تصمیمات IOC برای المپیک های آینده و احتیاج به تغییر نگاه به ورزش

به گزارش فارس کلوب، دکتر محمد مرادی کارشناس حوزه مدیریت ورزش در یادداشتی به اهمیت مهندسی مجدد و نگاه نو به رشته های ورزشی فعال در کشورمان پرداخته است. در این یادداشت به تصمیمات نو کمیته بین المللی اشاره و بر اهمیت برنامه ریزی و نگاه بلندمدت در حوزه ورزش تاکید شده است.

تصمیمات IOC برای المپیک های آینده و احتیاج به تغییر نگاه به ورزش

در این یادداشت آمده است: در خبرها آمده بود کمیته بین المللی المپیک سه رشته را از فهرست رشته های تضمین شده برای بازی های المپیک 2028 لس آنجلس خارج نموده است.

با آنالیز اسامی این سه رشته و نگاهی به سوابق موجود و تصمیمات کمیته بین المللی المپیک در یک دهه گذشته به این نکته پی می بریم که نوع نگاه در بالاترین ساختار ورزش جهان در حال تغییر می باشد و تمرکز این سازمان بزرگ جهانی با شیبی ملایم از رشته های سنتی به سمت رشته های مدرن و مهیج در حال تغییر می باشد.

در آخرین جلسه هیات اجرایی کمیته بین المللی المپیک، سه رشته به فهرست رشته های تضمین شده در بازی های المپیک 2028 لس آنجلس وارد و سه رشته از این فهرست خارج شدند.

بنا بر اعلام ioc رشته های اسکیت بورد، موج سواری و ورزش های صعودی قرار است به برنامه اصلی المپیک 2028 لس آنجلس اضافه شوند اما بوکس، وزنه برداری و پنج گانه مدرن از فهرست ورزش های تضمین شده برای بازی ها حذف شده اند تا طی ماه های آینده راجع به آنها تصمیم گیری گردد.

این تحلیل زمانی به واقعیت نزدیک تر به نظر می رسد که نوع تصمیمات کمیته اجرایی ioc در چند سال گذشته نیز بر همین اساس و مبنا شکل گرفته است

تذکرات متعدد به فدراسیون های بین المللی رشته های سنتی و قدیمی در کنار حمایت از رشته هایی همانند برکینگ و پارکور که در نهایت منجر به المپیکی شدن برکینگ و ورود این رشته به المپیک پاریس شد نشان از مدل حکمرانی تازه و متفاوت در عرصه بین المللی ورزش و در رأس آن کمیته بین المللی المپیک دارد...

بخواهیم یا نخواهیم جهت ورزش قهرمانی در جهان در حال تغییرات جدی می باشد و در چشم بر هم زدنی این سالها نیز سپری می شوند و شاهد پوست اندازی رشته های المپیکی خواهیم بود.

موفقیت در عرصه بین المللی ورزش و رویدادهای بزرگ ورزشی برنامه های بلندمدت را طلب می نماید. برنامه هایی که شاید در سال های اخیر به آن کم توجه بوده ایم و امروز تاوان آن را می دهیم! به نظر می رسد تا دیر نشده باید فکری نو در اندازیم و چاره ای کارآمد بیندیشیم.

تمرکز بر تعداد محدودی از رشته ها به منظور افتخارآفرینی در رویدادهای معتبر بین المللی و به اهتزاز درآوردن پرچم سه رنگ کشورمان دیر یا زود بازخورد تصمیمات اشتباه مان را به ما ارائه خواهد داد. همانطور که تا به امروز نیز اینچنین بوده است.

پر واضح است که احتیاج به سازماندهی تازهی در این خصوص احساس می گردد. برنامه ریزی به منظور حمایت از رشته هایی همانند پارکور، اسکیت بورد و سایر رشته های مدرن و مهیج؛ شاید در قالب کمیته ای تحت عنوان : کمیته رشته های مستعد!

منبع: خبرگزاری مهر

به "تصمیمات IOC برای المپیک های آینده و احتیاج به تغییر نگاه به ورزش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصمیمات IOC برای المپیک های آینده و احتیاج به تغییر نگاه به ورزش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید