خبرنگاران تاثیر متقابل ورزش و کرونا در دوران همه&zwnjگیری

به گزارش فارس کلوب، بیرجند - خبرنگاران - یک سال از همه گیری بیماری کووید 19 در دنیا و ایران می گذرد و این بیماری جنبه های مختلف زندگی، نحوه رفتار و فعالیت های اجتماعی را دستخوش تغییرات زیادی نموده که و ورزش به عنوان یک فعالیت اجتماعی و فردی نیز از این همه گیری مصون نمانده است.

خبرنگاران تاثیر متقابل ورزش و کرونا در دوران همه&zwnjگیری

به گزارش فارس کلوب شیوع این ویروس در عرصه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی تاثیرات بسیار زیادی گذاشته و عرصه ورزش نیز بی تاثیر از همه گیری کرونا نبوده است با شیوع این ویروس بسیاری از باشگاه های ورزشی تعطیل، مسابقات ورزشی لغو و در بزرگترین حالت نیز المپیک 2020 توکیو ژاپن نیز یکسال به تعویق افتاد.

بسیاری از مشاغل مرتبط با ورزش نیز ضررهای مادی زیادی متحمل شده اند تعطیلی چندین ماه باشگاه های ورزشی بسیاری از مستاجرین و مالکان آنها نه تنها درآمد خاصی نداشته اند بلکه بسیاری از هزینه های جاری را پرداخت می نمایند که توجه بیشتر دولت را به این عرصه می طلبد.

از آنجا که بسیاری از برنامه های روزمره ما در طی شیوع ویروس کرونا محدود شده است و توسط دولت ها از از بسیاری از افراد سالم درخواست می گردد که در خانه خود در قرنطینه بمانند و ماندن در خانه برای مدت طولانی می تواند یک چالش مهم برای کاهش تحرک بدنی افراد جامعه باشد.

اما همانطور که کرونا بر ورزش و فعالیت های ورزشی تاثیر منفی گذاشته عکس آن فعالیت های ورزشی مناسب در این دوران بر ارتقای سلامت فردی و اجتماعی برای مبارزه با کرونا بسیار اثرگذار است.

رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان خوسف گفت: بی تحرکی و سطح پایین فعالیت بدنی می تواند تأثیرات منفی بر سلامتی، رفاه و کیفیت زندگی افراد داشته و ماندن در خانه نیز می تواند باعث افزایش استرس افراد شده و سلامت روان آنها را تهدید کند.

فاطمه چهکندی نژاد اضافه نمود: ورزش منظم می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماریهایی مانند دیابت نوع 2، بیماریهای قلبی و سکته یاری کند و با شیوع بیماری کرونا و کاهش میزان ورزش توسط مردم می تواند مسائل جدی ایجاد کند.

وی گفت: سازمان بهداشت جهانی در توصیه های خود به ورزش در دوران کرونایی و بر اساس دستورالعمل ها و آیین نامه ها توصیه می نماید بصورت هفتگی حدود 150 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط یا 75 دقیقه با شدت زیاد یا ترکیبی از این دو داشته باشند.

این کارشناس ارشد مدیریت ورزشی گفت: با ورزش مواد شیمیایی مانند سروتونین و اندورفین در مغز آزاد می شوند که برای خلق و خوی افراد بسیار مناسب است و همچنین می تواند منجر به خواب بهتر و افزایش انرژی گردد.

وی ادامه داد: از آنجا که بسیاری از برنامه های روزمره افراد در طی شیوع ویروس کرونا محدود شده است توصیه های ستاد مدیریت بیماری کرونا در مورد ماندن در خانه برای مدت طولانی نیازمند برنامه ریزی مدون برای اجرای برنامه های ورزشی در خانه است.

وی گفت: توصیه می گردد با استفاده از برنامه های ورزشی برخط و همچنین مشورت با مشاورین این عرضه ضمن شناسایی فعالیت های بدنی مورد علاقه، تجربیات خود را با دیگران به وسیله فضاهای مجازی به اشتراک بگذاریم.

رییس اداره ورزش و جوانان خوسف ادامه داد: بسیاری از پویش های ورزشی در فضاهای مجازی توسط هیات های ورزشی تشکیل شده است که ضمن آموزش تمرین های ورزشی مخصوص منزل می تواند به ایجاد روحیه، نشاط و امید ورزشی در خانه یاری کند.

وی گفت: در دوران قرنطینه خانگی برای افزایش سیستم ایمنی بدن باید ورزش بصورت منظم توسط افراد پیگیری گردد.

چهکندی نژاد اضافه نمود: با توجه به توصیه های اجرا شده برای ماندن در خانه بهترین گزینه اجرای برنامه ها ورزشی متناسب با منزل می باشد و اگر که به هر دلیلی در خارج از منزل مجبور به اجرای برنامه های ورزشی هستیم بهتر است دستورالعمل های ابلاغی از جمله رعایت فاصله اجتماعی با دیگران را رعایت کنیم.

وی گفت: فعالیت بدنی و ورزش در مبتلایان به ویروس کرونا باید با نظر مشورت پزشک معالج صورت گیرد.

وی گفت: با همکاری مردم و رعایت دستورالعمل های ابلاغی امیدواریم به زودی شاهد از بین رفتن این بیماری منحوس باشیم تا برنامه های ورزشی پرشورتر از گذشته برگزار گردد.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی هم قبل از این در گفت و گو با خبرنگار فارس کلوب اظهار داشت: باشگاه های ورزشی استان در مدت 10 ماه که از شیوع ویروس کرونا می گذرد، 26 میلیارد تومان خسارت دیدند.

حسن عزیزی اضافه نمود: باشگاه های ورزشی از جمله مکان هایی هستند که شیوع ویروس کرونا، آنها را تحت تاثیر قرار داد و برای مدتی تعطیل شدند.

وی بیان نمود: باشگاه های ورزشی از زمان شیوع کرونا، خسارت های اقتصادی زیادی را متحمل شدند و درآمد مالکان این باشگاه ها و مربیان ورزشی به شدت کاهش و بعضی اماکن به صفر رسید.

عزیزی با بیان اینکه اقداماتی را برای جبران خسارات باشگاه های ورزشی در دستور کار قرار دادیم، اضافه نمود: با رایزنی با بانک های مختلف یک بسته 400 میلیون تومانی تسهیلات با نرخ های بازپرداخت متفاوت از قرض الحسنه تا 18 درصد را آماده کردیم و بعضی از باشگاه های خسارت دیده را برای دریافت این تسهیلات معرفی کردیم.

در خراسان جنوبی، بنابر اعلام اداره کل ورزش و جوانان استان، 216 باشگاه خصوصی ورزشی وجود دارد که 92 درصد این باشگاه ها مستاجر هستند و یک هزار و 124 شغل زیرمجموعه خود را ایجاد نموده اند.

تا به امروز یک میلیون و 100 هزار و 818 بیمار مبتلا به بیماری کووید 19 در کشور شناسایی شده و شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به 51 هزار و 949 نفر رسیده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران تاثیر متقابل ورزش و کرونا در دوران همه&zwnjگیری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تاثیر متقابل ورزش و کرونا در دوران همه&zwnjگیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید