فاکتورهای مهم برای موفقیت در صنعت مرغداری

به گزارش فارس کلوب، در حوزه کشاورزی و دامپروری، پرورش مرغ را می توان یکی شاخه های بسیار مهم این صنعت نام برد. چرا که مصرف روزانه گوشت و تخم مرغ دائما در حال رشد بوده و تقاضا برای این محصولات همواره وجود دارد. به همین منظور تعداد واحدهای مرغداری زیادی در استان های مختلف کشور با خرید تجهیزات و لوازم مرغداری و با به کار گیری سیستم های پیشرفته مشغول به فعالیت می باشند.

فاکتورهای مهم برای موفقیت در صنعت مرغداری

لازمه پیروزیت در این عرصه استفاده از تجهیزات به روز و سازگاری مرغداری با سیستم های مدرن فراوری و برداشت میباشد که متأسفانه هنوز تعداد قابل توجهی از واحدهای فراوری بنا به مسائل مالی به شیوه سنتی فعالیت میکنند. در ادامه این نوشتار به توضیح پارامترهای مهم برای تبدیل شدن به یک مرغدار پیروز پرداخته شده است.

پیش احتیاجهای پیروزیت در صنعت مرغداری

صنعت مرغداری از جمله مشاغلی است که احتیاج به سرمایه و وقت بیشتری دارد. البته راه اندازی مزارع و گله های پرورشی کوچک آنچنان احتیاج به سرمایه زیاد ندارد ولی احداث یک سالن مرغداری با ظرفیت فراوری چند صد هزار قطعه، سرمایه زیادی می طلبد.

برای پیروزیت در این صنعت مهمترین فاکتورها شامل برنامه ریزی صحیح و اصولی و به کار گیری روش ها جدید مدیریتی، استفاده از تجهیزات به روز، توجه به بهداشت و رعایت آن در تمام دوره، واکسیناسیون به موقع، تهیه آب و دان تمیز، کاهش و مدیریت استرس جوجه ها، توجه به جزئیات و کوشش و پشتکار میباشد.

در مرغداری های گوشتی طول هر دوره فراوری معمولا 1000 ساعت بوده که در تمام این دوره باید به خوراک و آب آشامیدنی جوجه ها و دما، رطوبت، تهویه و بهداشت سالن بسیار اهمیت داده گردد. هر گونه کوتاهی و ندانم کاری در این زمینه باعث از دست رفت وقت و سرمایه خواهد شد.

مهترین لوازم مورد استفاده در مرغداری ها

امروزه پیشرفت علم، صنایع مختلفی را تحت تأثیر قرار داده و بر بازدهی فراوری به شدت افزوده است. صنعت مرغداری نیز در این زمینه بی نصیب نبوده و دچار تغییر و تحولات اساسی شده است. بعنوان مثال در گذشته پرورش مرغ به شیوه سنتی و بر روی بستر انجام میگرفت. اما امروزه سیستم های بسیار پیشرفته همچون قفس اتوماتیک برای این منظور طراحی شده اند.

در سالن های مرغداری استفاده از انواع آبخوری و دانخوری طیور ضروری بوده و برای این منظور از انواع سیستم های دستی و یا اتوماتیک بهره گرفته میگردد. معمولا آبخوری و دانخوری اتوماتیک به دلیل سهولت و کنترل راحت خوراک طیور بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند.

از جمله مهمترین سیستم های آبخوری اتوماتیک می توان به آبخوری نیپل اشاره کرد. همچنین دانخوری های اتوماتیک بشقابی نیز برای دسترسی ساده و راحت مرغ ها به دان در مرغداری ها بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد. خطوط آبخوری و دانخوری مرغداری با توجه به سن و قد جوجه ها و به یاری تجهیزات محل مرغداری در داخل سالن راه اندازی میگردد.

همچنین تجهیزات پیشرفته دیگری نیز برای فراوری و انتقال دان مرغ در مرغداری ها مورد استفاده قرار میگیرد. از این دست تجهیزات می توان به دستگاه آسیاب میکسر و بالابر اشاره کرد. این دستگاه ها برای فراوری کنسانتره دامی و دان مرغ کاربرد دارند و بیشتر مرغداران برای کاهش هزینه های فراوری از این سیستم ها استفاده میکنند. زیرا هزینه خرید دان آماده مرغ در بیشتر موارد حتی ممکن است بیشتر از قیمت مرغ تمام گردد. مخصوصا که در سال های اخیر این صنعت با کمبود مواد اولیه دان مرغ روبرو شده که تأثیر زیادی بر قیمت نهایی دان و پلت آماده مرغ گذاشته است.

انواع سیستم گرمایش مرغداری

بیشتر واحدهای مرغداری در مناطق معتدل و یا سردسیر احداث شده اند. چرا که در مناطق گرمسیر هزینه فراوری و ریسک تلف شدن جوجه ها زیاد می باشد. به همین منظور در این صنعت از انواع سیستم های گرمایشی نیز استفاده میگردد. از مهمترین آنها می توان به انواع جت هیتر و کوره هوای گرم و سیستم های گرمایش تابشی اشاره کرد. البته نوع خاصی از سیستم های گرمایشی به نام مادر مصنوعی نیز در مرغداری ها مورد استفاده قرار میگیرد که علاوه بر تأمین گرما به سلامت جوجه ها نیز بسیار یاری میکند.

بهترین روش برای تأمین گرمایش مرغداری

هرچند استفاده از جت هیترها در مرغداری ها بیشتر رواج دارد ولی سیستم مادر مصنوعی برقی را می توان یکی از بهترین روش های تأمین گرمایش مرغداری نامید. سیستم مادر مصنوعی دارای مدل های مختلفی بوده ولی نوع برقی آن بیشتر استفاده میگردد.

مادر مصنوعی برقی شامل یک لامپ مادون قرمز بوده که همانند لامپ های معمولی نصب میگردد. مرغداران با خرید لامپ مادر مصنوعی برقی و رعایت فاصله استاندارد آن سالن های خود را مجهز می کنند. لامپ مادون قرمز دارای امواج فروسرخ و انرژی گرمایی می باشد.

نور این لامپ ها به رنگ قرمز بوده که علاوه بر تحریک اشتهای جوجه ها از ایجاد بیماری کانی بالیسم در بین گله جلوگیری میکند. یکی دیگر از مزیت های مادر مصنوعی برقی خاصیت میکروب کشی آن می باشد که این مورد مهم به حفظ سلامت جوجه ها یاری میکند و آمار تلفات اولیه را بسیار کاهش میدهد.

سیستم های تهویه مرغداری

در مرغداری ها استفاده از سیستم های تهویه و خنک کننده نیز لازم است. برای این منظور از هواکش های عظیم و انواع سیستم تبخیری همچون پد و یا مه پاش استفاده میگردد. در سالن های پرورش طیور گاز آمونیاک و کربن دی اکسید باید به صورت مداوم از داخل سالن تخلیه شوند. در غیر این صورت در مدت زمان بسیار کوتاه بخش زیاد و یا تمام گله دچار خفگی میشوند. به همین دلیل در مرغداری ها سیستم های تهویه جزء جدایی ناپذیر این صنعت می باشند.

نحوه فراوری جوجه های یک روزه در مرغداری

مرغداران گله های پرورشی خود را به وسیله دستگاه های جوجه کشی صنعتی فراوری میکنند. در مرغداری های گوشتی و یا تخمگذار در هر دوره با توجه به ظرفیت سالن ده ها هزار و حتی صد ها هزار تخم نطفه دار مرغ توسط دستگاه جوجه کشی صنعتی تفریخ و به جوجه تبدیل میشوند.

دستگاه های جوجه کشی فوق صنعتی که در مرغداری های عظیم مورد استفاده قرار میگیرد با نوع خانگی و یا نیمه صنعتی فرق دارد. با توجه به ظرفیت بسیار بالای این دستگاه ها معمولا آنها را به شکل یک سیستم قفسه ای در اتاقک های مخصوص طراحی میکنند.

در طراحی دستگاه جوجه کشی فوق صنعتی از چندین سیستم تنظیم دما و رطوبت و انواع موتور گیربکس دار جوجه کشی برای چرخش شانه ها و سیستم های فوگر برای فراوری رطوبت استفاده میگردد. در یک فارم پرورشی بعد از اتمام جوجه کشی، جوجه های یک روزه در سبد های مخصوص جمع آوری میشوند. در این مرحله ابتدا جوجه ها مشخص جنسیت شده و فقط گونه های ماده برای فراوری دسته بندی میشوند. متأسفانه پرورش جوجه های نر برای مرغداران توجیه مالی ندارد و سرنوشت تخلی در انتظار آنها می باشد.

مرغدار پیروز کیست؟

پرورش مرغ و طیور یک فعالیت مالی پیچیده می باشد که احتیاج به تخصص و سرمایه دارد. در این صنعت افراد در یک دوره کوتاه با جوجه های جوان سروکار دارند که این جوجه ها در برابر بیماری و عوامل محیطی بسیار آسیب پذیر می باشند. هر گونه سهل انگاری و بی توجهی باعث آسیب جدی به جوجه ها و تلف شدن آنها و در نتیجه تباه شدن وقت و سرمایه خواهد شد.

در مرغداری های گوشتی دو هفته اول بسیار حساس بوده و تقریبا بیشترین تلفات نیز مربوط به این ایام می باشد. لازمه پیروزیت در این صنعت استفاده از تکنیک های مدرن فراوری و به کار گیری لوازم مرغداری پیشرفته می باشد. همچنین ساختمان مرغداری و تأسیسات و تجهیزات داخل آن باید به صورت کامل مهندسی شده و مطابق با اقلیم آب و هوایی منطقه باشند.

منبع: فرارو

به "فاکتورهای مهم برای موفقیت در صنعت مرغداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاکتورهای مهم برای موفقیت در صنعت مرغداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید