پل ورسک ؛ پل پیروزی

به گزارش فارس کلوب، پل ورسک افتخارآفرین است. این را وقتی درک می کنید که زیر پل ایستاده باشید و حرکت قطار را رویش تماشا کنید.

پل ورسک ؛ پل پیروزی

چقدر محتمل است در زندگی تان از پُلی که دو دریا و دو بندر مهم، با هزاران کیلومتر فاصله، را به هم پیوند داده دیدن کنید؟ بله! احتمالش زیاد نیست. مازندارن گردی بدون توجه به پل تاریخی ورسک، سه خط طلا و راستا بی نظیر راه آهنی که از میان بکرترین نقاط جنگل و کوهستان می گذرد و چیزی کم خواهد داشت. راستا راه آهنی که گرداگرد کوه های البرز می پیچد، از کنار رود و اعماق جنگل می گذرد و به سمت مرکز ایران می آید، با عنوان راه آهن سراسری شمال- جنوب نیز شناخته می گردد و یکی از شاهکارهای راه سازی زمان خویش به شمار می رود.

پل وِرِسک را که در فهرست میراث ملی نیز به ثبت درآمده، پل پیروزی نیز نامیده اند. زیرا درماجرای جنگ دنیای دوم، پل ورسک و راستا راه آهن سراسری شمال- جنوب، نقش سرنوشت سازی برای برندگان جنگ بازی نموده اند. با مجله فارس کلوب همراه باشید تا با هم از پل تاریخی ورسک و سه خط طلا دیدن کنیم.

پل ورسک کجااست؟

پل ورسک در جاده فیروزکوه و روستای ورسک واقع شده است. از کنار جاده کاملا معین است. بعد از اینکه از سمت تهران، گردنه گدوک را رد کردید، کمی جلوتر به روستای ورسک می رسید. اگر سرتان را به سمت راست جاده بچرخانید، پل باشکوه ورسک را خواهید دید. می توانید از راستا راه آهن نیز خودتان را به ورسک برسانید. اما از آنجاکه قطارهای ساری یا گرگان به مقصد تهران، شب ها حرکت می نمایند، استفاده از قطار را به شما توصیه نمی کنیم. زیرا در تاریکی شب نه چشم اندازی پیدااست و نه می توانید از جاذبه های تاریخی و طبیعی دیدن کنید.

تاریخ پل ورسک

پل ورسک 80 سال قدمت دارد و در روزگاری ساخته شد که تجهیزات و ماشین آلات راهسازی مدرن وجود نداشت. این پل با ساده ترین امکانات موجود از جمله دریل دستی و دینامیت و با مصالحی از جمله شن شسته شده و سیمان به بهره برداری رسیده و در ساختنش از هیچ گونه فلزی استفاده نشده است. پل ورسک را پل پیروزی می گویند. چون در جنگ دنیای دوم که شوروی توسط آلمان هیتلری محاصره شده بود، یاری ها به وسیله این پل و خط آهن شمال- جنوب ایران به شوروی پیشین می رسید.

یک مهندس آلمانی پل ورسک را در زمان رضاشاه پهلوی ساخت. پل ورسک جزئی از مجموعه عظیم و بی همتای راه آهن تهران شمال است. این خط آهن صد ها پل و 95 تونل دارد و پل ورسک، باشکوه ترین قسمت این محور مواصلاتی استراتژیک به شمار می رود.

از زیباترین پل های دنیا

پل ورسک شاهکار مهندسی زمان خویش محسوب می گردد و در گروه زیباترین و باشکوه ترین پل های دنیا جای گرفته. این پل که کمتر از صد متر درازا دارد، دو کوه صخره ای عظیم و مرتفع را به همدیگر متصل می نماید. در دو سوی پل، تونلی در دل کوه حفر شده. به عبارتی قطار از درون تونل عبور می نماید، از پل ورسک می گذرد و مجدد به درون تونل بعدی می خزد.

سه خط طلا

سه خط طلا نیز به قسمتی از راه آهن تهران شمال گفته می گردد که برای کاهش شیب و افزایش قدرت لوکوموتیو، راستا راه آهن را به گونه ای طراحی نموده اند که سه بار دور تا دور کوه می پیچد و از درون تونل های پیاپی می گذرد و به دلیل اهمیت استراتژیک راه آهن سراسری شمال- جنوب، آن را با لفظ طلا نامیده اند.

نکات مهم در بازدید از سه خط طلا و پل ورسک

با این فرض که قرار است بعد از سفر شمال و هنگام بازگشت از پل ورسک و دیدنی های اطرافش بازدید کنید، این توصیه ها را بخوانید. هنگام بازگشت از قائمشهر که ابتدای جاده فیروزکوه واقع شده است به سمت تهران، اولین چیزی که نظرتان را جلب می نماید، کوه های جنگلی محدوده بین قائمشهر و شیرگاه خواهد بود. جنگل چای باغ در سمت چپ جاده واقع شده است. کمی جلوتر جنگل پلنگ دره را درست رو به روی ورودی شهر شیرگاه خواهید دید. از شیرگاه تا پل سفید آنچه خواهید دید چشم انداز جنگلی بسیار زیبایی است. پس از عبور از پل سفید، در سمت چپ خود در دل کوه، غاری طاقی شکل و باشکوهی خواهید دید. این اثر ملی، همان غار اسپهبد خورشید است که درونش قلعه، آتشکده، حمام، تنور، برج و آب انبار از جنس سنگ و ساروج دارد. راستا دسترسی به آن جاده ای فرعی است و فتح کردنش احتیاج به تجهیزات کوهنوردی دارد.

قلعه کنگلو را ببینید

قلعه مشهور کنگلو را نیز می توانید نزدیک ایستگاه راه آهن سوادکوه بر فراز تپه ای ببیند. پس از عبور از سوادکوه، به محدوده رودبار اوریم می رسید. بنای یادبود کشته شدگان راه آهن و یک کلیسای بسیار کوچک که متعلق به کارگران خارجی در زمان ساخت راه آهن بوده، در این روستا وجود دارد. کمی جلوتر به روستای ورسک و پل معروف آن می رسید. درست کنار تونل، راستا دسترسی به پل ورسک قرار گرفته. از این راستا بالا بروید تا به زیر پل برسید و ابهت پل را از نزدیک ترین فاصله ببینید.

از آبشار ورسک هم دیدن کنید

زیر پل رودخانه کوچکی در جریان است. اگر راستا رودخانه را ادامه دهید، حدود 700 متر جلوتر، به یک دوراهی می رسید. راستا دست راست به آبشار ختم می گردد. راستا دست چپ را اگر ادامه دهید به مقبره مهندس سازنده پل خواهید رسید. احتیاجی به تهیه بلیت ندارید. فقط باید حدود 5 هزار تومان بابت پارکینگ خودروی تان بپردازید. این راستا پیاده روی آسانی به شمار می آید و احتیاج به تجهیزات خاصی ندارد. به جاده برگردید و به سمت فیروزکوه حرکت کنید.

بعد از گذشتن از تونل ورسک، بهترین چشم انداز سه خط طلا دیده می گردد. راستا آهن را که سه دور پیرامون کوه پیچیده شده و از تونل های زیادی می گذرد را با چشم دنبال کنید. جاده را پیش بگیرید تا به گدوک برسید. در گردنه گدوک، سمت چپ جاده مغازه کوچکی را می بینید که دوغ و آش عرضه می نماید. پیشنهاد می کنیم از آش گدوک بخورید و دوغش را به عنوان سوغات با خودتان به تهران ببرید. در هوای خنک گردنه، آش داغ می چسبد.

منبع: پیام دلتا

به "پل ورسک ؛ پل پیروزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل ورسک ؛ پل پیروزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید