حکایت پیدا شدن جسد در بزرگ ترین گورستان شهرری ، مزار تختی، دهخدا، فروغی، مؤذن زاده و پهوان شجاعت اینجاست

به گزارش فارس کلوب، شکل گیری بزرگ ترین گورستان شهرری و دومین گورستان بزرگ تهران حکایت جالبی دارد؛ حکایت پیدا شدن جسد سالم شیخ صدوق در زمین های کشاورزی ری!

حکایت پیدا شدن جسد در بزرگ ترین گورستان شهرری ، مزار تختی، دهخدا، فروغی، مؤذن زاده و پهوان شجاعت اینجاست

نام گورستان ابن بابویه، برگرفته از نام محمدبن علی بن بابویه معروف به شیخ صدوق، یکی از فقها و دانشمندان شیعه، است. براساس گزارش ها و مستندات تاریخی، پیش از زمان ناصرالدین شاه، گورستان ابن بابویه کشتزار و باغ بسیار وسیعی بوده است.

قصه های خواندنی تهران را در اینجا ببینید

آرامگاه شیخ صدوق در گذر زمان و در اثر وقایعی چون حمله مغولان و جنگ های خوارزمشاهیان و تیموریان و نیز عوامل طبیعی چندین بار ویران شد و به همین علت سال ها در دل خاک پنهان بود تا اینکه در دوره ناصرالدین شاه جسد سالم او را یافتند و هویتش به وسیله سنگ قبری که نزدیک جسد قرار داشت معلوم شد.

پیکر از آن شیخ صدوق بود که بیش از 800 سال پیش درگذشته بود و از این رو بی درنگ بقعه شیخ صدوق را بر آن مزار احداث می نمایند. به مرور گورستان ابن بابویه در کنار مزار او شکل گرفت و در دل خاک خود بسیاری از مشاهیر و بزرگانی از دنیای ورزش، سیاست و ادبیات ایران را جای داد.

پس از برپایی بقعه شیخ صدوق، افراد زیادی در اطراف آن به خاک سپرده شدند و مقبره های بزرگ و باشکوهی هم اطراف آن احداث شد. از افراد مشهوری که در این قبرستان دفن شده اند می توان به غلامرضا تختی، علی اکبر دهخدا، محمدعلی فروغی، پهلوان سید حسن شجاعت، رحیم مؤذن زاده اردبیلی، رجبعلی خیاط، حسین بهزاد و ... اشاره نمود. این گورستان تاریخی با وسعتی به مقدار 10 هکتار در 5 دی ماه سال 75 با شماره ثبت 1816 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "حکایت پیدا شدن جسد در بزرگ ترین گورستان شهرری ، مزار تختی، دهخدا، فروغی، مؤذن زاده و پهوان شجاعت اینجاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حکایت پیدا شدن جسد در بزرگ ترین گورستان شهرری ، مزار تختی، دهخدا، فروغی، مؤذن زاده و پهوان شجاعت اینجاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید