چه زمانی باید برای کودک مان گوشی هوشمند بخریم؟

به گزارش فارس کلوب، زمان درست خرید گوشی هوشمند برای بچه ها یکی از سخت ترین چالش هایی است که والدین امروزه با آن روبرو هستند چرا که این کار نیازمند داشتن اطلاعات کافی از شرایط جامعه، نکات مثبت و منفی گوشی های هوشمند و بعلاوه شرایط روحی کودک است. در این مطلب سعی نموده ایم تا حدودی از سختی های این چالش برای والدین بکاهیم.

چه زمانی باید برای کودک مان گوشی هوشمند بخریم؟

همه ما امروزه به علت پیشرفت تکنولوژی و سریع و آسان تر شدن روند زندگی بارها بچه ها زیادی را دیده ایم که به جای بازی کردن با هم سن و سالان خود با گوشی همراه پدر و یا مادرشان کار می نمایند و بازی های موبایلی را به فوتبال، وسطی و دیگر بازی های جمعی بچه هاه ترجیح می دهند. به عنوان مثال وقتی در جمعی قرار می گیرید که بچه ها زیادی در آن جا قرار دارند در بیشتر مواقع دیده می گردد که بچه ها حتی 5 یا 6 ساله با گوشی همراه خانواده خود کار می نمایند.

حال می خواهیم ببینیم که برترین سن برای خرید اولین گوشی همراه بچه ها چه زمانی است و چه باید کرد تا بعدا کودک دچار مسائل مختلف نگردد. با بازگشت بچه ها به مدارس و بعلاوه رونمایی از گوشی های خوب از شرکت های مختلف خانواده ها معمولا به فکر خرید گوشی حتی یک مدل معمولی برای بچه ها خود می افتند.

اما سن مناسب داشتن یک گوشی واقعا چه زمانی است و چه کسی آن را تعیین می نماید؟ علاوه بر آن چگونه امنیت فرزند دلبندمان را هنگام کار با گوشی همراه تضمین کنیم و مطمئن شویم که به سایت های نامناسب دسترسی پیدا نمی نماید؟ همان طور که می دانید خرید اولین گوشی همراه برای بچه ها لحظه ی بسیار بزرگ و هیجان انگیزی برای آن ها است. گوشی همراه آنان را وارد دنیای تازهی می نماید و تازه آن جاست که بچه ها اندکی به گستردگی دنیا پی می برند. گوشی موبایل بچه ها را با دنیای تکنولوژی و روز آشنا می نماید و به خصوص به آن ها یاری می نماید تا با دوستان و هم کلاسی های خود به شکل تازهی در ارتباط باشند.

درباره این موضوع نظرهای بسیار متنوعی می شنویم و نکته مهم این است که باید به خوبی به همه آن ها فکر کنیم تا در نتیجه برترین تصمیم را بگیریم. طبق تحقیقاتی که شرکت مخابراتی AT&T انجام داده است، تعیین شده میانگین سنی بچه های که اولین گوشی همراه خود را دارند رو به کاهش بوده و به سن 9 و 10 سالگی رسیده است. یعنی زمانی که بچه ها کلاس سوم یا چهارم دبستان خود را می گذراند، داشتن یک گوشی هوشمند را هم تجربه می نمایند.

دکتر دیو اندرسون، روانشناس بالینی در موسسه فکر بچه ها می گوید: شاید بهتر باشد تا یک کودک 10 ساله، گوشی خود را داشته باشد تا بتواند در مواقع ضروری با خانواده اش تماس بگیرد. اما بیشتر خانواده ها دوست ندارند که بچه هاشان در این سن کم وارد دنیای اینترنت و شبکه های مجازی شوند که این کاملا طبیعی است. در کنارش لزلی آمبرگر این طور فکر می نماید که سن مناسب بچه ها برای داشتن گوشی همراه حداقل بالای 12 سال است چون بچه ها زیر 12 سال به مقدار کافی مسئولیت پذیر نیستند و نمی توانند به شکلی که باید از گوشی همراه و مهم تر از همه، از خودشان در برابر صدمات احتاقتصادی مراقبت نمایند.

فشار بر والدین

شاید یکی از نگرانی های والدینی که فرزندی در مقطع هدایت دارند این است که نکند فرزندشان با تماشا گوشی موبایل هم کلاسی های خود احساس ناراحتی، حسادت و یا انزوا کند. بنابراین، یکی از عواملی که پدر و مادر را گاهی مجبور به خرید گوشی همراه برای بچه ها شان می نماید فشارهای وارده از سمت بچه هاشان است. پس چه بهتر است که قبل از رخ دادن این اتفاق به تدریج و با رفتارهای درست از بروز آن جلوگیری کرد. طبق تحقیق هایی که سازمان Common Sense Media انجام داده است، تعیین شده که امروزه 42٪ از بچه ها 10 ساله، 71٪ از بچه ها 12 ساله و 91٪ از بچه ها 14 ساله اولین گوشی همراه خود را دارند.

مکس استوسل، بنیان گذار و مدیرعامل بیداری اجتماعی و عضو انجمن گروهی که استفاده سالم از فناوری و رسانه های اجتماعی را ترویج می نماید، توصیه می نماید که والدین برای خرید اولین گوشی همراه بچه ها حداقل تا رسیدن آن ها به کلاس هشتم یعنی حدودا 13 تا 14 سالگی، صبر نمایند. شاید برایتان جالب باشد ولی انجمنی به نام Wait Until 8th وجود دارد و خانواده هایی که عضو این گروه هستند تعهدنامه ای را امضا می نمایند و طبق آن تعهدنامه باید صبر نمایند تا فرزندشان به کلاس هشتم برسد و سپس برایش گوشی همراه می خرند. بعلاوه والدینی که این تعهد را امضا می نمایند برای حمایت با یک دیگر با هم در ارتباط هستند.

اگر کودکی در سن کم آغاز به بهانه گیری کرد و اصرارهای زیادی برای داشتن گوشی همراه داشت، یکی از راه هایی که استوسل برای جلوگیری از رفتار های مخاطراه آمیز و اعتیادآور پیشنهاد می نماید این است که والدین در ابتدا برای بچه ها گوشی همراهی تهیه نمایند که نمی توان با آن وارد دنیای شبکه های اجتماعی و وب گردی شد ولی از امکانات ساده دیگر و GPS بهره ببرد که شما را قادر می سازد تا مکان فرزند خود را کنترل کنید. با این شرایط کودک دلخوش به داشتن گوشی می گردد اما در دنیایی کاملا محدود زندگی می نماید.

کنترل والدین

خوش بختانه با وجود تمامی مطالبی که گفته شد یک خبر خوب هم وجود دارد و آن این است که خود گوشی های هوشمند قابلیت شخصی سازی و اعمال تدابیر امنیتی دارند. بعلاوه اپلیکیشن های زیادی نیز وجود دارند که که والدین می توانند با استفاده از آ ن ها یک سری از اپلیکیشن ها را به راحتی محدود نمایند و در نتیجه بچه ها دیگر قادر نخواهند بود که از آن ها استفاده نمایند.

این محدودیت ها می توانند روی بازی ها، اپلیکیشن های پیغام رسان و شبکه های مجازی اعمال شوند تا از بروز هر نوع رفتار اعتیادآوری جلوگیری گردد. علاوه بر موارد ذکر شده والدین می توانند روی برنامه های خاصی محدودیت زمانی اعمال نمایند و بعلاوه در طول روز به تمامی اعمال بچه ها در موبایل دسترسی کامل داشته باشند. اگر فرزند کوچکی دارید و می خواهید اولین گوشی هوشمندش را بخرید و اطلاعی از روش های کنترلی و مراقبتی ندارید حتما راجع به آن تحقیق کنید و بدانید که این کار از کودکتان مراقبت خواهد نمود.

از آن جایی که با فراگیری اینترنت، کتاب ها و… بچه ها امروزی بسیار باهوش و کنجکاو هستند، معمولا همواره یک قدم جلوتر از خانوداه خود هستند و دسترسی کامل بدون کنترل به اینترنت می تواند برایشان آسیب زا و در عین حال مخاطره آمیز باشد. بنابراین چه بهتر است که این توصیه ها را جدی بگرید و اگر برای فرزند خود گوشی هوشمند تهیه کردید حتما تدابیر امنیتی را اعمال کنید. بعلاوه اقدامات تربیتی را از همان دوران کودکی انجام دهید و نگذارید کودک به سنی برسد که مقاومت در برابر خواسته اش بی فایده و گاها خطرناک است. این کار آن قدر مهم است که باید بسیار اصولی انجام گردد بدون اینکه فرزندتان حس کند که دارد محدود می گردد.

همه چیز فقط سن کودک نیست

نکته جالبی که می توان به آن فکر کرد این است که شاید این پرسش که چه زمانی باید برای کودک مان گوشی هوشمند بخریم سوال درستی نباشد. گوجری بابریک دکتر روان شناس بالینی در موسسه فکر کودک می گوید که اغلب اوقات این سوال از او پرسیده می گردد و پاسخ او به والدین این است که این موضوع آن قدرها که فکر می کنید فقط مربوط به یک سن خاص نیست، بلکه به مطلعی اجتماعی و درک کودک از معنای فناوری مربوط می گردد. هر چه فرزند شما از لحاظ فکری بیشتر رشد نموده و دانسته های اجتماعی بیشتری داشته باشد به احتمال زیاد داشتن گوشی هوشمند به او آسیب جدی و یا خاصی نمی رساند.

از طرفی بچه های که می خواهند با استفاده از گوشی هوشمند کنجکاوی خود را پوشش دهند، قطعا وارد دنیایی خواهند شد که پر از موارد خطرناک، محتوای نامناسب و… است که می تواند یک عمر روی فکر او تأثیر منفی بگذارد. بنابراین سعی کنید کودک را تا جایی که امکان دارد به صورت فیزیکی با دنیای اطراف آشنا کنید و نگذارید او با گوشی به خواسته هایش برسد.

نکات مهم قبل از خرید گوشی برای بچه ها

نکته اول: حتما از این بابت مطمئن شوید که فرزند شما کامل مسئولیت پذیر بوده و کاملا مراقب وسایل شخصی خود است. اگر فرزندتان دائما چیزی را گم می نماید و یا هنوز توانایی نگهداری از وسیله های خود را ندارد این بدان معناست که هنوز به مقدار کافی مسئولیت پذیر نشده است و خود را وابسته به شما می بیند.

نکته دوم: در درجه دوم باید دقت کنید که فرزندتان چقدر توانایی مدیریت پول های تو جیبی اش را دارد. آیا او با تماشا اسباب بازی های مورد علاقه اش بدون نظر گرفتن هزینه های ضروری خود به سرعت و به طور ناگهانی خرید می نماید؟ اگر این طور است متاسفانه باید بگوییم که کودک شما هنوز به مقدار کافی مسئولیت پذیر نیست و با داشتن گوشی هوشمند ممکن است به وسیله های مختلف به خود و به شما ضرر اقتصادی برساند.

نکته سوم: یکی دیگر از نکات مهمی که باید قبل از خرید گوشی بچه ها به آن توجه داشته باشید این است که باید به مقدار کافی از رفتار اجتماعی فرزند خود مطلع باشید. آیا به مقدار کافی با جامعه آشناست و می دانید چه چیزهایی را کجا بگوید و چه چیز ها را نگوید؟ شاید این موضوع به نظرتان مسئله بزرگ و یا پیچیده ای به نظر نرسد اما اگر مسئله ای پیش بیابید ممکن است صدمات جبران ناپذیری برجا بگذارد. عدم توانایی کودک در تشخیص خوب یا بد را پای شیرین زبانی اش نگذارید. درست است که بچه باید بچگی کند اما این بچگی نباید با داشتن گوشی هوشمند سپری گردد.

نکته چهارم: چیز دیگری که باید به آن توجه کنید این است که به خوبی کودک خود را بشناسید و بدانید که او تا چه مقدار از تکنولوژی سر در می آورد و تا چه مقدار ای با اپلیکیشن های پیغام رسان و یا شبکه های مجازی آشنایی دارد. آیا او می داند اگر تصویو و یا ویدیویی را در شبکه اجتماعی آپلود کند همه افراد می توانند محتوای به اشتراک گذاشته شده وی را ببینند؟ یا آیا می داند که می تواند به چه محتوایی به وسیله اینترنت دسترسی داشته باشد؟

نکته پنجم: یکی از کارهایی که می توانید برای کنترل و محدود کردن بچه ها در استفاده از گوشی هوشمندشان انجام دهید این است که باید برای او محدودیت زمانی بگذارید. به عنوان مثال به او اجازه دهید یک ساعت در طول روز بازی کند و بعد از اتمام آن یک ساعت استفاده از گوشی منع می گردد. اما باید دقت کنید که کودک شما تا چه مقدار این محدودیت را می پذیرد. توجه داشته باشید محدودیت باید با پاداش هم همراه باشد. صرف اینکه گوشی را بعد از مدت زمانی خاص از کودک بگیرید و او را از سرگرمی و سرگرمی منع کنید نه تنها فایده ندارد بلکه نتیجه عکس خواهد داشت. بنابراین وقتی کودک را از بازی با گوشی محروم می کنید، اطمینان حاصل کنید که آنقدر وقت دارید که او را به گردش، ماهیگیری، کلاس ورزشی و… ببرید.

نکته ششم: آیا بعد از اتمام زمان تعیین شده از سوی شما، کودک به گوشی خود چسبیده و با گریه آن را پس نمی دهد و همچنان می خواهد بازی کند؟ اگر این طور است باید بگوییم کودک شما هنوز برای داشتن گوشی همراه شخصی آماده نیست چون ممکن است این حرکات نشانه رفتار های اعتیادآور باشد. این نکته واقعا مهم است چون اگر کار به اینجا برسد، کنترل شرایط سخت می گردد. پس سعی کنید از همان ابتدا شرایط را به گونه ای فراهم کنید که کودکتان برای بودن در دنیای واقعی لحظه شماری کند نه اینکه نگران باشد تا چند دقیقه دیگر باید گوشی را پس بدهد.

گوشی هوشمند و اختلال بیش فعالی

از آن جایی که می توان به وسیله گوشی هوشمند به دنیایی پر از مطالب، محتوا و ویدیوهای تازه و مجذوب کننده و در عین حال نامناسب دسترسی داشت، بزرگسالان هم گاهی اوقات در دام شبکه های مجازی گرفتار می گردد و ممکن است ساعت ها از عمر با ارزش خود را فقط صرف گشت و گذار در نت نمایند. از همین رو است که گوشی هوشمند مخصوصا برای بچه های که از اختلال بیش فعالی یا ADHD رنج می برند می تواند بدترین ابزار باشد.

بچه ها بیش فعال حتی در حالت عادی و زندگی روزمره ی خود با مسائل زیادی دست و پنجه نرم می نمایند همچون حواس پرتی در کلاس و مدرسه، قطع کردن صحبت دیگران، عجول بودن و مواردی از این قبیل. حال فقط تصور کنید که گوشی هوشمند تا چه حد می تواند این مسائل را تشدید کند چون در فضای مجازی مرز خاصی وجود ندارد. پس حتما قبل از تهیه گوشی هوشمند کودک خود با مشاور مشورت کنید. اگر شرایط را مناسب دانستند و تصمیمتان برای خرید گوشی هوشمند کودک خود قطعی شد حتما به خاطر بسپارید که این نکات را به او خاطر نشان شوید:

  • از همان ابتدا به فرزند خود بگویید که نیاید تلفن همراهش هیچ رمز ورودی داشته باشد و یا اینکه باید رمز ورودش را حتما به شما بگوید تا کنترل شرایط آسان تر گردد.
  • حتما قبل از خرید گوشی به فرزندتان گوشزد کنید که باید بداند در طول روز در محدوده زمانی تعیین می تواند از گوشی همراه خود استفاده کند. به عنوان مثال فقط صبح ها یا مثلا در طول روز فقط 1 ساعت.
  • باید او بگویید که چه ساعاتی در طول روز نباید از گوشی خود استفاده کند. به عنوان مثال از 10 شب به بعد. حتما قبل از خواب کودکتان گوشی را کنار خود نگه دارید تا خواب فرزندتان بهم نریزد.
  • به کودکتان بیاموزید که نباید مداوم درخواست پول برای بسته های اینترنتی و یا شارژ و دیگر موارد کند. اندازه تعیینی از پول را همواره برای در نظر گرفتن اینترنت کودکتان در نظر بگیرید و اگر خرج از آن مقدار بالاتر رفت دیگر هزینه اضافی پرداخت نکنید.
  • برای کودک خود یک قاب و گلس با کیفیت بخرید و به او یادآور شوید که باید در حفظ آن ها کوشا باشد و به خوبی از آن ها مراقبت کند. بعلاوه به او بگویید که اگر قاب گوشی اش را خراب کند قاب دیگری در کار نیست. چون معمولا بچه ها علاقه زیادی به عوض کردن قاب گوشی خود دارند.
  • فرزندتان باید بداند که هنگامی که می خواهد از صفحه های مجازی و یا پیغام رسان ها استفاده کند باید کاملا زیر نظر شما باشد و بداند که شما دائما حق دارید که او را کنترل کنید.
  • برای او پاداش در نظر بگیرید؛ برای مثال اگر در طول روز کمتر از زمان تعیین شده از گوشی استفاده کرد، برایش کارت کوشش در نظر بگیرید و بعد از رساندن این کارت کوشش به تعداد تعیین، حتما هدیه قابل توجهی بخرید تا کودک را به دنیای واقعی نزدیک تر کند.

نکاتی که گفته شد کاملا کلی تلقی می شوند و حتما والدین مختلف به طریقه های مختلف با بچه ها خود حرف می زنند و این کاملا به رفتار شما با کودک و بعلاوه نحوه تربیت تان بستگی دارد. ولی توجه داشته باشید هر طوری که می خواهید نکته ها را به فرزند خود گوشزد کنید باید بدانید که در همان ابتدا همه چیز واضح و روشن باشد تا هنگامی که فرزندتان گوشی همراه خود را در اختیار گرفت، دیگر کنترل شرایط سخت و یا طاقت فرسا نگردد.

دکتر بابریک شرح می دهد: شما به بچه هاتان آموزش می دهید که در طول زمان تصمیم های خوبی بگیرند به طوری که در نهایت وقتی که به طور کامل مستقل شدند، بتوانید اعتماد کنید که آن ها به تنهایی تصمیم های خوب را خواهند گرفت و در نتیجه دیگر نگرانی خاصی وجود نداشته باشد.

نتیجه

همانطور که خرید گوشی برای یک کودک زمان درستی را می طلبد و باید شرایط مهیا باشد، تربیت بچه ها هم به همین شکل است. شما وقتی یک یا چند فرزند دارید، یعنی موظف هستید که از او مراقبت کنید تا از آب و گل رهایی پیدا کند. تربیت شما روی جامعه تأثیر می گذارد و در نتیجه نمی توانید مسأله تربیت را خیلی ساده در نظر بگیرید و به آن بی توجه باشید. گوشی هوشمند، شبکه های اجتماعی، اینترنت و… فوق العاده کاربردی، مفید و در بعضی مواقع نجات بخش هستند اما هر یک از آن ها باید در زمان و شرایط درستی مورد استفاده قرار بگیرند.

انتظار نمی رود کودک شما این موارد را از همان بدو کودکی بداند، انتظار نمی رود شما کار راحتی در فهماندن این مطالب به او داشته باشید، اما انتظار می رود تا جایی که می توانید برای کودک وقت بگذارید، او را به گردش و سرگرمی ببرید، به جای خرید لوازم مربوط به گوشی، برایش توپ، لوازم بازی تنیس و… بخرید تا او با انجام سرگرمی، سالم و سلامت باشد، نه اینکه منزوی گردد، سیب روحی و روانی ببیند، به محتوای نامناسب دسترسی داشته باشد و بسیاری موارد دیگر.

منبع: WCPO و Childmind

منبع: دیجیکالا مگ

به "چه زمانی باید برای کودک مان گوشی هوشمند بخریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه زمانی باید برای کودک مان گوشی هوشمند بخریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید