد حاضر به ارائه نظرات و ایده های خود پرداختند که به نظرم توجه به آنها بسیار جدی است. این سخنان از زبان کسانی خارج شده که کوله باری از سالها تجربه و ممارست هستند و توجه به آنها بسیار راه گشاست. معمولا چنین جلساتی وقتی جایگاهی برای مطرح شدن بحث های جدی باشد نتیجه بخش خواهد بود. گفت و گوهایی به این شکل قطعا نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت.

میرشکرایی اعلام کرد: البته من ساکن تهران نیستم و خیلی در جریان امور نبودم، اما وقتی در نشست با آقای ضرغامی (وزیر میراث فرهگی) ملاقات داشتم، برداشتم اینطور بود که دیدگاه ها و نگاهشان به حوزه میراث فرهنگی خیلی بهتر از آن چیزی بود که تصور میکردم.

منبع: همگردی

به "گوش دادن و توجه به سخنان پیشکسوتان میراث فرهنگی راهگشای مسائل این حوزه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوش دادن و توجه به سخنان پیشکسوتان میراث فرهنگی راهگشای مسائل این حوزه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید