معرفی عارسک های جلی ابرکوه به عنوان نماد خاصی از صلح جهانی

به گزارش فارس کلوب، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، معرفی عارسک های جلی ابرکوه به عنوان نماد خاصی از صلح جهانی صورت گرفت.

معرفی عارسک های جلی ابرکوه به عنوان نماد خاصی از صلح جهانی

داستان چیست؟

اوخر پارسال یک گروه 25 نفره تحت عنوان گروه صلح و دوستی جهانی جای جاگات حرکت خود از هند به سمت ژنو را با دو هدف گرامیداشت یکصد و پنجاه و یکمین سالگرد تولد گاندی و تحقق بخشیدن به شعار صلح و دوستی بین ملتها و همچنین مطالعه تحقیقاتی برای آینده سازمان ملل شروع و در جهت خود به ابرکوه نیز سفر کردند.

حمید مشتاقیان، رئیس اداره صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری ابرکوه در رابطه با سفر این گروه به ابرکوه و دستاورد آن برای این شهر نمونه گردشگری اظهار کرد: بخشی از گروه فوق در سفر سه هفته ای خود به ایران از شهرهای مختلف از جمله ابرکوه بازدید کرد و طی برگزاری جلسات و نشست های مختلف اندیشه ضدخشونت گاندی را تبلیغ نموده و همچنین با بخشی از فرهنگ، تاریخ محلی، سنت ها، الگوها، صنایع دستی و معیشت ایرانی آشنا شدند.

وی اضافه کرد: تیم نامبرده که از ملیت های هندی و فرانسوی تشکیل شده بود، با ترکیب سفیر بازنشسته هند در ایران، مددکار ارشد اجتماعی هند، رهبر راهپیمایی صلح جهانی جای جاگات و اعضای راهپیمایی صلح جهانی در سفر خود به استان یزد از مرکز آموزش صنایع دستی ابرکوه دسواره بازدید کردند.

مشتاقیان بیان نمود: گروه جای جاگات در خلاصه سفرنامه خود، عارسک جلی را که توسط حامد اکرمی، هنرمند و پژوهشگر جوان ابرکوهی احیا شد، بعنوان عروسک خاصی که نمادی از صلح جهانی است معرفی می نمایند و می نویسند: ایرانیان از مهاتما گاندی و اصول وی در خصوص خشونت و صلح آگاهی کامل دارند. عروسک سازی یک هنر عامیانه بسیار پیشرفته در ایران است. ایرانی ها این را نوعی صلح بین ملت ها می دانند.

وی توضیح داد: سفر گروه جای جاگات به ابرکوه فرصت بسیار با ارزشی پیش آورد که هنر را از دیدگاه صلح آنالیز کنیم و با مروری بر هنر و فرهنگ هزاران ساله ایران به این نتیجه برسیم که هنر همواره در خدمت صلح بوده و همچنان نیز می تواند باشد.

به گفته این مسئول، برای گسترش صلح باید هنرها را انتقال داد تا گستره آن بیشتر باشد و هم این که اقتصاد هنرمندان صنایع دستی تقویت گردد. یادآور می گردد: شیوه ساخت این عروسک با شماره 1504 در تاریخ 18 دی 96 در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

منبع: همگردی

به "معرفی عارسک های جلی ابرکوه به عنوان نماد خاصی از صلح جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی عارسک های جلی ابرکوه به عنوان نماد خاصی از صلح جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید