حشره عجیبی که منقرض نشد!، عکس

به گزارش فارس کلوب، زومیت نوشت: حشره ای که مهندس زیست بوم لقب گرفته و سال ها پیش تصور می شد منقرض شده، بازگشتی خیره کننده داشته است و به زودی به طبیعت بکر باز خواهد گشت.

حشره عجیبی که منقرض نشد!، عکس

خرچنگ درختی یا چوبک جزیره لرد هاوو حشره ای از راسته چوبک سانان است که در سال 1920 گمان می رفت منقرض شده است؛ اما در سال 2001 در اتفاقی شگفت انگیز دوباره کشف شد. این گونه که اکنون فقط 20 تا 30 عضو از آن در طبیعت به جای مانده است، در جزیره لرد هاوو، بین استرالیا و نیوزیلند زندگی می نماید و وجود متزلزل خود را به رخنمونی آتشفشانی و تقریباً عمودی به نام هرم بال وابسته می بیند.

اکنون به گزارش ساینس آلرت، باغ وحش سن دیگو در کالیفرنیای آمریکا از بازدیدنمایندگان دعوت می نماید تا این جانداران استرالیایی بازگشته از انقراض را از نزدیک تماشا نمایند.

هرم بال که مستعد رویدادهای آب وهوایی فاجعه بار و رانش زمین است، مکان امنی برای گونه های درمعرض خطر انقراض نیست. در این منطقه تنها یک گونه گیاه خوراکی معروف به درخت چای برای تغذیه خرچنگ درختی وجود دارد. تاک های مهاجم، درختچه های درخت چای را احاطه می نمایند و از آنجایی که ریشه هایشان خاک را روی صخره ها نگه می دارد، نمی توان آن ها را به طور کامل از بین برد.

زیستگاه کنونی خرچنگ های درختی مکان امنی برای این گونه درمعرض خطر انقراض نیست

درنتیجه، چندین باغ وحش در سراسر دنیا در کوشش هستند تا خرچنگ های درختی آسیب پذیر را به معنای واقعی کلمه از لبه صخره پایین بیاورند.

تنها 20 تا 30 خرچنگ درختی در سراسر دنیا وجود دارد.

پیج هوورث، حشره شناس باغ وحش سن دیگو می گوید: نزدیک کردن مهمانان به این گونه نادر و نمادین راهی عالی به منظور افزایش آگاهی در خصوص حیوانات کمتر شناخته شده ای است که دنیا را اداره می نمایند. بی مهرگان از بسیاری جهات مانند گرده افشانی، تجزیه و تبدیل شدن به غذا برای دیگر حیوانات، زندگی را برای همه ما امکان پذیر می نمایند.

حشرات چوبک سان جزیره لرد هاوو، زمانی روی شاخه های انجیر خلیج مورتون (انجیر برگ درشت) و درختان چای پشمی (لپتسپرمم اسکپاریوم) گرد هم جمع می شدند؛ اما این حشره چاق وچله که به میزان کف دست است، در زمان تهاجم موش ها در سال 1918، به وعده غذایی بسیار مناسبی برای آن ها تبدیل شد.

موش های نجات یافته از بقایای کشتی های غرق شده با خوردن خرچنگ های درختی دلی از عزا درآوردند و آنقدر تکثیر شدند که دیگر هیچ چوبک سانی به جا نماند. موش ها بعلاوه گونه های بومی بیشتر ازجمله 5 نوع پرنده، دو نوع گیاه و 12 بی مهره دیگر را از بین بردند.

پس از اینکه در سال 1920 دیگر هیچ خرچنگ درختی زنده ای در جزیره مشاهده نشد، این حشره در سال 1986 منقرض اعلام شد؛ اما شایعات مربوط به دیده شدن مدفوع این حشرات و پوست اندازی آن ها که به وسیله کوهنوردان در سال 1960 مطرح شد، خاتمه پناهگاه مخفی این حشرات را در یک صخره دریایی آتشفشانی در 23 کیلومتری جزیره آشکار کرد.

انیمیشن کوتاه استیکی (Sticky) ساخته جیلی رز، سرگذشت باورنکردنی خرچنگ درختی، ازجمله روایت دست اول از کشف مجدد آن در هرم بال را به تصویر می کشد. با وجود تعداد بسیار کم خرچنگ های درختی در چنین مکان متروکه ای، بقای باورنکردنی آن ها احتمالاً ناشی از توانایی حشرات ماده در تولیدمثل از راه بکرزایی بوده است.

محققان مردد بودند که با جابه جا کردن خرچنگ های درختی، این حشرات را بیشتر در معرض خطر قرار دهند؛ اما یک تیم نجات در سال 2003 با موفقیت توانست چهار خرچنگ درختی را برای آغاز برنامه تولیدمثل از این جزیره خارج کند.

موش های مهاجم در اوایل قرن بیستم خرچنگ های درختی و شماری از گونه های دیگر را به ورطه انقراض کشاندند

باغ وحش های ملبورن، بریستول (که اکنون بسته است) و سن دیگو، هرسه با هم جمعیتی نزدیک به هزار عدد از این حشرات را در محدوده خود نگه داری می نمایند. از سال 2019 تا به امروز کوشش گسترده ای برای ازبین بردن موش ها با یاری سگ های موش یاب در جزیره لرد هاوو درحال انجام است. تجدید حیات باورنکردنی حیات وحش منحصربه فرد جزیره، از حلزون های خاکی درمعرض انقراض تا یلوه لرد هاوو را دربر می گیرد.

هنک باور، ساکن جزیره لرد هاوو می گوید: آنچه آشکار می گردد، رنسانسی اکولوژیکی است. درخت انگوری وجود دارد که نمی دانستیم میوه آن چگونه است. مردم از حشرات عکس می گیرند و به موزه استرالیا می فرستند و می گویند که فقط سه مورد از آن ها را ثبت نموده ایم؛ ولی ما صدها مورد از آن ها را می بینیم. همه چیز گل می دهد، گیاهان گل می دهند و ما فرشی از نهال را می بینیم.

باغ وحش ها امیدوارند که جمعیت درحال رشد خرچنگ های درختی برای بازگرداندن این حشرات به خانه های جزیره ای (البته پس از ایمن شدن و خالی شدن جزیره از موش ها) مورد استفاده قرار گیرد.

نیکولاس کارلیل، بوم شناس دولت از استان نیو ساوت ولز می گوید خرچنگ درختی زمانی تبدیل نماینده اصلی بقایای آلی بود و به عنوان مهندس زیست بوم در اکولوژی جزیره، افزایش غنا و سرعت بخشی به بازیافت مواد مغذی نقش مهمی داشت. این حشرات درحال حاضر قطعه گم شده ای از پازل هستند و تماشا آن ها در آینده در جنگل فوق العاده خواهد بود.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "حشره عجیبی که منقرض نشد!، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حشره عجیبی که منقرض نشد!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید