فروش کتاب صوتی دوبرابر شده است، استثنای فنلاند در کرونازدگی بازار کتاب اروپا

به گزارش فارس کلوب به نقل از پابلیشینگ پرسپکتیو، شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف تاثیر منفی بر بسیاری از مشاغل از جمله صنعت چاپ و نشر کتاب گذاشته است و گزارش های آماری از کشورهای دنیا نشان از تاثیر مستقیم این ویروس بر خرید و فروش کتاب و بسیاری از اقلام فرهنگی دارد. در این بین آمارها نشان می دهد که در عوض کتاب های صوتی و الکترونیک به خاطر شرایط موجود جوامع مختلف از فروش خوبی برخوردار بودند که این آمارها در کشور فنلاند نسبت به سایر کشورهای اروپایی تفاوت قابل ملاحظه ای داشته است.

فروش کتاب صوتی دوبرابر شده است، استثنای فنلاند در کرونازدگی بازار کتاب اروپا

اتحادیه ناشران فنلاند که به بورس ادبیات فنلاندی مشهور است (FILI) اخیراً در گزارشی اعلام نموده است که هرچند شیوع ویروس کرونا بر خرید کتاب های چاپی در سال 2020 تاثیر منفی داشته و فروش این کتاب ها در این سال تنها 2درصد افزایش داشته است ولی در عین حال نه تنها تاثیری در بازار کتاب های الکترونیک و صوتی نگذاشته بلکه در سال گذشته فروش کتاب های صوتی تقریباً دوبرابر و کتاب های الکترونیک 84درصد افزایش داشته است.

تیا استراندن مدیر بخش بازاریابی این اتحادیه می گوید بر خلاف بازار دیگر کشورهای اروپایی در کشور فنلاند تقاضا برای کتاب های الکترونیک نسبت به سال های گذشته بیشتر هم شده است به طوری که نسبت فروش کتاب های صوتی تبدیل به پنجمین صنعت پررونق در این کشور سردسیر شده است.

علاوه بر آمارهای فروش کتاب های الکترونیک و صوتی در بازار کتاب فنلاند گزارش ها از سرویس ها و سایت های اشتراک این نوع از کتاب ها نیز نشان از افزایش تمایل مردم به گوش دادن به کتاب ها به جای خرید کتاب های چاپی هستند. آمار کتابخانه های دیجیتال در فنلاند نشان می دهد تعداد کاربران ثابت این کتابخانه ها و سرویس های کتاب الکترونیک افزایش قابل ملاحظه ای داشته و مشترکان سرویس های طولانی مدت این کتاب ها نیز رشد نشان داده است.

بر اساس این گزارش تعداد کتاب های مستند خرید و فروش شده در سال های گذشته بیشتر از کتاب های داستان بوده ولی حالا مردم در خصوص کتاب های صوتی و الکترونیک بیشتر به سمت کتاب های داستان تمایل نشان می دهند و شکاف بین نسبت های فروش این دو حوزه در سال 2020 نسبت به سال های گذشته عمق بیشتری پیدا نموده است.

گزارش جدیدی که توسط فدراسیون ناشران اروپا با هدف کمی سازی اثر پاندمی کرونا بر ناشران اروپا منتشر شده، نشان می دهد که اثر این ویروس از لحظه ای حس شد که کتاب فروشی ها در سراسر اروپا در مارس بسته شدند. در این گزارش آمده اثر شدید پاندمی روی تقاضا واضح بود: فروش در کتاب فروشی ها در بیشتر کشورها که قرنطینه اعمال شده بود بین 75 تا 95 درصد کاهش پیدا کرد.

فقط با نگاه به نیمه دوم مارس، میزان فروش تا 80 درصد در اسپانیا و 75 درصد در ایتالیا کاهش پیدا نموده بود. در مقایسه، آلمان در همان بازه با کاهشی 30 درصدی روبرو شد. آوریل حتی بدتر بود و فروش در عظیم ترین کتاب ٰفروشی های فرانسه کاهشی 96 درصدی و در آلمان کاهشی 47 درصدی داشت.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "فروش کتاب صوتی دوبرابر شده است، استثنای فنلاند در کرونازدگی بازار کتاب اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش کتاب صوتی دوبرابر شده است، استثنای فنلاند در کرونازدگی بازار کتاب اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید