آنالیز تاکر 48؛ یک تنه در مقابل سه تفنگدار

به گزارش فارس کلوب، تاکر 48 یا همان تاکر تورپیدو مدل 1948؛ اتومبیل مرد خلاقی به نام پرستون تامس تاکر بود که در 1903 میلادی به دنیا آمد و این شاهکار را آفرید.

آنالیز تاکر 48؛ یک تنه در مقابل سه تفنگدار

جهان دهه چهل مانند جهانی امروز، جهان ملتهب و پرآشوبی بود. شروع آن همراه با جنگ جهانی دوم و در میانه و انجامش همچنان التهاب و رکود ناشی از جنگ دامنگیر جهان بود. در این شرایط کمتر کسی به مدل جدید اتومبیل فکر می کرد و آرزوی تحول در صنعت خودروسازی را داشت. البته عده ای که جنون نوآوری و صنعت و خودرو داشتند، حتی در بدترین روزهای جنگ جهانی دوم دست از کوشش برنداشته بودند.

در سال های اولیه پس از اتمام جنگ فراگیر دوم، سه غول خودروسازی آن روز جهان یعنی فورد و جنرال موتورز و کرایسلر، هنوز چیز جدیدی برای عرضه نداشتند. همه صنایع عظیم بخشی از ظرفیت های خود را به فراوریات نظامی اختصاص داده بودند و در نتیجه موازنه عرضه و تقاضا به شدت بر هم خورده بود. هر خودرویی که از خط فراوری خارج می شد پیش خرید شده بود. به همین دلیل فراورینمایندگان درصدد طراحی و ساخت مدل های جدیدتری برای جذب مشتریان بیشتر نبودند و از این منظر آن شرایط با شرایط امروز عرضه و تقاضای خودرو در کشورمان قابل قیاس است. وقتی فروش تضمین شده است، نیازی به هزینه کردن برای فراوری مدل های جدید وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: آنالیز بوگاتی 57 اس سی آتلانتیک؛ از اینجا تا ابدیت

نمای پشتی تاکر 48

در این میان مرد خلاقی به نام پرستون تامس تاکر (Preston Thomas Tucker) متولد 1903 میلادی که از نوجوانی مشاغل متعددی از بازسازی و فروش خودروهای قدیمی تا رانندگی خودروهای پلیس و فراوری هواپیما و خودرو را تجربه نموده بود، شاهکاری آفرید به نام تاکر تورپیدو. البته این نام رسمی هرگز رایج نشد و این خودرو تا امروز تاکر 48 نامیده می گردد. نام دیگر این ماشین تاکر سدان است.

این شاهکار، محرک صنایع خودروسازی ای شد که حدود یک دهه هیچ نوع ابداع و نوآوری نداشتند. تاکر 48 از هر حیث در زمان خود پدیده محسوب می شد. زیبایی بدنه این خودرو آن را به یک اثر هنری زنده و متحرک تبدیل و به کار بردن سه چراغ در جلو و یک شبکه استیل بسیار ظریف و شکیل در عقب، این زیبایی را دوچندان نموده است. قوس گلگیرهای آن که به سبک خودروهای دهه چهل بیرون زده است، ظاهری منحصر به فرد دارد. داخل اتاق اما همه چیز در نهایت سادگی است و از تجمل خبری نیست. جایگاه ها و تودری های ساده، فرمان استخوانی ساده و زیبا و تنها یک سرعت سنج پشت آن، اتاقی بسیار ویژه به وجود آورده است. دسته دنده اما به شکل کلیدی ظریف در کنار فرمان خودنمایی می نماید.

تاکر برای اولین بار در ساخته های خود از سیستم تعلیق مستقل در هر چرخ استفاده کرد که امروز در تمام خودروهای جدید به کار می رود. در این سیستم هر چرخ به تنهایی دارای فنر و بازوهای نگهدارنده است که سواری امن و نرم و آرامی را برای سرنشینان در پی دارد. موتور شش سیلندر تخت این ماشین با قدرت 166 اسب بخار، در عقب آن تعبیه شده بود. با توجه به طراحی این خودرو، وزن موتور در قسمت عقب نقش مهمی در نحوه کنترل و راهنمایی ماشین داشت. از نقاط برجسته دیگر این خودرو سیستم دیسک و هیدرولیک در هر چهار چرخ بود.

بیشتر بخوانید: آنالیز فورد GT40 مدل 1965؛ فورد علیه فراری

نمای داخلی تاکر 48

پیروزیت تاکر در ساخت چنین شاهکاری قد علم کردن در مقابل سه غول خودروسازی محسوب می شد. پس به شیوه ای که در جهانی خشن سرمایه داری مرسوم است، آن ها آنچه در توان داشتند به کار گرفتند تا تاکر را از میدان به در نمایند. در اقدامی هماهنگ، رسانه های تحت کنترل صنایع عظیم با همکاری هومر فرگوسن، سناتور آن موقع میشیگان ،زمینه های بازرسی و کشاندن شرکت تاکر به دادگاه را به اتهام تقلب در بورس و ارائه گزارش های دروغ به قصد بالا بردن ارزش سهام، فراهم کردند.

آن ها با این زمینه سازی ها پیروز شدند و شرکت تاکر در سوم مارچ 1949 تعطیل شد. توقف فعالیت سبب شد که از این شاهکار مهندسی و هنر تنها 51 دستگاه فراوری گردد و پیش از آن که این محصول به پیروزیتی برسد که در خور آن بود، به کلی از بین برود. تاکر 48 رسما هزار دلار قیمت گذاری شده بود که تا چهار برابر بیشتر خرید و فروش می شد، اما قیمت امروز هر دستگاه از آن 51 عدد بالغ بر چند میلیون دلار است.

کارگردان معروف سینما فرانسیس فورد کاپولا که خود یکی از دارندگان تاکر 48 است. کاپولا در سال 1988 فیلمی از زندگی تاکر ساخت به نام Tucker: The Man and His Dream که در این فیلم به زندگی پر فراز و نشیب پرستون تاکر و کوششش برای ساخت خودرویی بی مانند پرداخته است.

منبع: دیوار

به "آنالیز تاکر 48؛ یک تنه در مقابل سه تفنگدار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز تاکر 48؛ یک تنه در مقابل سه تفنگدار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید