کاخ شونبرون پر هوادار ترین جاذبه دیدنی کشور اتریش

به گزارش فارس کلوب، در سال 1700 میلادی قصر با شکوه شونبرون (Schonbrunn) در کشور اتریش و شهر وین مرکز این کشور بنا گشت و ساخت و تکمیل آن تا 1960 به طول انجامید تا آن را به یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری اتریش و بعلاوه قاره سبز تبدیل کند. به طور کلی در شهر وین ، معماری خیره کننده آن که شونبرون از اواسط قرن 20 میلادی یکی از آن هاست، از سابقه کم نظیر فرهنگی، سنتی و تاریخی آن شهر خبر می دهد. شونبرون به طور دقیق در منطقه هیتزینگ (Hietzing) در قسمت غربی مرکز شهر وین ساخته شده است.

کاخ شونبرون پر هوادار ترین جاذبه دیدنی کشور اتریش

این بنای تاریخی از لحاظ زیبایی و سبک معماری به کار رفته در آن که به سبک باروک (Baroque)معروف است، در طول تاریخ همیشه توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب نموده است زیرا معتقدند این کاخ تحسین برانگیز ترین معماری را داراست که در آثار تاریخی اروپا به جای مانده است. البته قبل تر از ساخت این بنا در سال 1569، ماکسیمیلیان دوم (Maximilien) زمینی را در این منطقه خریداری کرد. ماکسیمیلیان دوم، امپراتور مقدس روم بوده است.

این کاخ دارای دیدنی های بسیار زیادی همانند باغ پریوی (Privy)، و یک خانه ییلاقی ساخته شده از سنگ مرمر با نام گلوریت (Gloriette) می باشد که در ارتفاع 60 متر از سطح زمین نهاده شده است.

کاخ شونبرون از سال های دورتر و حتی قبل از ساخت و تکمیل آن به شکل امروزی، از قصرهای اشراف زادگان اتریشی و مقر حاکمان وین بوده است. سبک معماری و سلایق به کار رفته در آن نشان دهنده علایق پادشاهان آن کشور است. امپراطور فرانس جوزف که بین سال های 1848 تا 1916 حاکم اتریش بود نیز در این قصر به دنیا آمد. وی تمام طول عمر خود را در این کاخ گذراند. بعد از فوت او این کاخ مقر حکوت تازه اتریش نهاده شد. از این رو تندیس ها و سازه های متعددی نیز از آن موقع ها در اطراف شونبرون به جای مانده است.

به همین جهت این کاخ در طول تاریخ سیاسی و فرهنگی اتریش نیز تاثیرات به سزایی داشته و بسیار مورد اهمیت بوده است. تعدادی از مهم ترین وقایع تاریخ اتریش نیز در این قصر رخ داده است. تا جایی که در سال 1996 در سازمان یونسکو به عنوان میراث دنیای اتریش به ثبت رسیده است و امروزه تعداد بازدیدکنندگان از آن به 3 میلیون نفر رسیده است.

معنای لغوی واژه شونبرون (Schonbrunn) در زبان های قدیم اتریشی به معنای چشمه زیبا می باشد. دلیل این نامگذاری هم این است که یک روز امپراتوری ماتیاس (Matthias)، امپراتور مقدس روم که برای شکار به این منطقه آمده بود، چشمه زیبایی را دید و این منطقه را شونبرون (schöner Brunnen) به معنای چشمه زیبا نامید.

شونبرون یک قرن بعد از امپراتوری ماتیاس با حمله ترک های عثمانی ویران شد. سپس در پی شکست عثمانی ها در سال 1683، معماری تازه کاخ به معمار مشهور اتریشی با نام فیشر فن ارلاش (Johann Bernhard Fischer von Erlach) سپرده شد.

این کاخ متشکل از تالار ها و سالن های زیبا و سلطنتی بسیاری می باشد که می توان از آن ها به موارد زیر اشاره نمود:

  • گریت گالری (Great Gallery) که سالن پذیرایی مهمانان محسوب می شده است و گفته شده که اوج زیبایی قصر در این سالن نهفته است.
  • اتاق والنات (Walnut Room) به معنی گردو که از آن به عنوان اتاق کنفرانس استفاده می شده است. همان طور که از عنوانش پیداست در دکور آن از چوب گردو استفاده شده است.
  • تالار آیینه ها با نام میرورز روم (Mirrors Room) که برای اولین بار شناخته شده ترین چهره موسیقی دنیا، موتزارت در آن به اجرا پرداخته است.

عموما این سالن ها مزین به پرده های مجلل، مبلمان های طلاکوب شده و فرش های قرمز هستند.

گفته شده معماری سالن اصلی این قصر از کف تا سقف برگرفته از آثار ارزشمند ایران و هند می باشد.

کاخ شونبرون بیش از1400 اتاق دارد و متشکل از باغ های بسیاری به مساحت 200 هکتار در اطراف می باشد که در قرن 18 ساخته شده اند و مردم بومی وین امروزه به عنوان تفرجگاه به ویژه در تابستان از آن ها استفاده می کنند. ورود به این محوطه باز به صورت رایگان می باشد. این مکان متشکل از مجسمه ها و تندیس های متعدد و زیبایی است. بعلاوه وجود تنوع بالای گل و گیاه در این باغ ها، آن جا را تبدیل به گلخانه ای بزرگ و بی نظیر نموده است تا آن جا که مردم اتریش مراسم های متعددی را سالیانه در این مکان برگزار می کنند.

سبک معماری به کار رفته در اتاق های کاخ شونبرون سبک روکوکو است و دیوارهای آن به رنگ سفید و طلاپوش تزیین شده اند. که البته گفته می شود از این تعداد اتاق تنها 40 عدد امکان بازدید برای عموم را دارند. نکته جالب در معماری به کار رفته در این کاخ این است که در بخش هایی از آن معماری ایرانی نیز به کار رفته است. به عنوان نمونه دیوار اتاق سی و دوم کاخ با مینیاتور ایرانی منقوش شده است.

باغ وحش وین در اتریش از دیگر جاذبه های دیدنی این کشور نیز در این کاخ واقع شده است. به گفته محققان این باغ وحش به وسیله یکی از پادشاهان و به درخواست دخترش ساخته شده تا حیوانات خود را در آن نگهداری کند که سپس با گذشت سالیان متمادی این مکان امروزه با 750 گونه جانوری تبدیل به بزرگ ترین باغ وحش وین و بعلاوه قدیمی ترین باغ وحش دنیا شده است.

پیشینه تاریخی کاخ شونبرون (Schonbrunn) به سال 1642 و بنا به درخواست همسر امپراطور فردیناند دوم بازمی شود و سپس در سال 1696 در پی عقب نشینی ترکان عثمانی قسمت های دیگر کاخ مانند باغ ها به درخواست آخرین ملکه خاندان هابسبورگ یعنی ماریا ترزیا به این مکان اضافه شد. در نهایت در سال 1918 چارلز اول به عنوان آخرین پادشاه این نسل، استعفا داد و بدین صورت حکومت 640 ساله خاندان هابسبورگ در اتریش به خاتمه رسید. امروزه ازاین کاخ تنها به وسیله دولت اتریش و هنگام دیدار با مقامات ارشد دیگر کشورها استفاده می شود. البته بازدیدکنندگان عمومی نیز می توانند در زمان های مشخصی از آن بازدید کنند. گردشگران بایستی جهت بازدید از داخل کاخ شونبرون، بلیط تهیه کنند.

به شما پیشنهاد می کنیم در سفر به وین بازدید از پرطرفدارترین جاذبه اتریش را از دست ندهید.

منبع: الی گشت

به "کاخ شونبرون پر هوادار ترین جاذبه دیدنی کشور اتریش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ شونبرون پر هوادار ترین جاذبه دیدنی کشور اتریش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید