واردنمایندگان از ظرفیت مشاوران گمرکی استفاده نمایند

به گزارش فارس کلوب، کمیته گمرکی ستاد تسهیل و برطرف موانع فراوری به وسیله اتاق ایران و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل جلسه داد و در این نشست ضمن آنالیز چند پرونده گمرکی درباره ضرورت استفاده شرکت ها از مشاوران توانمند در حوزه واردات و امور گمرکی، تاکید شد.

واردنمایندگان از ظرفیت مشاوران گمرکی استفاده نمایند

طولانی شدن مدت فرآیند ترخیص کالا از گمرکات، دریافت حق پرچم از شرکت هایی که به علت تحریم ها قادر به استفاده از کشتیرانی ایرانی نیستند و فرایند واردات ماشین آلات فراوری که سال ساخت قدیمی دارند و در ترخیص از گمرکات دچار مشکل هستند از جمله مواردی بودند که در این نشست مطرح و آنالیز شدند.

در این جلسه محمدرضا فاروقی، نایب رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران، علی وکیلی، مدیرکل دفتر واردات، گلنار نصراللهی، مشاور مالی معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت و محمدرضا سیف الهی، مشاور حقوقی ستاد تسهیل و برطرف موانع فراوری به عنوان اعضای کمیته حضور داشتند.

در این بین فار وقی، دبیر کمیته گمرک ستاد تسهیل و برطرف موانع فراوری استفاده از مشاوران توانمند در حوزه واردات را به کلیه شرکت هایی که در حوزه واردات فعالیت می نمایند، پیشنهاد داد و با تاکید بر تخصصی بودن فرایند واردات هر کالایی به کشور، گفت: علم به قوانین مترتب بر واردات انواع کالاها، موضوع مهمی است و تنها با بهره گیری از توانایی مشاوران می توان فرایند واردات را با چالش کمتری طی کرد.

او بعلاوه از فعالان مالی خواست تا از ظرفیت این کمیته در راستای حل مسائل و چالش های گمرکی خود که در تعامل سازنده بین اتاق ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می نماید، بهره ببرند.

این فعال مالی از پیگیری جدی اعضای کمیته درباره مسائل واردنمایندگان در بحث ماشین آلات خطوط فراوری که شرط سال ساخت برای آن منظور شده و فرایند استفاده از معافیت ها برای این منظور، اطلاع داد.

از طرف دیگر در این نشست موضوع عوارض پرچم که طبق قانون از واردنماینده دریافت می گردد، مورد توجه نهاده شد. در واقع اگر واردنماینده ای کالاهای وارداتی خود را با وجود ناوگان ایرانی با نا وگان خارجی حمل کند باید طبق قانون 10 درصد عوارض بپردازد که این موضوع از طرف شرکت هایی که مجبور به واردات انواع کالاهای تحریمی هستند، مورد اعتراض نهاده شد. با این استدلال که اگر فروشنده کالا متوجه گردد که کالای خریداری شده قرار است وارد ایران گردد از فروش محصول خود اجتناب می نماید. بنابراین شرکت ها نمی توانند در دورانی که تحریم ها علیه کشتیرانی ایران صادر شده از ظرفیت آن استفاده نمایند.

پیشنهاد آنها توقف اجرای قانون پرداخت عوارض پرچم در دوران تحریم است. قرار شد این موضوع از سوی اعضای کمیته مورد آنالیز قرار گیرد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "واردنمایندگان از ظرفیت مشاوران گمرکی استفاده نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردنمایندگان از ظرفیت مشاوران گمرکی استفاده نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید