رکورد تفکیک زباله در شرق تهران شکست ، راه اندازی 3 هایپرپسماند در یک منطقه

به گزارش فارس کلوب، چندی پیش سومین هایپرپسماند شرق تهران با شعار پسماند خشک از شما، کالاهای آشپزخانه از ما در تکه هشتم مرکز و ضلع جنوب میدان هفت حوض افتتاح شد.

رکورد تفکیک زباله در شرق تهران شکست ، راه اندازی 3 هایپرپسماند در یک منطقه

فارس کلوب - پریسا نوری: به گفته مدیر اداره پسماند منطقه 8، جانمایی خوب این غرفه و ارائه کالاهای متنوع با قیمت مناسب، موجب استقبال شهروندان از غرفه و در نتیجه افزایش آمار تفکیک زباله در این منطقه از مرکز شده است. برای اطلاع از کم و کیف فعالیت هایپرپسماند پیروز منطقه 8 به این مرکز سر زدیم.

خواندنی های بیشتر را اینجا دنبال کنید

از سرویس قابلمه تا دستگیره

کانکس بزرگ هایپرپسماند منطقه8 در پیاده رو خیابان آیت شمالی، بعد از میدان هفت حوض، قرار گرفته است؛ جایی که به دلیل فراوانی مغازه های فروش پوشاک به راسته تجاری شرق تهران معروف است. روی بدنه کانکس بنرهایی با موضوع تفکیک زباله نصب و فضای داخل در دو طرف قفسه هایی تعبیه شده که روی آن ها انواع لوازم آشپزخانه، از سرویس قابلمه های استیل و تفلون گرفته تا دستگیره های پارچه ای و ظروف شیشه ای و پلاستیکی و گوشت کوب، قرار گرفته است. جدول قیمت گذاری پسماند خشک مصوب سازمان مدیریت پسماند شهرداری هم روی دیوار و مقال چشم مراجعه کنندگان نصب شده است.

به جای زباله، کالای آشپزخانه می برم

ساعت 10 صبح است و حدود یک ساعت از شروع فعالیت این مرکز گذشته که خانم میانسالی با یک کیسه پر از بطری های پلاستیکی و قوطی های فلزی نوشابه از راه می رسد. مسئول غرفه بعد از وزن کشی کیسه را در انباری پشت سرش که محل انباشت پسماند است می گذارد و با ماشین حساب عددی را جمع می زند و چیزی در دفتر حساب مشتریان می نویسد. سپس رو به او می گوید: خانم غفاری این ماه حسابتان 46 هزار تومان شده، اگر می خواهید در ازایش کالا ببرید.

در حالی که خانم غفاری به طرف قفسه های کالا می رود، سر صحبت را با او باز می کنیم و از چرایی مراجعه اش به این غرفه می پرسیم. او می گوید: از وقتی غرفه هایپرپسماند در این محله باز شده زباله های خشک را در خانه جدا می کنم و چند روز یک بار برای تحویل به اینجا می آورم و تقریبا ماهی یک بار در ازای زباله ها، کالاهای آشپزخانه می گیرم.

او ادامه می هد: البته قبلا هم پلاستیک فلز، کاغذ و همه جور زباله خشک را جمع می کردم و به ماشین های ملودی می دادم ولی گاهی که خانه نبودم یا متوجه صدای ملودی نمی شدم، ناچار آنها را کنار مخازن زباله می گذاشتم، اما حالا با افتتاح این مرکز پسماند کارم آسان شده است.

یکی دیگر از مراجعان بانوی جوانی است که در ازای تحویل یک کیسه اسباب بازی شکسته و شیشه نوشابه و قوطی فلزی یک دست لیوان شیشه ای می خرد. او که معتقد است جانمایی مناسب غرفه در یک نقطه پر رفت وآمد و تنوع لوازم ارایه شده در آن باعث تشویق شهروندان به تفکیک پسماند شده می گوید: قبلا همه زباله ها را دور می ریختم اما از وقتی که در ازای ارایه آنها وسایل آشپزخانه می گیرم، انگیزه ام برای تفکیک زباله خشک زیاد شده است.

500 مشتری ثابت داریم

در مدتی که در هایپرپسماند منطقه 8 بودیم متوجه شدیم اغلب مراجعه کنندگان به این مرکز زنان و مردان مسن هستند. مسئول غرفه با تایید این موضوع ادامه می دهد: جوان ها صبح سر کار هستند و عصرها به اینجا می آیند و گاهی به قدری سرمان شلوغ می شود که مراجعان ناچارند در صف بایستند.

او با اشاره به دفاتری که حساب و کتاب مشتری ها را در آنها نوشته، می افزاید: حدود 500 مشتری ثابت داریم که نام و کد اشتراکشان را در دفتر یادداشت کرده ایم و بقیه مشتری هایمان گذری هستند. این را می گوید به سراغ مراجعانی می رود که با کیسه های و جعبه هایی پر از زباله خشک از راه رسیده اند و منتظر وزن کشی هستند.

لطفا عکس نگیرید!

در میان مراجعان غرفه زن و شوهری از صندوق عقب خودرویشان چندین گونی و کیسه بزرگ پر از زباله خشک بیرون می کشند و به مسئول غرفه می سپارند. با آنها صحبت می کنیم تا اجازه بگیریم عکسشان را بگیریم و گفت وگوی کوتاهی داشته باشیم که مخالفت می کنند و می گویند: تفکیک زباله کار خوبی است، اما دلمان نمی خواهد آشناها باخبر شوند چون ممکن است فکرهای دیگری کنند.

راه اندازی 4 مرکز تفکیک پسماند در منطقه

عرضه کالا و لوازم آشپزخانه در ازای تحویل پسماند خشک از شهروندان، از جمله طرح هایی است که در چشم انداز برنامه سوم توسعه شهری و با هدف تفکیک پسماند از مبدا و تسریع فرایند بازیافت در منطقه ها مختلف مرکز اجرایی شده است. محمد رفیعی رییس اداره پسماند شهرداری منطقه 8 با بیان این موضوع می گوید: بر اساس این طرح یک مرکز گلماند (دریافت گل و گلدان به ازای تحویل پسماند خشک) و 3 هایپرپسماند (دریافت کالا و لوازم آشپزخانه به ازای تحویل پسماند خشک) در منطقه به بهره برداری رسیده تا با ارایه خدماتی متناسب با نیاز شهروندان، آنها را به تفکیک پسماند از مبدا تشویق کنند.

جمع آوری 29 تن زباله خشک در ماه

رییس اداره پسماند شهرداری منطقه 8 دلایل استقبال شهروندان از غرفه هایپرپسماند منطقه را اینطور برمی شمارد: آموزش مستمر و هدفمند شهروندان از طریق کارشناسان اداره پسماند، جانمایی هایپرپسماند در میدان هفت حوض به دلیل تردد شهروندان و همچنین ارایه اقلام آشپزخانه و توجه به نیاز خانم های خانه دارکه متولی اصلی تفکیک زباله از مبدا هستند باعث پیروزیت این غرفه شده به طوری که روزانه 400 کیلوگرم پسماند خشک در این غرفه جمع می شود.

رفیعی درباره رشد چشمگیر تفکیک پسماند این منطقه در ماه های اخیر می گوید: اندازه پسماند خشک جمع آوری شده در غرفه های منطقه8 به 29 تن در ماه رسیده که 12 درصد از زباله های این منطقه را تشکیل می دهد.

او می افزاید: با توجه به اینکه منطقه 8 جزو منطقه ها کوچک و کحم جمعیت مرکز است، این رقم عدد قابل توجهی است و به نوعی رکوردشکنی محسوب می شود، اما در چشم انداز برنامه ها و فعالیت های آینده این اداره تلاش می کنیم در ماه های آینده آن را افزایش بدهیم.

منبع: همشهری آنلاین

به "رکورد تفکیک زباله در شرق تهران شکست ، راه اندازی 3 هایپرپسماند در یک منطقه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رکورد تفکیک زباله در شرق تهران شکست ، راه اندازی 3 هایپرپسماند در یک منطقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید